logo
  1. جذاب ترین ها
سلامت

کرونا/ آیا کرونا باعث بی خوابی می شود؟

منبع
مجله پزشکي دکتر سلام
بروزرسانی
کرونا/ آیا کرونا باعث بی خوابی می شود؟

مجله پزشکي دکتر سلام/چند ماه گذشته ويروس کرونا تمام ابعاد زندگي ما را تحت الشعاع قرار داده و اين معضل براي افرادي که از قبل هم از بيماري هاي روان رنج مي بردند بيشتر هم شده است.

اين بيماري نه فقط از نظر جسمي بلکه از نظر روحي نيز افراد را درگير کرده است. ترس از عدم ملاقات با عزيزانتان، اضطراب اينکه اگر شما يا شخص ديگري در خانواده خود به اين عفونت مبتلا شويد همه اينها آسيب جدي بر سلامت روان ما وارد کرده است.

بر اساس اظهارات کارشناسان کرونا به غير از ايجاد بسياري از مشکلات جسمي و روحي در بسياري از افراد به بي خوابي منجر شده است. بسياري از افراد از بي خوابي همراه با افسردگي و اضطراب پس از بهبود کرونا رنج مي برند.

به گزارش تايمزسوفانديا، اگر شما هم در گروه اين افراد قرار داريد در اينجا تمام آنچه در مورد علائم و روش درمان بدانيد توضيح داده شده است.

علائم بي خوابي
بي خوابي يک اختلال خواب است که در آن فرد قادر به خوابيدن به اندازه کافي نيست. در اين حالت چرخه خواب فرد تحت تاثير قرار مي گيرد که اين امر مي تواند بهبودي را مختل کرده و منجر به بروز بسياري از مشکلات ديگر شود که از جمله آنها مي توان به برخي علائم از جمله خستگي، تحريک و تغييرات خلقي اشاره کرد.

چرا افراد با بي خوابي پس از کرونا مواجه هستند؟
دلايل مختلفي براي چرايي اينکه افراد پس از بهبودي از کرونا با بي خوابي روبرو مي شوند وجود دارد. برخي از دلايل شامل اضطراب، استرس و تنهايي ناشي از هفته ها تنها ماندن در قرنطينه يا بستري شدن در بيمارستان در شرايط بحراني است. همراه با اين موارد چرت زدن در روز نيز منجر به بروز مشکلي در خواب رفتن طي شب مي شود، بنابراين به بيماران توصيه مي شود در طول روز چرت هاي طولاني نداشته باشند.


راه هاي درمان بي خوابي بعد از کرونا
بهبودي از عوارض جانبي ناشي از کرونا ممکن است زمان بر باشد، بنابراين بايد در مورد مشکلاتي که با آن روبرو هستيد با پزشک خود صحبت و از توصيه هاي وي پيروي کنيد. در اينجا چند روش آسان پيشنهاد شده توسط متخصصان وجود دارد که به شما در ايجاد احساس آرامش و داشتن خواب بهتر کمک مي کند. 

زمان استفاده از تلفن همراه را کاهش دهيد

بدون داشتن کاري براي انجام دادن و جايي براي رفتن در اين دوران همه ما بيش از حد معمول به تلفن همراه خود چسبيده ايم، بنابراين پيشنهاد مي شود مدت زمان استفاده از تلفن همراه را کاهش داده و از شبکه هاي اجتماعي براي آرامش ذهن خود دوري کنيد.

روال زمان خواب
داشتن يک برنامه روزمره قبل از خواب مي تواند باعث خواب راحت تر و بهتر در شما شود، بنابراين زماني را به خود اختصاص دهيد و سعي کنيد هر روز سر ساعت مشخص به رختخواب برويد.

به نوشيدني هاي کافئين دار نه بگوييد
کافئين روند خواب را مختل مي کند، بنابراين بهتر است به نوشيدني هاي غيرکافئين دار براي حفظ روند خوب خواب خود متوسل شويد.

بيشتر فعال باشيد

فعال ماندن و داشتن تحرک باعث کاهش استرس و در نتيجه خواب خوب مي شود.

دارو و مديتيشن
مصرف به موقع داروهاي تجويز شده را فراموش نکنيد. انجام مراقبه و ساير مواردي که به شما احساس آرامش مي دهند نيز به روند خواب خوب کمک مي کند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar