logo
جذاب ترین ها
سلامت

این بیماری های خطرناک را با نفخ اشتباه نگیرید!

منبع
بهداشت نيوز
بروزرسانی
 این بیماری های خطرناک را با نفخ اشتباه نگیرید!

بهداشت نيوز/ %10 تا 30% از مردم از نفخ رنج مي ‎برند. سو هاضمه ، قاعدگي، يبوست و آلرژي هاي غذايي شايع ترين دلايل نفخ هستند. با اينکه نفخ موقتي است، اگر مزمن شود، مي‎ تواند نشانه مشکلي جدي و خطرناک باشد.
6 مشکل نگران کننده که ممکن است باعث احساس نفخ شود آورده شده است. اگر نفخ مزمن شود ، شخص به هيچ وجه نبايد به خودي خود درماني را شروع کند و حتما بايد به پزشک مراجعه کند.
6 نوع بيماري خطرناک که با نفخ اشتباه گرفته مي ‎شوند
1. عفونت مجاري ادراري:
عفونت مجاري اداري ممکن است احساس تکرر ادرار را در فرد ايجاد کند، حتي بعضي اوقات فرد بلافاصله بعد از ادرار کردن احساس مي ‎کند که باز هم بايد به دسشويي برود.
عفونت مجاري ادراري ممکن است در فرد احساس درد و فشار شديد در شکم و يا نفخ را ايجاد کند و همچنين ممکن است فرد دچار تب، لرز، حالت تهوع و استفراغ شود. نفخ همچنين مي ‎تواند در اثر عفونت شديد کليه نيز ايجاد شود.

 
2. احتمال ايجاد نفخ با مشکل کبد:
بيماري کبد که در اثر مصرف الکل، هپاتيت سي و يا سرطان ايجاد مي ‎شود، مي ‎تواند منجر به ايجاد مايعاتي در شکم و باعث نفخ شود. اگر نفخ به دليل مشکلي در کبد ايجاد شده باشد، ممکن است در فرد احساس خستگي ، کبودي و زردي ايجاد کند و در صورت بروز اين مسئله فرد بايد به پزشک مراجعه کند.
 
3. بيماري التهابي روده مي تواند باعث نفخ شود:
بيماري التهابي روده به طور عمده بر روده بزرگ و روده کوچک تاثير مي‎ گذارد و اين بيماري مي ‎تواند باعث اسهال، شکم درد و حتي نفخ شود. تحقيقات نشان داده است که افراد مبتلا به اين بيماري به احتمال زياد بيشتر در معرض لاکتوز ناپايدار بوده اند و لاکتوز ناپايدار باعث تشکيل گاز هايي مي ‎شود که مي ‎تواند منجر به نفخ شود.
 
4. احتمال نفخ شکم با التهاب کيسه هاي کوچک:
التهاب کيسه هاي که در امتداد ديواره روده ها ايجاد مي ‎شود. علائم اين بيماري شامل شروع ناگهاني درد در قسمت پاييني شکم است و علائم ديگر ممکن است شامل تهوع ، اسهال، يبوست و نفخ باشد.
 
5. احتمال ايجاد نفخ با سرطان:
اندام هاي مختلفي در ناحيه شکم مانند پانکراس ، معده، روده بزرگ ، رحم و تخمدان وجود دارد و اگر سرطان در يکي از اين اندام ها ايجاد شود، مي تواند منجر به نفخ شود و بنابراين ، وجود نفخ مداوم و افزايش ناگهاني در اندازه شکم ، به جاي نفخ زود گذر، مي‎ تواند نشانه سرطان باشد.

 
6. مشکل در سلامت روان:
هنگامي که فرد تحت استرس مزمن است، هورمون هايي مانند کورتيزول مي ‎توانند اولويت داشته باشند. در اين شرايط، هورمون هاي هضم کننده به اندازه کافي توليد نمي ‎شوند و مي ‎توانند منجر به سوهاضمه شوند و نفخ ايجاد کنند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره