تجارت نيوز/ در طول هشت تا ۱۰ ساعت از بيست و چهار ساعت شبانهروز که در محيط کار بهسر ميبريد، ممکن است رفتارهايي از شما سر بزند که ديگران را مورد آزار قرار دهد. اگرچه ترک کردن تمامي عادتهاي بد کار سختي است، اما خوب است که دستکم از آنها آگاه باشيد.
در اين مقاله به برخي از عاداتي که ممکن است ناخواسته انجام داده و در نهايت شما را کارمندي غيرحرفهاي در محيط کار نشان دهد، اشاره شده است.
ممکن است يک يا چند رفتار غيرحرفهاي در محيط کار موجب شود اطرافيان يا مديرتان احساس خوشايندي نسبت به شما نداشته باشند.
۱- دير رسيدن به محل کار
وقتشناسي بسيار مهم است. يک کارمند حرفهاي بهموقع به محل کارش ميرسد و آنچه را که از او انتظار ميرود، انجام داده و در زمان مشخص به پايان ميرساند.
۲- دير رسيدن به جلسات
برخي از کارمندان عادت دارند هميشه ۱۰ دقيقه ديرتر از بقيه به محل جلسه برسند. درست مانند صبحها دير آمدن، اين عادت هم نشاندهنده احترام نگذاشتن به ديگر شرکتکنندگان و البته برگزارکننده جلسات است.
اگر يکي از عادتهاي شما منتظر نگه داشتن ديگران است، بدانيد که آنها شما را فردي خودخواه، بيادب و بيملاحظه ميدانند.
۳- تظاهر به بيماري
اگر از آن دسته از کارمنداني هستيد که هر چند هفته يکبار، صبح با مديرتان تماس ميگيريد و اعلام ميکنيد که بيمار هستيد، بدانيد فرصت زيادي براي ترفيع شغلي نخواهيد داشت.
اين رفتار موجب ميشود، مديرتان براي پروژههاي مهمتر روي شما حساب باز نکند.
۴- خوردن غذاهاي بودار روي ميز کار
بهطور کلي کارشناسان بهداشت ميگويند، خوردن غذا روي ميز کار، بهداشتي نيست.
در عين حال، خوردن غذاهاي بودار و پرسروصدا ميتواند رابطه شما با ديگر همکارانتان را تحتالشعاع قرار دهد.
۵- منفيگرا بودن
داشتن نگرش بدبينانه يا مخالف ميتواند عدم تمايل براي همکاري تعبير شود. سعي کنيد از عباراتي، چون «اين کار جواب نميدهد»، «خيلي سخت بهنظر ميرسد» يا «نميدانم چطور شروع کنم»، بپرهيزيد.
گلهکردنهاي بيش از حد هم روابط ما را تحت تاثير قرار ميدهد.
تحليلگران ميگويند، مواقعي وجود دارد که کارمندان تمايل دارند شکايتشان از مدير، همکار يا يک پروژه را ابراز کنند. اما گله کردن در نهايت نشاندهنده غيرحرفهاي بودن است.
اگر شما هم از جمله کارمنداني هستيد که از لحظه ورود شروع به گله و شکايت ميکنيد، منتظر باشيد که ديگران روابطشان را با شما به حداقل برسانند.
هيچچيزي براي انسانها بهاندازه سروکار داشتن با يک همکار منفيگرا، انرژيبَر نيست. پس هرگاه از عهده پروژهاي بهخوبي برنيامديد، به جاي گله کردن، بر روي نکاتي که از آن ياد گرفتهايد، متمرکز شويد.
بر اساس مطالعاتي که انجام شده، ۶۲ درصد از کارفرمايان ميگويند، تمايلي براي ارتقاي شغلي کارمندان منفيگرا ندارند.
۶- مطرح کردن پرسشهاي بيش از حد براي هر پروژه جديد
سوال کردن عيب نيست، اما در نظر داشته باشيد که برخي پرسشها ممکن است احمقانه بهنظر برسد.
مطرح کردن پرسشهاي زياد براي هر پروژه، شايد نشاندهنده عدم تمايل شما براي انجام آن پروژه باشد.
هيچگاه بلافاصله پس از آنکه سوالي به ذهنتان رسيد، آن را مطرح نکنيد. بهتر است، تمامي پرسشهاي خود را در دفتري يادداشت کنيد و با روشي کاملا سازمانيافته آنها را بپرسيد.
۷- نامرتب و شلخته بودن
فرقي نميکند، چه ميز نامرتبي داشته باشيد، چه سينک آشپزخانه از ظرفهاي کثيف شما پُر باشد يا زبالههايتان در هر گوشه شرکت ديده شود، اين رفتارها، بياحترامي، مسئوليتناپذيري، خودخواهي و نابالغ بودن تعبير ميشود.
فضايي که شما در آن کار ميکنيد، بازتابدهنده شخصيت شماست.
اگر چنين عادتهايي داريد، از همکارانتان انتظار نداشته باشيد رفتارهاي خوشايند و دوستانهاي با شما داشته باشند، چون هيچکس بياحترامي و بيملاحظگي را دوست ندارد.
بر اساس مطالعاتي که انجام شده، ۳۶ درصد از کارفرمايان گفتهاند تمايلي براي ارتقاي شغلي کارمندان شلخته ندارند.
۸- پرت کردن حواس ديگران در طول جلسات
همانطور که در طول رانندگي نميتوانيد پيام ارسال کنيد، در طول جلسه هم تمرکز کردن بر روي موضوع جلسه و موبايلتان بهطور همزمان غيرممکن است.
وبگردي، استفاده از شبکههاي اجتماعي و چک کردن ايميل، يعني شما به موضوعي که در جلسه مطرح است، توجه نميکنيد.
۹- قطع کردن حرف ديگران
قطع کردن صحبت ديگران بيادبي است و اگر بارها تکرار شود، نشان ميدهد که شما بهاندازه کافي صبر نداريد و براي ديگران احترام قائل نيستيد.
البته مشارکت کردن در بحثها لازم است، اما بهتر است اين کار را در زمان درست انجام دهيد.
۱۰- استفاده از جملاتي که نشان ميدهد، همهچيز را ميدانيد
هرگونه رفتاري که نشاندهنده بهتر بودنِ شما از ديگران و کمارزش بودن آنهاست، باعث ميشود، اطرافيان شما حس خوبي درباره شما نداشته باشند.
۱۱- غرور و تکبر
زماني که دستاوردي کسب ميکنيد، طبيعي است که دوست داريد با افتخار آن را با ديگران بهاشتراک بگذاريد.
اما ممکن است اين بهاشتراکگذاري تکبر و غرور تعبير شود. چطور ميتوانيد اين نشانهها را تشخيص دهيد؟ به موارد زير دقت کنيد:
اگر در طول روز دستارود خود را به تمام افرادي که از کنارتان عبور ميکنند، مطرح کنيد.
اگر با صداي بلند در مورد پيشرفت خود صحبت کنيد.
اگر لحن شما نشاندهنده برتري شما بر ديگران باشد.
اگر در حين صحبت کردن به شکست ديگران اشاره کنيد.
اگر وقتي ديگران به شما تبريک ميگويند، از آنها تشکر نکنيد.
اگر در مورد داستانتان اغراق کنيد.
پيشنهاد ميشود، دستاوردهايتان را در کمال فروتني با ديگران بهاشتراک بگذاريد.
۱۲- بهداشت ضعيف و ظاهر ناآراسته
اگر دوست داريد کار خود را جدي بگيريد، خوب است بدانيد که بهداشت و ظاهر شما هم در اين زمينه نقش ايفا ميکند.
رعايت نکردن بهداشت و پوشيدن لباسهاي نامرتب به اين معناست که شما به خودتان اهميت نميدهيد. اين مسئله باعث ميشود ديگران از شما دور شوند.
از آنجا که انتظار ميرود، پس از مدتي ارتقاي شغلي بگيريد، در جلسات مهم شرکت کنيد و با مراجع در ارتباط باشيد، بهتر است از همان ابتدا خيال مدير خود را از وضعيت بهداشت و ظاهريتان راحت کنيد.
۱۳- صحبت کردن در مورد مسائل شخصي
بههيچوجه حرفهاي نيست که در محيط کار در مورد مسائل شخصي از جمله روابطتان صحبت کنيد. بهعبارت ديگر ساعاتي را که بايد صرف کار شود به صحبت کردن در مورد اين امور اختصاص ندهيد.
بهتر است خارج از محيط کار به اين مسائل بپردازيد.
۱۴- صحبت کردن در مورد سياست و احزاب سياسي
از آنجا که زمان زيادي را با همکاران و مديرتان ميگذرانيد، ممکن است احساس کنيد که حق داريد نظرات سياسي خود را بيان کنيد.
واقعيت اين است که در محيط کار بايد کار کنيد و تمرکزتان بر روي مسائل مرتبط با پروژههايتان باشد. با صحبت کردن در مورد عقايد سياسي و استدلالهاي مربوط به آن، فقط مزاحم همکارانتان ميشويد.
در عين حال بهتر است جانب احتياط را نگه داريد. اگر رئيستان از آنچه شما ميگوييد، خوشش نيايد، ممکن است براي خودتان دردسر درست کنيد.
۱۵- فضولي کردن
مرزي ميان کنجکاوي و فضولي کردن وجود دارد که شما قطعا دوست نداريد از آن عبور کنيد.
قاعدتا منطقي نيست زماني که مديرتان حضور ندارد به اتاق مراجعه کنيد تا از ميزان حقوق ديگر همکارانتان سر دربياوريد.
۱۶- فروختن برخي کالاها در دفتر کار
بهنظر ميرسد در هر دفتر کاري دو يا سه نفر هستند که هميشه محصولاتي براي فروش دارند. برخي شرکتهاي غربي فروختن محصولات را در طول ساعات کاري منع ميکنند؛ چون اين کار موجب اتلاف وقت کارمندان ميشود و حتي ممکن است آنها را در موقعيت بدي قرار دهد.
۱۷- اظهارنظر کردن در مورد ظاهر افراد
حتي اگر قصد تعريف کردن از ظاهر و لباس کسي را داشته باشيد، همکار شما ممکن است نظر شما را آزاردهنده يا تبعيضآميز تلقي کند.
در محيط کار، بهتر است اين تعريف و تمجيدها به کار و دستاوردهاي حرفهاي محدود شود.
۱۸- پرسروصدا بودن
اگر با صداي بلند موسيقي پخش ميکنيد يا همکارانتان هميشه ميتوانند مکالمات تلفني شما را بشنوند، مطمئن باشيد که يکي از آزاردهندهترين همکاران روي زمين هستيد.
پرسروصدا بودن تمرکز اطرافيان شما را از بين برده و بر روي بهرهوري آنها تاثير ميگذارد.
ايجاد نکردن سروصدا در محيط کار نشانه احترام شما به ديگران است.
۱۹- مکالمات تلفني طولاني و غيرضروري
صحبت کردن با دوستان و اعضاي خانواده يا پيام دادن به آنها در طول کار، رفتاري غيرحرفهاي است. ميتوانيد گفتگوهاي خود را با آشنايان به ساعات استراحت موکول کنيد؛ بهويژه اگر موضوع بحثتان خصوصي است.
توصيه ميشود، مکالمات غيرکاريتان را خارج از دفتر کار و حتي خارج از اتاق نهارخوري انجام دهيد.
۲۰- استقبال نکردن از تازهواردها
حتي اگر اين تازهوارد، شخص مورد علاقه شما نباشد، بهتر است رفتار مناسبي با او داشته باشيد و پشت سرش صحبت نکنيد.
اين رفتار شما به مديرتان ثابت ميکند که براي نقشهاي مديريتي بااستعداد هستيد.
همچنين مراقب باشيد، انتقادهاي شما درباره اين افراد، سازنده، سنجيده و درست باشد.
۲۱- استفاده از واژههاي نامناسب
استفاده از واژههاي نامناسب يا فحش دادن نشان ميدهد که شما نميتوانيد با آرامش و متفکرانه با مسائل مواجه شويد.
اين کار بسيار غيرحرفهاي تلقي ميشود و ممکن است موجب از دست دادن شغلتان شود.
۲۲- تکرار عادتهاي عصبي
تکان دادن کليد، خودکار، لرزش پاها، مدام چک کردن تلفن، جويدن آدامس، جويدن ناخنها، خاراندن سر و… همه عادتهاي عصبي است. ممکن است حتي متوجه نشويد که اين کارها را انجام ميدهيد، اما همکارانتان به آنها توجه ميکنند.
اين رفتارها از يکطرف حواس ديگران را پرت ميکند و از طرف ديگر نشان ميدهد که شما دچار کسالت و خستگي شدهايد.
۲۳- شرکت نکردن در رويدادهاي غيرکاري
ممکن است فردي خجالتي باشيد يا فکر کنيد وقتي از طرف همکاران يا مديرتان به رويدادي غيرکاري دعوت ميشويد، کارهاي مهمتري براي انجام دادن داريد.
خوب است بدانيد اگر هميشه بهانهاي براي شرکت نکردن در اين جمعهاي غيرکاري داريد، شما از ديد ديگران فردي خودخواه يا غيراجتماعي بهنظر ميرسيد.
۲۴- سواستفاده از قدرت
هيچگاه از قدرت خود در محيط کار سواستفاده نکنيد و در حضور ديگران سر تازهواردها فرياد نزنيد.
۲۵- قضاوت کردن
اگر بهتازگي در شرکتي مشغول بهکار شدهايد، سعي کنيد نگرش مثبت خود را در مورد همه حفظ کنيد و به آنها فرصت دهيد.
شفافيت بيشازحد و ارائه نظرات منفي در مورد کساني که با آنها کار ميکنيد، موجب ميشود در بلندمدت تفکر انتقادي شما خدشهدار شود.
شما تنها فردي که در اين دنيا داوري ميکند، نيستيد؛ بنابراين ميتوان گفت هيچکدام از اين داوريها واقعيت ندارند. به تعداد انسانهاي روي زمين ديدگاه وجود دارد و اين قضاوت کردنها فقط شيوه ما براي ديدن جهان است.
بازار