برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
  1. جذاب ترین ها
  2. برگزیده
سلامت

عوارض مصرف بیش از حد کنسرو ماهی تن

منبع
انتخاب
بروزرسانی
عوارض مصرف بیش از حد کنسرو ماهی تن

انتخاب/ ماهي تن از محبوب‌ ترين خوراکي‌ هايي است که بسياري از افراد در سراسر جهان مصرف مي‌کنند، اما اين خوراکي محبوب در کنار مزايا، برخي معايب را نيز شامل مي‌شود.
براي بسياري از ما، ماهي تن يک وعده غذايي جذاب و سريع است. اما عادت به استفاده از ماهي تن در دفعات زياد، مي‌تواند با مخاطراتي همراه شود.
از آنجا که ماهي تن منبع پروتئيني بسيار مناسبي است، بسته به مقدار و به‌ويژه نوع کنسرو تن ماهي، ممکن است به شکل ناخواسته، بيش از حد کنسرو بخوريد که به طور بالقوه منجر به يک اثر جانبي منفي ماهي تن به نام مسموميت با جيوه مي‌شود.

 کنسرو ماهي تن حاوي جيوه است، بنابراين خوردن زياد آن مي‌تواند منجر به مسموميت با جيوه شود. جيوه موجود در هوا از طريق توليد برق با زغال سنگ و ساير فعاليت‌هاي صنعتي انسان در درياچه‌ها، رودخانه‌ها و اقيانوس‌ها مستقر مي‌شود و در آنجا توسط زندگي دريايي مصرف مي‌شود.
طبق گزارش دانشمندان در مجله Global Biological Cycles، جيوه موجود در اقيانوس‌ها نيز محصولي از تجزيه کربن آلي طبيعت است. با ورود جيوه به هر دو صورت، ميکروارگانيسم‌ها آن را به شکل بسيار سمي به نام متيل جيوه تبديل مي‌کنند که در گوشت ماهي‌هايي که مي‌خوريم جمع مي‌شود. تجمع متيل جيوه در شکارچيان بزرگ‌تر صورت مي‌گيرد، به همين دليل است که ماهي‌هاي بزرگ‌تر مانند ماهي تن نسبت به ساردين خطرناک‌تر هستند.

دکتر آندره پاول، مشاور پزشکي آزمايشگاه‌هاي Illuminate مي‌گويد: همه ماهي‌ها داراي مقداري سطح جيوه هستند، اما اين سطح بسيار متفاوت است؛ کنسرو تن ماهي داراي مقادير نسبتاً زيادي جيوه است، بنابراين مصرف آن مي‌تواند بيش از سه وعده در هفته مضر شود.
طبق اطلاعات مراکز کنترل و پيشگيري از بيماري‌هاي ايالات متحده (CDC)، تقريباً همه افراد مقدار کمي متيل جيوه در خون دارند که زير سطح خطرناک است و روي سلامتي اثرات مخرب ندارد. اما متيل جيوه يک نوروتوکسين قدرتمند است، بنابراين مصرف زياد ماهي ممکن است منجر به مسموميت با جيوه شود.
علائم اين مشکل شامل خارش يا احساس سوزن سوزن شدن در انگشتان و ضعف عضلاني، اختلال گفتار و شنوايي و کاهش ديد محيطي است. سطح بالاي جيوه در زنان باردار ممکن است منجر به اختلالات سيستم عصبي مرکزي در نوزادان شود.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره