برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

مهارت زندگی/ دیگران را اینگونه قانع کنید

منبع
سلامت نيوز
بروزرسانی
سلامت نيوز/ ترفندهاي زيادي براي متقاعد کردن ديگران وجود دارد. در اين مقاله به روش هايي براي قانع کردن ديگران اشاره شده است. با شوخ طبعي و خنده راحت تر مي توان ديگران را متقاعد کرد. بيشتر افراد ترفندهاي مختلفي را براي متقاعد کردن ديگران به کار مي برند. البته برخي از روش ها از نظر اخلاقي درست نيستند اما اگر مي خواهيد تحت سلطه ديگران قرار نگيريد، بهتر است حداقل اين روش ها را بشناسيد. آگاهي مي تواند شما را از چنين خطري مصون نگهدارد. اثر لنگر انداختن بنابر تحقيقات، هنگام مذاکرات و مطرح کردن خواسته ها، فرقي نمي کند چه باشد، کسي که زودتر پيشنهاد يا خواسته خود را مطرح مي کند، موقعيت خود را محکم تر کرده و بر ديگري برتري پيدا مي کند. متخصصان مذاکره، اين عمل را "اثر لنگر انداختن" مي نامند. طبق اين اثر معمولا اولين گزينه هاي ارائه شده، تاثير بسزايي روي افراد هنگام انتخاب گزينه اي خاص از ميان گزينه موجود مي گذارد. سوال هاي سنگين " آيا از کتک زدن زنت، دست برداشتي؟ " افرادي که قرار است به چنين سوال هايي پاسخ دهند، به احتمال زياد نمي توانند برنده بيرون بيايند. اينگونه سوال ها بار منفي دارند. اگر پاسخ دهنده "بله" بگويد، يعني اينکه پذيرفته است درگذشته همسرش را کتک مي زده است و اگر هم بگويد "نه" يعني هنوز هم به اين کارش ادامه مي دهد. معمولا پليس، هنگام بازجويي از متهم، از چنين ترفندي استفاده مي کند. چارچوب بندي نوعي ترفند تشويق ديگران وجود دارد که در زندگي روزمره بسيار کاربرد داشته و در مباحث علوم اجتماعي "چارچوب بندي" نام دارد. در اين ترفند مسائل به گونه اي چارچوب بندي مي شوند که قرباني دست به تصميمي مي گيرد که هيچ پايه و اساس منطقي ندارد. محققان آلماني در تحقيقي، به بيماران خود در مورد جراحي خاصي گفته بودند که 99 درصد بيماران، بدون عوارض اين عمل را انجام داده اند و 49 درصد از بيماران مورد تحقيق بدون نگراني دست به انجام آن عمل جراحي زدند. اما در تحقيقي ديگر وقتي پزشکان به بيماران توضيح دادند که اين عمل جراحي ممکن است از بين 100 نفر، 1 نفر را گرفتار عوارض بد خود کند، فقط 27 درصد از بيماران عمل جراحي انجام دادند. با وجود اينکه در هر دو حالت نتيجه يکسان بود، اما روش ارائه اطلاعات روي افراد ، اثرات متفاوتي گذاشته بود. استدلال مقابل پيش از شروع هر جر و بحثي، سعي کنيد استدلال هاي مقابل احتمالي طرف گفتگوي تان را نيز درنظر بگيريد. و با خود بينديشيد چگونه مي توانيد از پس آن استدلال ها برآييد. بدين ترتيب کنترل تان را از دست نداده و مي توانيد با اطمينان برنده مباحثه در جريان باشيد. وجدان اگر فردي رازي را با شما در ميان گذاشت، پس اين احتمال را بدهيد که او همين انتظار را از شما خواهد داشت. انسان به طور غريزي دوست دارد در رابطه اي که تعادل دارد، باشد. بنابراين افرادي که در قانع کردن ديگران حرفه اي هستند، معمولا در برابر لطف هاي کوچک خود، چيزي طلب نمي کنند. سپس بعد از گذشتن يک مدت نسبتا طولاني، درخواستي بزرگ از طرف مقابل خود دارند و طرف مقابل هم به دليل وجدان و احساس گناه نمي تواند اين درخواست را رد کند. شوخ طبعي افرادي که پيام خود را با شوخ طبعي به ديگران مي رسانند، بسيار راحت تر مي توانند آنها را قانع کنند. وقتي موجب لبخند و خنده ديگران شويد، راحت تر مي توانيد توافق آنها را به دست آوريد. کاوش چه بخواهيد در يک کنفرانس شرکت کنيد يا در مدرسه يا دانشگاه مطلبي ارائه دهيد، مسلما افرادي هستندکه به شما حمله مي کنند. به طور مثال ممکن است قصد داشته باشيد فکر و ايده اي را در محل کارتان مطرح کنيد و همکاران بدون گوش کردن به شما، ايده تان را به باد انتقاد بگيرند. در اينگونه مواقع مي توانيد صحبت هايشان را به سوال تبديل کنيد. مثلا، "منظورتان از آن حرف چه بود؟"، "مي شود يکبار ديگر حرف تان را تکرار کنيد؟" اين روش کافي است تا طرف مقابل تان، اين بار بيشتر مراقب حرف زدن خود باشد و حتي ديگر نتواند به راحتي گفته هاي شما را ناديده بگيرد. تکرار تکرار، روشي عالي براي وارد کردن پيامي به درون مغز است. چنانچه حرف تان را تکرار کنيد، حتي بيش از حقيقت قدرت خواهد داشت، چراکه مغز ما پس از شنيدن مکرر سخني، سرانجام آن را به عنوان يک حقيقت مي پذيرد. تصور بدترين سناريو هميشه با پيش کشاندن بدترين سناريو مي توانيد ديگران را به انجام دادن کاري تشويق کنيد. وقتي کاري کنيد که طرف مقابل تان از موضوعي نگران شود، او ديگر از آن دفاع نخواهد کرد و سخنان شما را مي پذيرد. فشار زمان اين روش هم بسيار جواب مي دهد. در اين ترفند طرف مقابل تان را وادار مي کنيد در کوتاه ترين زمان ممکن به خواسته شما پاسخ دهد. اين ترفند موثر است زيرا بيشتر مردم وقتي از نظر زماني تحت فشار قرار گيرند، خيلي زودتر تسليم مي شوند. مثلا مي توانيد بگوييد، "ميل خودتان است، من 5 دقيقه ديگر مجبورم بروم و بعد نمي توانيد با من تماس بگيريد." چنين عبارت هايي روي فرد استرس منفي ايجاد مي کند و او مجبور مي شود هرچه سريع تر واکنش نشان دهد و چه بسا راحت تر خواسته شما را بپذيرد. موفق به متقاعد کردن افرادي که پيام خود را با شوخ طبعي به ديگران مي رسانند راحت تر ميتوانند آنها را قانع کنند‎ واژه هاي زير به نظر بسيار کوچک و بي اهميت مي آيند اما آنها تاثيري فوق العاده روي ديگران مي گذارند. اگر از قدرت واژه ها با مهارت استفاده کنيد مي توانيد روي تصميم گيري هاي ديگران تاثير بگذاريد. 1- براي اينکه / به اين دليل که ( واژه هاي مربوط به منطق) با ترفند به کار بردن دليل کاري، به راحتي مي توان ديگران را قانع کرد. حتي اگر آن دليل پوچ و واهي باشد. اين روش به وسيله محققان در يک آزمايش بررسي شد و جواب مثبت گرفت. در آن تحقيق، عده اي در صف کپي گرفتن ايستاده بودند و فقط 7 درصد از آنها در برابر درخواست اينکه "مي شود من زودتر از شما کپي بگيرم، براي اينکه خيلي عجله دارم." مخالفت کردند. 2- فقط (استفاده از اين واژه به منظور کم اهميت جلوه دادن) استفاده از کلماتي مانند " فقط" و " صرفا" معمولا از اثر عبارت هاي منفي روي فرد مقابل کم مي کند و احتمال اينکه او در برابر حرف هايي که مي شنود، مقاومت کند بسيار کم مي شود. 3- هنوز (واژه هاي نشاندهنده اميد) اگر به جمله تان واژه " هنوز" بيفزاييد( به طور مثال "من هنوز آن را نمي دانم." )، به طور خودکار اعتماد شنونده را به دست مي آوريد و اين احساس را به او مي دهيد که براي رسيدن به چيزي، فقط به زمان بيشتري نياز هست. 4- آمار (در مورد مسائل علمي) اگر براي تاييد گفته هايتان از اعداد و آمار استفاده کنيد، احتمال اينکه مخاطبان تان حرف هايتان را باور کند، بسيار افزايش مي يابد البته مراقب باشيد استفاده بيش از حد از ارقام و آمار نتيجه عکس مي دهد. 5- دقيقا (استفاده از اين واژه به منظور نشان دادن دقت) اطلاعات دقيق، ميزان اعتبار شما را بالا مي برد تا جايي که طرف گفتگوي تان مي تواند به آنچه که مي گوييد اعتماد کند. 6- ما (ايجاد حس مشترک بودن) اين واژه باعث مي شود که فرد مقابل تان با شما و ارزش هايتان احساس مشترک بودن نمايد و راحت تر با گفته هايتان موافقت نمايد. 7- فورا (القاء ضرورت) واژه هاي "سريع"، "بلافاصله" و يا " فورا"، درست مانند مواد مخدر عمل کرده و موجب واکنش مغز مي شوند. در اسکن هاي مغزي معلوم شده که فقط شنيدن اين واژه ها مي تواند در ضمير ناخودآگاه فرد، لذت ناشي از اميد انجام کاري در زمان نه چندان دور را به وجود آورد و بدين ترتيب فرد خيلي زودتر قانع مي شود. 8- در عين حال (به روز بودن) به کار بردن "در عين حال" يا "در ضمن" دانش فعلي تان و اينکه اطلاعات تان به روز است را نشان مي دهد. 9- نام (شخصي) هيچ واژه اي نمي تواند به اندازه اسم خود فرد، مهارکننده باشد. معمولا نام افراد براي آنها خوش آهنگ ترين اصوات هستند. با قرار دادن واژه "لطفا" کنار اسم فرد طرف گفتگوي تان، او را به تاييد گفته هاي خود تشويق کنيد. 10- خوب (تعريف و تمجيد) وقتي از افراد تعريف و تمجيد مي شود، احتمال اينکه با صحبت طرف هاي گفتگوي خود موافقت کنند، حتي اگر آن صحبت ها با عقايدشان سازگاري نداشته باشند، بسيار افزايش مي يابد. با کانال تلگرامي «آخرين خبر» همراه شويد
اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره