برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

ماه رمضان هم می‌توان ورزش کرد

منبع
ايسنا
بروزرسانی
ماه رمضان هم می‌توان ورزش کرد

ايسنا/مدير تربيت بدني دانشگاه علوم پزشکي شيراز و متخصص پزشکي ورزشي با بيان اينکه ورزش يکي از اجزاي اصلي زندگي سالم به شمار مي‌رود، تاکيد کرد که در ماه رمضان هم مي‌توان فعاليت‌هاي ورزشي را در برنامه روزانه قرار داد.

دکتر محسن داودي دوشنبه ۱۳ ارديبهشت در گفت و گو با خبرنگاران، انجام فعاليت‌هاي ورزشي در ماه رمضان را براي افراد مفيد دانست و گفت: با رعايت شرايط و تناسب فردي، در کنار دريافت برکات و رحمت الهي،مي توان از فوائد ورزش در اين ماه پر برکت نيز برخوردار شد.

او با بيان اينکه براساس پژوهش‌هاي معتبر، علت بيش از ۷۰ درصد از مرگ‌ها بيماري‌هاي غيرواگير است، يکي از دلايل مهم ابتلا به اين بيماري‌ها را نداشتن تحرک دانست و گفت: مطالعات متعددي نقش بسيار موثر فعاليت‌هاي بدني و تمرينات منظم و مناسب ورزشي را در کنترل بيماري هاي متابوليکي و غير واگير اثبات کرده است.

داودي با اشاره به همزماني ماه مبارک رمضان امسال و نيز محدوديت هاي ناشي از شدت يافتن کروناويروس، بر اهميت حفظ و توسعه سيستم ايمني بدن براي مقابله با شرايط پاندمي بيماري کويد ۱۹ تاکيد و اضافه کرد: با توجه به محدوديت هاي وضع شده در فعاليت باشگاه ها و اماکن ورزشي و تفريحي، ممکن است در راستاي اجراي ورزش و فعاليت بدني منظم با مشکلاتي مواجه باشيم، پس مي توان با برنامه ريزي در راستاي تعديل شدت، مدت و زمان انجام فعاليت هاي ورزشي، راهکاري براي توسعه سلامت فردي و عمومي بيابيم.

اين متخصص پزشکي ورزشي با تاکيد بر اهميت رژيم غذايي ويژه براي ماه مبارک رمضان، افزود: پيشنهاد مي شود يک برنامه غذايي غني از ويتامين ها و مواد معدني موثر براي تنظيم و تامين انرژي کافي موردنياز بدن، خوردن سبزي و ميوه هاي تازه، نوشيدن مقادير زياد آب و مايعات از زمان افطار تا سحر را در برنامه غذايي خود بگنجانيم.

او درباره زمان و کيفيت انجام تحرکات ورزشي در ايام روزه داري، گفت: بهترين زمان براي اجراي برنامه هاي ورزشي هوازي، نزديک به يک ساعت و نيم پس از صرف افطار و شدت و مدت فعاليت ورزشي بايد کمتر از زمان پيش از روزه داري باشد، اما براي حفظ شرايط فيزيکي و تناسب اندام بايد شدت فعاليت ورزشي را به نوبت هاي منقطع و در تمامي شب ها پس از افطار تقسيم کرد.

داودي ادامه داد: براي نمونه اگر برنامه ورزشي ما در پيش از آغاز ماه مبارک رمضان، سه جلسه يک ساعته يا يک ساعت و نيم بوده است، اکنون مي توان تعداد جلسات تمرين را به ۶ جلسه و هر جلسه را به صورت ۳۰ تا ۴۵ دقيقه برنامه ريزي کرد.

اين متخصص پزشکي ورزشي با اشاره به افزايش احتمالي وزن ناشي از کم تحرکي در ماه رمضان، اضافه کرد: با توجه به اينکه متابوليسم بدن در زمان روزه داري، ميزان هيدرات کربن کمتري را براي سوخت و ساز در اختيار دارد، پس با انجام فعاليت هاي بدني و تمرين هاي ورزشي مناسب، عمل «بتا اکسيداسيون» که در اصطلاح عاميانه «چربي سوزي» خوانده مي شود، فعال تر شده و سوخت غالب بدن طي اين مدت به سمت سوختن چربي هاي احشايي و به دنبال آن تنظيم کلسترول و تري گليسريد خون گرايش مي يابد.

داودي گفت: به طور کلي، نوع تمرين ها و تحرکات ورزشي در ماه مبارک رمضان بسته به نوع علاقه شخصي، شرايط سني، توان بدني و نيز امکانات در دسترس افراد مي تواند از پياده روي معمولي، کار با وزنه، يوگا، ورزش و تمرين با کش، حرکات و تمرينات کششي و دوچرخه سواري متغير باشد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar