برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

پشه ها در زمستان کجا غیب شان می زند؟

منبع
روزياتو
بروزرسانی
پشه ها در زمستان کجا غیب شان می زند؟
روزياتو/ هر کسي به يکي از فصل هاي سال علاقه دارد و هر کدام مان دلايل خودمان را براي اين علاقه داريم. با اين حال سرسخت ترين طرفدارها هم مي توانند اذعان کنند که هر فصلي خوبي ها و بدي هايي دارد. مثلاً در تابستان ديگر نيازي نيست که هر روز نگران سرماي هوا و بيمار شدن باشيم، اما در عين حال وقتي سر و کله ي پشه هاي مزاحم پيدا مي شود و خارش بي امان جاي نيش شان آرامش را از ما مي گيرد، حتي عشاق تابستان هم براي تمام شدن اين فصل و فرا رسيدن پاييز و زمستان لحظه شماري مي کنند. حالا اين سؤال پيش مي آيد که پشه ها که در ماه هاي گرم سال همه جا حي و حاضر هستند در زمستان ها چرا هيچ اثري از آن ها نيست و اصلاً کجا مي روند. براي دانستن جواب اين سؤال با ادامه ي مطلب همراه باشيد.
چرا همه چيز در زمستان تقريباً کمتر مي شود؟ جواب سرماي زياد هوا است. پشه ها هم از اين قاعده مستثني نيستند. پشه ها حشراتي خونسرد هستند، يعني از هواي سرد خوش شان نمي آيد و دماي ۲۶/۵ درجه ي سانتيگراد و بيشتر را ترجيح مي دهند. با افت دماي هوا، آنها توانايي پرواز را از دست مي دهند و سست مي شوند. پشه ها برخلاف پرنده ها در زمستان به صورت دسته جمعي به سمت جنوب پرواز نمي کنند. آن ها اصلاً توانايي پرواز تا مسافت هاي دور را ندارند. اما اگر بخواهيم به اين سؤال پاسخ دهيم اول بايد بدانيد که جواب آن بر حسب جنسيت پشه ها متفاوت است. اول از پشه هاي نر شروع مي کنيم. جواب اين است که آن ها تلف مي شوند. اما سرماي هوا نقش خاصي در اين مسأله ندارد. پشه هاي نر در مقايسه با پشه هاي ماده عمر بسيار کوتاه تري دارند و آن ها در هر صورت در پاييز، بعد از جفتگيري مي ميرند. پشه هاي ماده اما مي توانند در زمستان زنده بمانند. چطور اين کار را مي کنند؟ جواب اين است که آن ها به خواب زمستاني مي روند. پشه هاي ماده به نوعي از خواب زمستاني فرو مي روند که به آن ميان آسايي گفته مي شود. در پاييز پشه هاي ماده درون حفره ي کنده هاي درختان يا شکاف هاي درون زمين پنهان مي شوند و وارد اين حالت مي شوند. وقتي هوا سرد يا آبي وجود نداشته باشد، آن ها مي توانند تا ۶ ماه به خواب زمستاني فرو روند. اين حشرات رشد خود را، معمولاً براي چندين ماه، به تأخير مي اندازند و تنها زماني از خواب زمستاني بيدار مي شوند که آب يا گرماي کافي براي نيازهايشان وجود داشته باشد. با گرم شدن دوباره ي هوا در ميانه ي بهار، پشه هاي ماده از خواب زمستاني بيدار مي شوند و حالا وقت جمع آوري خون فرا مي رسد. در اين مرحله آن ها براي تخم گذاري آماده مي شوند و به خون هر چه بيشتري نياز دارند تا به رشد تخم هايشان کمک شود. خوني که پشه هاي ماده از آن تغذيه مي کنند پروتئيني را فراهم مي کند که تخم هاي آن ها براي رشد خود به آن نياز دارند. و اين دقيقاً مصادف با زماني است که انسان ها مدت زمان زيادي را با لباس هاي آستين کوتاه سپري مي کنند. بله، همانطور که متوجه شديد در واقع فقط پشه هاي ماده هستند که شما را نيش مي زنند.
چه دماي هوايي براي آن ها بيش از حد سرد محسوب مي شود؟ حقيقت آن است که هوايي که از نظر ما انسان ها «سرد» محسوب مي شود لزوماً باعث انقراض پشه ها نمي شود. گرچه اين پشه ها در هواي حدوداً ۲۶/۵ درجه ي سانتيگراد رشد مي کنند، اما بيشتر پشه ها مي توانند زماني که دماي هوا به حدود ۱۰ درجه ي سانتيگراد رسيد خواب زمستاني را شروع کنند. هر دمايي کمتر از ۱۰ درجه ي سانتيگراد براي بيشتر پشه ها ديگر بيش از حد سرد محسوب مي شود و در اين وقت است که پشه هاي ماده جستجو براي پيدا کردن جايي براي خواب زمستاني را شروع مي کنند. البته در مورد بعضي گونه هاي پشه نيازي به اين حد سرما نيست. در حقيقت در برخي گونه هاي اين حشره، پشه هاي بالغ (هم نر و هم ماده) در پاييز تلف مي شوند و بنابراين در فصل سرما به خواب زمستاني نمي روند. اين شامل گونه هايي از پشه مي شود که در اقليم هاي گرمسيري تر زندگي مي کنند، مثل گونه ي آئدس آئجيپتي (Aedes Aegypti) که همان ناقل ويروس زيکا است. وقتي پشه هاي اين گونه شروع به مردن مي کنند، هوا مي تواند ۱۵/۵ درجه ي سانتيگراد باشد. پشه هاي ماده ي اين گونه اغلب کمي بعد از تخم گذاري تلف مي شوند. در اين گونه ي پشه، اين تخم هاي تازه گذاشته شده هستند که به خواب زمستاني مي روند.
ما را در کانال «آخرين خبر» دنبال کنيد
اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره