برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

4 توصیه کاربردی و مهم برای درمان کبد چرب  

منبع
خبرآنلاين
بروزرسانی
4 توصیه کاربردی و مهم برای درمان کبد چرب  

خبرآنلاين/دو نوع بيماري کبد چرب وجود دارد؛ الکلي و غيرالکلي. بيماري کبد چرب، سلامتي افراد زيادي را تحت تأثير قرار داده است و يکي از علل اصلي نارسايي کبد به شمار مي‌رود. بيماري کبد چرب غيرالکلي بيشتر افرادي را درگير مي‌کند که چاق هستند، سبک زندگي غيرفعالي دارند و مقدار زيادي مواد غذايي فرآوري شده مصرف مي‌کنند.

 کبد چرب وضعيتي است که با گذشت زمان، باعث تجمع چربي در کبد مي‌شود. بيماري کبد چرب الکلي در اثر مصرف زياد الکل ايجاد مي‌شود. بيماري کبد چرب غيرالکلي (NAFLD) مربوط به مصرف الکل نيست و علت آن ناشناخته است؛ اما بيشتر در افرادي مشاهده مي شود که مبتلا به چاقي، ديابت نوع ۲، کلسترول بالا و فشار خون بالا هستند. در حال حاضر هيچ دارويي براي درمان NAFLD موجود نيست. رژيم غذايي و تغيير سبک زندگي از جمله مؤثرترين روش‌هاي درمان اين بيماري است.

براي درمان کبد چرب مي‌توانيد علاوه بر رعايت رژيم غذايي مناسب، از روش‌هاي خانگي زير کمک بگيريد.


۱)نوشيدن قهوه
طي تحقيق انجام‌شده در سال ۲۰۱۶، قهوه فوايدي براي کبد دارد و آنزيم‌هاي کبد را تحريک مي‌کند که با التهاب مبارزه مي‌کنند. اين تحقيق نشان داد افراد مبتلا به کبد چرب غيرالکلي که به‌طور منظم قهوه مصرف مي‌کردند، کاهش روند آسيب به کبد را شاهد بودند. هر روز حداقل دو تا سه فنجان قهوه بنوشيد تا خطر ابتلا به بيماري‌هاي کبد را کاهش دهيد. قهوه‌ي تلخ بهترين گزينه است، زيرا چربي يا قند افزوده‌شده ندارد.

۲)کاهش وزن
افراد مبتلا به کبد چرب، بايد ۳ تا ۵ درصد از وزن بدنشان را کم کنند تا تجمع چربي در کبدشان کاهش يابد. نشان داده شده که کاهش وزن ۷ تا ۱۰ درصدي مي‌تواند علائم کبد چرب غيرالکلي (التهاب و فيبروزي کبدي) را کم کند. بهترين راه براي کاهش وزن، تعيين اهداف کوتاه‌مدت و منطقي است. دنبال کردن روش‌هاي دشوار کاهش وزن در بلندمدت سخت است و هيچ کمکي به شما نمي‌کند و ممکن است فشار بيشتري به کبد وارد کند.

۳)مصرف مکمل‌هاي امگا۳
اسيدهاي چرب امگا ۳ از نوع چربي‌هاي غيراشباع هستند که در غذاهايي مثل ماهي چرب، مغزها و دانه‌ها وجود دارند و براي سلامت قلب مفيدند. توصيه مي‌شود افراد مبتلا به بيماري کبد چرب غيرالکلي از اين چربي‌ها مصرف کنند. مصرف مکمل امگا ۳ مي‌تواند چربي کبد را کاهش دهد و سطح کلسترول خون را بهبود ببخشد. البته بايد در رابطه با دوز مصرفي مکمل امگا ۳ با پزشک مشورت کنيد.

۴)دوري از محرک‌هاي کبدي
برخي از ترکيبات مي‌توانند به کبد فشار وارد کنند. نمونه‌هايي از اين ترکيبات شامل: داروهاي بدون نسخه‌ي پزشک، بعضي از ويتامين‌ها و مکمل‌ها است. اگر مبتلا به بيماري کبد چرب هستيد، پيش از مصرف هرنوع داروي بدون نسخه، ويتامين يا مکمل با پزشکتان مشورت کنيد.
به‌طور کل، اگر دچار بيماري کبد چرب هستيد، قبل از ايجاد تغيير در رژيم تغذيه‌اي يا سبک زندگي خودتان، با پزشک مشورت کنيد تا اطمينان حاصل کنيد که خطري شما را تهديد نمي‌کند.


منبع: هلث‌لاين 

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره