logo
جذاب ترین هابرگزیده
سلامت

خوراکی‌هایی که نقش کولر را برای بدن ایفا می‌کنند

منبع
باشگاه خبرنگاران
بروزرسانی
خوراکی‌هایی که نقش کولر را برای بدن ایفا می‌کنند

باشگاه خبرنگاران/ گرماي زياد تابستان باعث شده  است که حسابي کلافه شويم و حتي گاهي حس مي‌کنيم که به معناي واقعي کلمه در حال آب شدن هستيم!  اينجاست که پاي مواد غذايي خنک کننده در تابستان به ميان مي‌آيد.

 موز

اين ميوه در واقع نوعي ماده خوراکي قابض است؛ به اين معنا که سبب مي‌شود بافت‌ها بدن‌تان جمع شوند. به اين ترتيب امکان جذب آب بيش‌تر فراهم مي‌شود و همين مرکز بدن‌تان را حسابي خنک مي‌کند. در صورتي که يک فرد بسيار فعال هستيد و به غذايي نياز داريد که هم به سرعت انرژي بدن‌تان را افزايش بدهد و هم شما را خنک کند، موز مي‌تواند يک ميوه عالي براي شما باشد و اگر تمايل داريد اين ميوه خوش طعم و مزه را به گونه‌اي متفاوت مصرف کنيد، قطعا با امتحان کردن رسپي موز يخ زده و ماست يوناني حسابي لذت خواهيد برد.کمي ماست يوناني داخل يک کاسه بريزيد. موز را به ضخامت يک سانت برش بزنيد و برش‌هاي موز را با استفاده از چنگال، آغشته به ماست يوناني کنيد. موز‌ها را روي کاغذ روغني بچينيد و داخل فريزر قرار بدهيد تا يخ بزنند. بعد از يک ساعت ميان‌وعده‌ فوق‌العاده  آماده است.

انواع توت

بنا بر طب چيني، انواع توت‌ها بسيار قليايي هستند، بدين معنا که آن‌ها انرژي سرد در بدن ايجاد مي‌کنند و شما را خنک مي‌کنند. توت‌ها همچنين آب فراواني دارند، بنابراين به رقيق کردن خون و کاهش سطح گرماي بدن کمک مي‌کنند. اين ۱۵ ماده غذايي نيز به رقيق کردن خون کمک مي‌کنند.

توت‌ها به تنهايي مي‌توانند ميان وعده‌هاي فوق‌العاده‌اي براي روز‌هاي تابستاني باشند، اما اگر به دنبال راه‌هاي نوآورانه‌اي براي خوردن اين ميوه‌هاي خوشمزه هستيد مي‌توانيد يکي از اين دو شيوه را امتحان کنيد:

چاي سبز و توت سياه

 چند توت سياه را داخل چاي سبز بريزيد. يک ساعت صبر کنيد تا طعم توت‌ها وارد چاي شود. به اين ترتيب يک نوشيدني متفاوت و بسيار مفيد  آماده است.

مرکبات

مرکبات همچون پرتقال به دليل توانايي که براي کمک به تجزيه غذا‌هاي چرب و هضم غذا‌ها دارند، فوق‌العاده خنک‌کننده هستند. اين ميوه‌ها با کمک به فرايند هضم، سبب مي‌شوند که بدن‌تان کم‌تر تلاش کند و در نهايت حرارت کم‌تري توليد کند. 

 نارگيل

اين ميوه همه کاره به شما آب نارگيل، روغن و خود ميوه را مي‌دهد. نارگيل به طور طبيعي سرشار از الکتروليت‌هاست که به شما کمک مي‌کنند هيدراته بمانيد. بايد بدانيد که دهيدراته شدن چه بلايي سر ارگان‌هاي بدن مي‌آورد. به اين ترتيب، بعد از يک روز طولاني و پر فعاليت، يک ليوان آب نارگيل بنوشيد تا براي روز بعد بدن‌تان تازه و پرطراوت باشد.

۵. خيار

آب فراواني که خيار دارد به شما کمک مي‌کند که مثل خود خيار خنک بمانيد. خيار در عين حال ديورتيک (ادرارآور) است، بنابراين مي‌تواند به خروج سموم از بدن و فرايند هضم کمک کند. خيلي ساده خيار را برش بزنيد، کمي نمک روي آن بپاشيد و بعد به عنوان يک ميان‌وعده‌ سالم و عالي آن را ميل کنيد.

۶. طالبي

اين ميوه حدود ۹۵ درصد آب است و به همين دليل در ميان مواد خوراکي خنک‌کننده قرار مي‌گيرد. اين ميوه نسبتا کم کالري و در عين حال ديورتيک است، به اين معني که در دفع سموم از بدن نيز تاثير زيادي دارد.

۷. نعناع

نعناع هم از جمله مواد غذايي خنک کننده در تابستان است. اصلا واژه‌هاي نعناع و خنکي عملا مترادف هستند! نعنا يک گياه خنک‌کننده است که مي‌تواند در پخت و پز، براي تهيه‌ي انواع اسموتي يا همراه با آب مصرف شود يا خيلي ساده مي‌توانيد آن‌ها را به تنهايي بجويد. علاوه بر خوردن نعناع، مي‌توانيد از روغن نعناع فلفلي نيز استفاده کنيد تا هم کمک‌تان کند که خنک شويد و هم استرس‌تان را کاهش بدهد.

۸. بستني يخي

با خوردن اين خوراکي يخي هم ميل به شيريني‌تان ارضاء مي‌شود و هم حسابي خنک مي‌شويد. شما مي‌توانيد با استفاده از ميوه‌هايي که ماهيت خنک‌کننده دارند در خانه بستني يخي آماده کنيد.

۹. فلفل

قطعا اين يکي عجيب به نظرتان مي‌رسد، اما فلفل تند واقعا توانايي خنک کردن بدن‌تان را دارد. فلفل تند سبب مي‌شود که شما عرق کنيد و به اين ترتيب بدن شما مکانيزم‌هاي خنک‌کننده را به کار مي‌اندازد. به همين دليل افرادي که در آب و هواي بسيار گرم زندگي مي‌کنند، اغلب غذا‌هاي تند در رژيم غذايي‌شان دارند. پس بهتر است در اين روز‌هاي گرم تابستاني فلفل تند را به ميزان بيش‌تري در غذاهاي‌تان به کار ببريد.

۱۰. هندوانه

 اين ميوه نه تنها عطر و طعم بسيار خوبي دارد بلکه فوق‌العاده خنک و آبدار هم است. هندوانه آب بسيار زيادي دارد، بنابراين وقتي که آن را به صورت خنک بخوريد، بدن‌تان را خنک نگه مي‌دارد.

۱۱. ماست

شايد بد نباشد تابستان امسال يک کاسه ماست را به جاي بيستني و به عنوان يکي از مواد غذايي خنک کننده در تابستان انتخاب کنيد. نه به اين دليل که ماست خوراکي سالم‌تري است، بلکه به دليل آب زيادي که ماست دارد. اين امر باعث مي‌شود که بيش‌تر از بستني بدن‌تان را خنک کند.

نکته مهم اينکه، درست است که بستني سيار خوشمزه و خنک است، اما واقعيت اين است که اگر قصد داريد در روز‌هاي گرم تابستاني بدن‌تان را حسابي خنک کنيد، بهتر است از بستني دوري کنيد چرا که بدن شما براي تجزيه‌ بستني پر از کالري، بايد به سختي فعاليت کند، روندي که در نهايت، به جاي خنک کردن بدن‌تان آن را گرم مي‌کند.

۱۲. تربچه

اين ريشه‌هاي خوراکي کوچک و نقلي با آن طعم تند و تيزي که دارند، از جمله مواد غذايي خنک‌کننده بسيار موثر به شمار مي‌روند. در طب شرقي اعتقاد بر اين است که تربچه به کاهش توليد حرارت در بدن و همين‌طور فرايند هضم کمک مي‌کند. اين ماده‌ خوراکي حاوي پتاسيم و ساير مواد معدني است. تربچه‌ها در انواع و شکل‌هاي متفاوت در دسترس هستند و به صورت برش‌خورده روي سالاد و لاي ساندويچ‌ها عالي مي‌شوند.

۱۳. سبزيجات برگ دار تيره

سبزيجات، آن هم از نوع برگدار تيره بايد در منوي هر روز شما گنجانده شوند. سبزيجات برگ‌دار تيره مانند پالک (اسفناج) و برگ چغندر پر از ويتامين‌ها، مواد معدني، فيبر غذايي و پروتئين هستند. آن‌ها بدون اين‌که وزن‌تان را اضافه کنند سيرتان مي‌کنند و حاوي آب  هستند که به جبران الکتروليت‌هايي که در گرماي تابستان از دست داده‌ايد، کمک شاياني مي‌کنند.

سبزيجات همه کاره هستند و مي‌توانند در سالاد، آبميوه‌ها و اسموتي‌ها استفاده شوند. براي هيدراته نگه داشتن بدن‌تان در روز‌هاي داغ تابستان، آن‌ها را به صورت خام مصرف کنيد.

۱۴. توت فرنگي

اين ميوه خوش طعم و آبدار حدود ۹۲ درصد آب است بنابراين يک ماده غذايي خنک کننده محسوب مي‌شود. توت فرنگي يکي از منابع شگفت‌انگيز ويتامين C است که سطح قند خون را در حد سالم حفظ مي‌کند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره