باشگاه خبرنگاران/ به نقل از پايگاه آمريکايي «Eat This, Not That»، يکي از مواد غذايي که شايد شما هم درخصوص خواص آن بسيار شنيده باشيد، اسفناج است. چه شما اسفناج را به نوشيدني «اسموتي» خود اضافه کنيد و يا در سالاد بريزيد، خوردن آن راهي ساده براي برطرف کردن اهداف و خواصي است که شما با خوردن سبزيجات به دنبال آن هستيد.

با اين حال اين سبزي خوش طعم، خواص ديگري نيز غير از طعمي که براي ظرف غذاي شما به همراه مي‌آورد، دارد. اين سبزي داراي مواد مغذي گوناگوني است که مي‌تواند تأثيرات مهمي را براي سلامتي شما به ارمغان بياورد.

اگر مي‌خواهيد زندگي طولاني‌تر و سالم تري داشته باشيد، اين گزارش را بخوانيد تا با فوايد پنهان خوردن اسفناج از ديدگاه دانشمندان و پژوهش‌هاي صورت گرفته آشنا شويد.

۱- کاهش وزن

اگر به سختي لاغر مي‌شويد، افزودن کمي اسفناج به رژيم غذايي تان ممکن است مفيد باشد. بر اساس يک پژوهش که سال ۲۰۱۴ در مجله علمي «Appetite» به چاپ رسيد، در ميان گروهي ۳۸ نفره از زناني که اضافه وزن داشتند، به برخي از آن‌ها نوشيدني حاوي عصاره اسفناج و به برخي ديگري دارونما داده شد. افرادي که اسفناج مصرف کرده بودند، تا ۹۵ درصد کاهش تمايل به غذا را تجربه کرده و ۴۳ درصد بيشتر از اعضاي گروه کنترل (آن‌هايي که به آن‌ها تنها دارونما داده شده بود) در طول اين مطالعه وزن کم کردند.

۲- کاهش فشار خون

کاهش فشار خون به ميزاني که شما را سلامت‌تر کند، شايد به سادگي اضافه کردن اسفناج به رژيم غذاي تان باشد. بر اساس يک پژوهش که در سال ۲۰۱۵ در مجله «Clinical Nutrition Research» (تحقيقات تغذيه باليني) افرادي که سوپ اسفناج را در طول دوره‌اي ۷ روزه تجربه کردند، موفق شدند سفتي شرياني را کاهش داده و فشار خون سيستوليک خود را پايين آوردند.

۳- کاهش خطر بيماري هاي قلبي

کاهش فشار خون تنها چيزي نيست که ممکن است اسفناج براي سلامت قلب و عروق شما به ارمغان آورد. بر پايه يک پژوهش که در سال جاري ميلادي (۲۰۲۱) در نشريه «European Journal of Epidemiology» (مجله اروپايي اپيدميولوژي) به چاپ رسيده است، خوردن تنها يک فنجان از سبزيجات برگ دار غني از نيترات به مانند اسفناج، مي‌تواند خطر ابتلا به بيماري سرخرگ محيطي را تا ۲۶ درصد کاهش دهد؛ همچنانکه مي‌تواند خطر حمله قلبي، نارسايي قلبي و سکته مغزي را در افراد کاهش دهد. در صورتي که شما مي‌خواهيد قلب خود را سالم نگه داريد، با بهترين غذا‌هايي که مي‌تواند خطر بيماري‌هاي قلبي را کاهش دهدي، شروع کنيد.

خواص بي نظير اسفناج از نگاه دانشمندان

۳- پايين آوردن خطر کاهش بينايي

والدين شما ممکن است به شما گفته باشند که هويج براي سلامت چشمان شما مفيد است؛ اما شايد اين اسفناج باشد که در عملکرد بينايي شما تاثير داشته باشد. بنا بر پژوهشي که در مجله علمي «Investigative Ophthalmology & Visual Science» (IOVS) منتشر شده، در ميان ۳۸۰ زن و مردي که سنيني ما بين ۶۶ تا ۷۸ سال داشتند، آن‌هايي که در بدنشان مقدار کمتري از ماده زاگزانتين (Zeaxanthin) را داشتند، بيشتر در معرض بيماري «تباهي لکه زرد» (يا دژنراسيون ماکولا که شايعترين علت کوري در افراد مسن است) بودند. زاگزانتين يک ماده مغذي است که در اسفناج فراوان است.

۵- کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ

چه شما سابقه فاميلي براي ابتلا به سرطان روده بزرگ را داشته و يا ديگر زمينه‌هاي ابتلا به آن را داشته باشيد، اضافه کردن اسفناج به رژيم غذايي شما ممکن است اثر محافظتي در برابر سرطان روده بزرگ داشته باشد. بر اساس پژوهشي که در «American Journal of Clinical Nutrition» (مجله آمريکايي تغذيه باليني) به چاپ رسيده است، در ميان ۲ هزار و ۴۱۰ افرادي که اطلاعات آن‌ها جمع آوري شده، افرادي در رژيم غذايي شان مصرف بالاتري از «لوتئين» - يک آنتي اکسيدان موجود در اسفناج – را داشته اند، ميزان پايين تري از سرطان روده بزرگ را تجريه کرده اند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar