برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

سلول های هدف در بیماری آلزایمر باعث آشفتگی در خواب فرد می شود

منبع
نمناک
بروزرسانی
سلول های هدف در بیماری آلزایمر باعث آشفتگی در خواب فرد می شود

نمناک/در ساقه مغزي انسان يک سلول عصبي سالم به رنگ قرمز و در سمت چپ وجود دارد و باعث مي شود که پيام هاي شيميايي آزاد شوند و در نتيجه باعث بيدار نگه داشتن فرد مي شوند و در نزديک اين سلول عصبي، در سلول ديگري که به رنگ قهوه اي و در سمت راست نشان داده شده است يک پروتئيني قرار دارد که در بيماري آلزايمر به شدت آسيب ديده است.

 
بيماري آلزايمر قسمت هاي فرماندهي مغز که باعث هوشيار بودن بدن فرد مي شود را تخريب مي کند و در نتيجه موجب بروز حس خواب آلودگي در فرد مي شود؛ در اين بخش خبري نمناک به توضيح دلايلي پرداختيم که به شما نشان دهيم چرا اين بيماري باعث چنين حالتي مي شود.


آلزايمر چه تاثيري روي مغز مي گذارد؟
بي خوابي و آشفتگي در خواب را نمي توان تنها نتيجه آلزايمر دانست، مشکلات خوابيدن در افراد گاهي حتي ممکن است باعث ايجاد جنون شود که معمولا آلزايمر اين اتفاق را رقم مي زند، پس همانطور که مي بينيد اين بيماري مي تواند به مشکلات شديدتر نيز منجر شود.

دانشمندان روي ساقه هاي مغزي و ساختار بالايي مغز که به آن هيپوتالاموس مي گويند، مطالعه کردند.

اين قسمت از سيستم عصبي نقش بسيار مهمي را در کارهايي مثل بيدار نگه داشتن فرد و توجه کردن به مسائل را انجام مي دهد و وجود مشکل در ساقه مغز مي تواند بزرگ ترين عامل بي خوابي در فرد باشد و دانشمندان همچنين پروتئيني را در مغز پيدا کرده اند که در سلول هاي عصبي وجود دارند که هنگام بيماري الزايمر مي ميرند و آسيب ميبينند.
 

تاثير آلزايمر بر روي خواب و مغز
سه ناحيه کوچک در هيپوتالاموس و ساقه مغزي وجود دارد که تمام اين سه قسمت مسئول بيدار نگه داشتن فرد در طول روز مي باشد و در بيماري الزايمر دو قسمت از اين سه ناحيه به انداره 70 درصد در عملکرد خود دچار مشکل مي شوند و به همين دليل است که افراد در بيماري آلزايمر هميشه احساس خستگي دارند، حتي اگر شب قبل به اندازه کافي خوابيده باشند.

هنگام مطالعه روي بيماري آلزايمري به هيچ وجه نمي توان چگونگي کار کردن مغز براي عملکرد مناسب خواب و پيشرفت آن را ناديده بگيريم و اگر از طريق اين راه وارد شويم و بفهميم که آلزايمر در وهله اول چگونه به مغز حمله مي کند و باعث تخريب چه قسمت هايي مي شود، راحت تر مي توانيم جلوي آسيب به آن را بگيريم.

 

تاثير آلزايمر بر مغز
در نمونه مورد مطالعه روي افراد سالم و افرادي که آلزايمر دارند، اين خستگي و آشفتگي در خواب به دليل آسيب به دو قسمت نوروني مغز مي باشد که هر دو وظيفه نگه داري اطلاعات را دارند و گاهي اوقات بعضي از اين نورون ها در صورت آسيب شديد خواهند مرد اما سوالي که اينجا مطرح است، اين است که چرا نورون ها در آلزايمر بيش از بيماري هاي ديگر مي ميرند؟

مطالعات اخير فقط روي افرادي انجام شده است که در مراحل نهايي بيماري آلزايمر هستند و اين مطالعات به دنبال يافتن اين جواب است که کدام قسمت هاي مغز در اين بيماري با چه آسيبي روبرو مي شوند که در خواب فرد اختلال ايجاد مي کنند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره