برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

علت ، عوارض و درمان کف پای صاف

منبع
نمناک
بروزرسانی
علت ، عوارض و درمان کف پای صاف

نمناک/کف پاي صاف مشکل شايع و مادرزادي و بدون درد است که بيماران مبتلا به اين عارضه فاقد خميدگي و قوس کف پا هستند و هنگامي که مي ايستند کف پاي آنان مماس بر زمين مي شود. اين عارضه مفصل شل نيز ناميده مي شود زيرا شلي مفصل باعث از بين رفتن قوس کف پا هنگام ايستادن مي گردد.

 
کساني که داراي کف پاي صاف هستند با مشکلات زيادي در مفاصل مانند درد در زانو، پاشنه پا، ستون فقرات و تورم مچ پا روبرو هستند به اين دليل که صافي کف پا سبب مي شود تمام نيروهاي وارد شده از سطح زمين به سمت بدن اعمال شود؛ اين بخش از سلامت نمناک به بيان نکاتي در مورد علل، عوارض و نکاتي با هدف درمان و کاهش ميزان آن بيان شده است.

عوامل افزايش دهنده صافي کف پا

ديابت
چاقي
ورزش زياد
ضربه يا جراحت در پا و قوزک پا
آرتريت روماتوئيد
فشار خون بالا
افزايش سن
ايستادن طولاني مدت در مشاغلي نظير دندانپزشکي و آرايشگري
پوشيدن کفشهاي نامناسب درطولاني مدت مانند کفشهاي تنگ,پاشنه بلند و پنجه باريک.
نشستن غلط به شکلW
آرتريت روماتوئيد
سالخوردگي

  

عوارض کف پاي صاف
کودکاني که از عارضه کف پاي صاف رنج مي برند در کودکي نمي توانند مسافت هاي طولاني را راه بروند و زود خسته مي شوند.

کساني که به صافي کف پا دچار هستند راه رفتن و دويدن متفاوتي دارند به اين طريق که در راه رفتن اين افراد حرکات انفجاري جلو برنده وجود ندارد و دچار محدوديت در حرکت هستند.

کساني که از عارضه کف پاي صاف رنج مي برند بيشتر دچار پيچ خوردگي پا مي شوند. عدم درمان صافي کف پا موجب کوتاهي تاندون آشيل و محدوديت در حرکت مچ پا ودر نهايت اختلال در مفاصل مچ پا مي گردد.


براي درمان کف پاي صاف
اگر صافي کف پا درمان نشود ،مفاصل مچ پا به طرف داخل پا متمايل مي شوند و زانوها به مرور زمان ضربدري مي شوند. درمان کف پاي صاف در صورتي که داراي کف پاي صاف هستيد اما مشکل ودردي در راه رفتن نداريد، به درمان نياز نداريد اما اگر دچار درد هستند بايد نکاتي را رعايت کنيد و درمان شويد. کفش هاي مخصوص که موجب حفظ قوس پا را مي شود، بپوشيد. در صورتي که کف پايتان دچار درد است و سفت شده بستگي به علت ايجاد اين عارضه درمان بايد صورت گيرد.

يکي از مراحل درمان کف پاي صاف استراحت و عدم انجام فعاليت هاي بدني است اما اگر اين مورد تاثير گذار نبود جراحي مي تواند آخرين راه حلي باشد که موجب کاهش درد پا مي شود. براي درمان پيوستگي قوزک پا،استراحت و انجام ندادن فعاليت هاي بدني لازم است.

يکي از موارد مفيد براي درمان و کاهش درد صافي کف پا ورزش هاي کششي است که موجب کشش تاندون ها مي شود. استفاده از داروهاي ضد درد، اورتوتيک ها (وسايل و تجهيزات حفاظت کننده استخوان) مي تواند براي کاهش درد و درمان صافي کف پا در بزرگسالان مفيد باشد.

استراحت کردن و يخ درماني مي تواند مفيد باشد، به خصوص پس از ورزش.

استراحت مي تواند کمک خوبي بشمار آيد ، به خصوص اگر مشکل ايجاد شده به دليل تداوم استفاده از پاها بيش از حد بدتر شده است به عنوان مثال، دويدن برروي يک سطح سخت و يا دويدن براي مدت طولاني برروي تردميل.


فيزيوتراپي، نيز براي رفع ناهنجاري هاي پياده روي که به دليل شکل پاها ايجاد ميشود، مي تواند مفيد باشد.
کفش هاي پاشنه کوتاه و پهن بپوشيد.

هر زمان که ميتوانيد با پاي برهنه راه برويد.

به ندرت، ناهنجاري هاي استخواني در پا ممکن است قابل درمان بوسيله ي جراحي باشند.
توصيه هاي خانگي هنگامي که دچار درد پا شديد استراحت کنيد و حدالمقدور از فعاليت هاي بدني بپرهيزيد.

اگر دچار چاقي و اضافه وزن هستيد سعي کنيد وزن خود را کاهش دهيد و به وزن نرمال نزديک کنيد زيرا تاثير زيادي در درمان صافي کف پا خواهد داشت. اگر به عارضه صافي کف پا همراه با درد دچار بوديد مصرف داروهاي ضد درد مي تواند کمک کننده باشد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره