برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
  1. برگزیده
سلامت

کرونا/ بیماران قلبی پس از تزریق واکسن کرونا از تب‌بر استفاده کنند  

منبع
ايرنا
بروزرسانی
کرونا/ بیماران قلبی پس از تزریق واکسن کرونا از تب‌بر استفاده کنند  

ايرنا/متخصص بيماري‌هاي عفوني و گرمسيري با تاکيد بر ضرورت اولويت واکسيناسيون بيماران قلبي و عروقي گفت: بروز تب در اين بيماران مي‌تواند عملکرد دستگاه قلب را کاهش دهد، بنابراين اين دسته از بيماران پس از تزريق واکسن کرونا از تب‌برها استفاده کنند.

عاصفه عباس‌زاده افزود:‌ بيماران قلبي و عروقي بايد در اولويت واکسن کرونا قرار گيرند، زيرا اين بيماران در صورت ابتلا به کرونا با انسداد عروق، تشديد اين انسداد و درجاتي از نارسايي‌ قلبي روبه‌رو مي‌شوند و اين مساله مي‌تواند سبب وضعيت شديد کرونا شود.  

وي تصريح کرد: با تزريق واکسن نيز احتمال ابتلا به کوويد۱۹ وجود خواهد داشت، اما درصد ابتلا به عوارض کرونا، وضعيت شديد بيماري و همچنين مرگ ومير کاهش خواهد يافت.  

عباس‌زاده توضيح داد: سابقه آنژين قلبي، اختلال در عضلات جداره قلب (بيماران مادرزادي قلبي)، نارسايي قلبي، پيوند قلب، دريچه مصنوعي، آمبولي جزو بيماران قلبي و عروقي محسوب مي‌شوند و در صورت ابتلا به کرونا، موارد شديد بيماري را تجربه خواهند کرد.  

وي افزود: مشکل در رگ‌هاي اندام‌هاي بدن که سبب مراجعه به پزشک باشد نيز جزو مشکلات اين دسته از بيماران قرار مي‌گيرد. همچنين نامنظمي ضربان قلب همچون فيبريلاسيون دهليزي که مي‌تواند سبب لخته شدن خون در نقاط مختلف بدن شود، مي‌تواند سبب بيماري شديد کوويد۱۹ شده و بر اين اساس ضرورت دريافت واکسن کرونا را افزايش مي‌دهد.

اين متخصص بيماري‌هاي عفوني و گرمسيري تاکيد کرد: ۲ تا ۳ روز پس از تزريق واکسن کرونا احتمال بروز تب به عنوان يکي از عوارض شايع واکسن وجود خواهد داشت. بروز تب در اين بيماران باعث افت عملکرد قلب و عروق شده و بنابراين اين دسته از بيماران در صورت بروز اين تب، از تب‌برها استفاده کنند.

عباس‌زاده ادامه داد: استفاده از مايعات فراوان و استراحت کافي نيز در اين بيماران پس از تزريق واکسن ضروري است. اين بيماران همچنين با بروز عوارض واکسن، نبايد دز دوم را حذف کنند، تزريق واکسن در اين گروه جمعيتي ضروري است.  

وي خاطرنشان کرد: برخي بيماران قلبي که در حال استراحت هم دچار تنگي نفس مي‌شوند، در حقيقت دچار نارسايي قلبي هستند، اين بيماري هم سبب منع مصرف واکسن نمي‌شود، اما مراقبت‌هاي اين گروه پس از تزريق واکسن به ويژه در سه روز نخست، بايد بيش از ديگران مورد توجه قرار بگيرد، زيرا علائم خفيف سرماخوردگي هم در اين بيماران مي‌تواند باعث افزايش نارسايي قلبي شود.
 
 تا کنون ۱۹ ميليون و ۳۴۰ هزار و ۳۸۵ نفر دُز اول واکسن کرونا و ۹ ميليون و ۵۰۲ هزار و ۶۷۹ نفر نيز دُز دوم را تزريق کرده اند و مجموع واکسن هاي تزريق شده در کشور به ۲۸ ميليون و ۸۴۳ هزار و ۶۴ دُز رسيد.

در حال حاضر ۲۴۶ شهر کشور در وضعيت قرمز، ۱۴۴ شهر در وضعيت نارنجي و ۵۸ شهر در وضعيت زرد قرار دارند.

به گزارش ايرنا، ايران اکنون در خيز پنجم کرونا که از ابتداي تير ماه از جنوب آغاز شد و به مرکز کشور رسيد، به سر مي برد.

تلفات کرونا در کشور ۲۸ مرداد ماه از مرز يکصد هزار نفر عبور کرد و روز سه شنبه دوم شهريور ماه با ۷۰۹ مورد مرگ، رکورد تلفات روزانه طي ۱۸ ماه گذشته شکست. 

ويروس کرونا اوايل اسفند ۹۸ در ايران شيوع يافت.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar