logo

علائم دهانی که نشان دهنده بیماری‌های مخوف هستند

منبع
باشگاه خبرنگاران
بروزرسانی
علائم دهانی که نشان دهنده بیماری‌های مخوف هستند

باشگاه خبرنگاران/ به نقل از ميرِر، دندان‌ها يکي از بخش‌هاي مهم دهان هستند و توجه به بهداشت آن‌ها بسيار ضروري است. با اين حال، کمتر کسي مي‌داند که تنها با نگاه کردن به دهان و دندان مي‌توان به وجود بيماري‌هاي مختلف در فرد پي برد.

متخصصان انگليسي در اين باره مي‌گويند: بررسي دندان مي‌تواند مشکلات دهاني را آشکار کرده و حتي مي‌توان احتمال بروز سرطان و بارداري را نيز از روي دندان تشخيص داد و در مواردي دندان‌هاي متزلزل و زخم دهان مي‌توانند نشان دهنده بيماري‌هاي جدي باشند.

براي مثال، لکه‌هاي سفيد در دهان مي‌تواند يکي از علائم ابتلا به ويروس اچ آي وي (ايدز) و يا سرطان باشد. با اين حال، در برخي مواقع مانند بيماري لوکوپلاکيا لکه‌هاي سفيد بر روي لثه ها، پوشش دهان و زبان ايجاد مي‌شود که ناشي از مصرف سيگار بوده و بي خطر است.

وجود زخم‌هاي دائمي در دهان يکي از علائم رايج سرطان دهان است. اين موضوع زماني رخ مي‌دهد که يک تومور در دهان در حال رشد باشد و اين زخم مي‌تواند لب ها، زبان، لثه ها، و لوزه‌ها را درگير کند. متخصصان تاکيد دارند در صورت مشاهده برآمدگي در دهان که از بين نمي‌رود، شل شدن دندان ها، و بي حسي سريعاً به پزشک مراجعه کنيد. بسياري از اين موارد در صورت تشخيص به موقع قابل درمان هستند.

در کنار همه اين نشانه‌هاي رعب آور و ناراحت کننده، علائم مسرت بخشي نيز در دهان وجود دارد. زنان اگر شاهد رشد يک برآمدگي بر روي لثه‌ها بودند که به آساني دچار خونريزي مي‌شوند، اين موضوع نشان دهنده آن است که باردار هستند.

از سرطان تا ايدز؛ علائم دهاني که نشان دهنده بيماري‌هاي مخوف هستند/ منتشر نشود

خونريزي لثه همچنين مي‌تواند ناشي از عدم توازن در هورمون‌هاي بدن باشد. از سوي ديگر، اين مسئله ممکن است به دليل التهاب لثه بروز کند. به طور معمول عدم تعادل در هورمون‌هاي بدن زنان در بازه‌هاي مختلف زماني مي‌تواند منجر به بروز التهاب لثه شود. التهاب لثه بدان معناست که لثه‌ها دچار عفونت شده اند.

حساسيت دندان‌ها مي‌تواند منجر به استفراغ مداوم شود. همچنين قرمزي زبان مي‌تواند به دليل کمبود مزمن آهن در بدن بروز کند. دندان‌ مسطح که با سردرد و درد فک همراه است ارتباط مستقيمي با استرس دارد. در حقيقت اين موضوع ناشي از دندان قروچه است که اضطراب و نگراني از عوامل مهم دخيل در بروز آن است.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar