برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
جذاب ترین ها
سلامت

قوز باعث بروز درد در سراسر بدن می شود

منبع
سيناپرس
بروزرسانی
قوز باعث بروز درد در سراسر بدن می شود

سیناپرس/ کایفوزیس یا قوز یک منحنی بیش از حد و غیر طبیعی در ستون فقرات است که می‌تواند باعث بروز درد و ناراحتی در سراسر بدن شود.
احد کلاهدوزی، کارشناس ارشد آسیب شناسی و حرکت اصلاحی اظهار داشت: کایفوزیس یک حالت غیر طبیعی در قسمت فوقانی پشت است که غالباً در سنین جوانی یا پیری بروز می‌کند. این عارضه با داشتن یک منحنی کوچک در ناحیه پشتی طبیعی است. کایفوزیس یا قوز یک منحنی بیش از حد و غیر طبیعی در ستون فقرات است که می‌تواند باعث بروز درد و ناراحتی در سراسر بدن شود.
کلاهدورزی اضافه کرد: وضعیت قرار گیری راستای بدن، ناهنجاری های اسکلتی در ستون فقرات و ضعف عضلانی می‌تواند باعث ایجاد کایفوزیس شود.
وی ادامه داد: در موارد خفیف، انحنای ستون فقرات قابل توجه نیست اما در موارد شدید تر ممکن است فرد در حال خم شدن به جلو به نظر برسد.
این متخصص آسیب شناسی و حرکات اصلاحی عنوان کرد: کایفوزیس معمولاً بدون هیچ علامت خاصی رخ می دهد اما علائم کلی آن نظیر درد در ناحیه پشتی و کمر، سفتی و احساس خشکی در ناحیه فوقانی پشت، گرد شدن پشت، سفت و سخت شدن عضلات پشت ران و کاهش انعطاف پذیری آن است.
وی در ادامه به بیان شایع ترین دلایل کایفوزیس پرداخت و گفت: قرار گیری در وضعیت بد بدن (عدم حفظ راستای درست)، مشکلات مربوط به رشد بدنی(تأخیر در رشد و...)، کهولت سن، تغییر شکل ظاهری مهره ها، شکستگی قسمتی از مهره، فشردگی در ستون فقرات، آرتریت و بیماری های مفصلی، عفونت ستون فقرات، دیستروفی و به طور کلی ضعف عضلانی و تومور های نخاعی را می توان از دلایل شایع بروز این عارضه نام برد.

کلاهدوزی با اعلام اینکه کایفوزیس در انواع مختلفی وجود دارد، اذعان داشت: کایفوز وضعیتی یا(postural)  شایع ترین نوع کایفوزیس محسوب می‌شود که نتیجه قرار گرفتن در وضعیت بد بدنی است و اغلب اوقات در نوجوانی و در هنگام رشد ستون فقرات و عضلات اطراف آن رخ می دهد این ناهنجاری هم در دختران و هم در پسران دیده می‌شود ولی تعداد دختران در این ناهنجاری بیشتر از پسران است.
وی ادامه داد: این نوع کایفوزیس با درمان فیزیکی، ورزش و حرکات اصلاحی قابل درمان است و نیازی به درمان پزشکی ندارد.
این متخصص آسیب شناسی و حرکات اصلاحی گفت: کایفوز شوئرمن (Scheuermann) را نیز یکی دیگر از انواع این عارضه دانست که در دوران بزرگسالی بروز می‌کند و می‌تواند شدید تر از کایفوز وضعیتی باشد. به طور کلی متخصصان نمی‌دانند چه عاملی باعث بروز این نوع کایفوزیس می‌شود، برای شناسایی این نوع بیماری، پرتو های ایکس لازم است اما پزشکان مطمئن نیستند که چرا این بیماری رخ می‌دهد.
وی افزود: کایفوز شوئرمن اغلب اوقات با فیزیوتراپی حرکات اصلاحی و داروهای سبُک و ضعیف قابل درمان است در موارد شدیدتر برای کنترل این بیماری بنا به تشخیص متخصص از بریس های مختلف برای حفظ و تثبیت وضعیت ستون فقرات استفاده می‌شود. در موارد خیلی خاص ممکن است نیاز به عمل جراحی جهت درمان ناهنجاری و تثبیت ستون فقرات باشد.
کلاهدورزی یادآور شد: کایفوز مادرزادی(Congenital) زمانی اتفاق می افتد که ستون فقرات در رحم مادر به درستی ایجاد نشود و باعث ایجاد کایفوزیس در بدو تولد می‌شود. این بیماری با افزایش سن به سرعت بدتر می‌شود.
این متخصص آسیب شناسی و حرکات اصلاحی در مورد کایفوز ساختاری (Structural) نیز اظهار داشت: این کایفوز به نوعی است که در آن پشت فرد به طور غیر طبیعی خمیده است و به وضعیت ایستادن و نشستن مربوط نیست. این بیماران ممکن است متوجه شوند که به طور آگاهانه نمی‌توانند ستون فقرات خود را صاف کنند و این علائم به مرور ممکن است بدتر شود. 
وی خاطرنشان کرد: در نهایت هایپر کیفوز (Hyper) اغلب در زمانی اتفاق می‌افتد که از قبل راستای ستون فقرات از حالت طبیعی خارج شده باشد و در واقع جز ناهنجاری های ثانویه ستون فقرات محسوب می‌شود. دلیل اصلی این بیماری بر هم خوردن راستای طبیعی ستون فقرات و در مرحله بعد بارگذاری نا متقارن بر ستون فقرات است و رفته رفته تراز ستون فقرات را تغییر می دهد. این امر در زمان پوکی استخوان یا شکستگی نخاع یا احتمالاً بعد از جراحی اتفاق می‌افتد.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره