باشگاه خبرنگاران/ حجت الاسلام عادل محسني کارشناس و پژوهشگر مذهبي گفت: امام رضا (ع) امام مهرباني و به تعبير آيت اللّه قاضي رأفت او لمس شدني است و ايشان مظهر محبّت الهي هستند. اگر کسي با اخلاص به زيارت امام هشتم برود قطعاً رأفت کريمانه ايشان شامل حال او خواهد شد.
وي داستاني از يکي از علما درباره اينکه چگونه با اهل بيت (ع) ارتباط پيدا کنيم، نقل کرد و گفت: مرحوم علامه اشرفي که از بزرگان عصر خود بود، هنگامي که يکي از شاگردان ايشان قصد سفر به مشهد مقدس را داشت به او گفت که سلام ما را به امام رضا (ع) برسان و از ايشان پاسخ بگير. شاگرد با تعجت گفت: سلام ميرسانم، امّا چگونه پاسخ بگيرم؟ استاد فرمود: امام، امام الرئوف است؛ پاسخ تو را خواهد داد.
اين کارشناس مذهبي در ادامه افزود: وقتي شاگرد عازم مشهد شد در آنجا حال خوشي پيدا کرد و رو به روي ضريح علي بن موسي الرّضا (ع) را ميبيند که بر قبر تکيه داده اند و او را نگاه ميکند. شاگرد به امام رضا (ع) ميگويد: استادم سلام رساند و از شما پاسخ ميخواهد، حضرت پس از جواب سلام شعري به فارسي خواندند که بسيار نکته در آن نهفته است .
آينه شو جمال پري طلعتان طلب جاروب کن تو خانه پس مهمان طلب
حجت الاسلام محسني در تفسير اين شعر و داستان گفت: اگر بخواهيم جوابي از آسمان و اهل بيت (ع) بگيريم بايد تمام وجودمان خدايي باشد «الْقَلْبُ حَرَمُ اللَّهِ»؛ آينه دل را بايد صيقل داد تا آينه تمام نماي رخ يار شود.
علّت نامگذاري سلسله الذهب
حجت الاسلام محسني در مورد علت نامگذاري حديث سلسله الذهب تصريح کرد: امام رضا (ع) با ورود خود به ايران بذر محبّت و عشق به ولايت را در سراسر ايران کاشت و يکي از اين الطاف که به يادگار گذاشتند هنگامي بود که به شهر نيشابور رسيدند و حديث سلسله الذّهب را انشاء کردند که بسياري از محدثين آن را نوشته و برخي نيز سينه به سينه اين حديث را نقل کرده اند ؛ اين حديث روايت زنجيره اش از علي بن موسي الرضا و اجداد پاکشان تا ذات باري تعالي ميرسد و به همين دليل سلسله الذّهب يعني زنجير طلايي، نوراني و درخشان ناميده شده است ؛ زيرا هم سند معتبر است و هم در اوج پاکي و پاکيزگي است.
شرط دژ بودن توحيد الهي چيست؟
وي گفت: علي بن موسي الرضا (ع) در حديث سلسله الذهب فرمودند: «لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ حِصْنِي» کلمه توحيد دژ الهي است؛ «فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِي أَمِنَ مِنْ عَذَابِي» هر کس وارد اين دژ بشود در امنيّت کامل از عذاب الهي خواهد بود، سپس در انتها فرمودند: «بِشُرُوطِهَا وَ أَنَا مِنْ شُرُوطِهَا»؛ اين دژ وقتي ميتواند امنيّت در برابر عذاب داشته باشد که دژبانش امام رضا (ع) باشد. در اينجا امام مستقيم به مديريت جامعه اسلامي اشاره ميکند که وقتي عامل نجات از عذاب و امنيّت اجتماعي خواهد شد که دژبان اين دژ امام معصوم باشد.
امام،مرز شناسايي توحيد خالص از توحيد ناخالص
اين کارشناس مذهبي در ادامه افزود: اين مسئله بسيار مهم است که امام معصوم هم در مرحله تبيين حدود، مرزبان توحيد خالص از توحيد ناخالص باشد ، هم در صيانت از امنيّت جامعه اسلامي و همچنين در امور عقيدتي زيرا کلمه «لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ» در جامعه اسلامي و انساني وقتي ميتواندعامل نجات و امنيّت همه جانبه بشر باشد که زمام مديريت تربيت جامعه به دست کسي مثل امام رضا (ع) و امامان باشد.
امام بيانگر حدود توحيد الهي
حجت الاسلام محسني در باب اينکه امام حدود الهي را براي ما بيان ميکند، ادامه داد: امام در مرحله معرفت، دژبان قلعه امنيّت الهي است و همچنين در تربيت عمومي جامعه ، مدير و مجري است . در نتيجه اگر امام در چنين جايگاهي نباشد جامعه اي جز تکفيري هاي کنوني و خوارج ايجاد نميشود.
امام محور ايجاد امنيت در جامعه
او در مورد اينکه امام در راس امور جامعه قرار دارد و ايجاد کننده امنيت است، گفت: با حديث سلسله الذهب که امام هشتم در نيشابور نقل کردند ، اين مطلب تبيين مي شود که توحيد در مرحله توصيف، تربيت و اجرا در جامعه اسلامي و انساني بايد به محوريّت دژباني مانند امام رضا (ع) و معصومين (ع) باشد «بِشُرُوطِهَا وَ أَنَا مِنْ شُرُوطِهَا»؛ زيرا امام تنها ضامن اجراي توحيد در جامعه انساني براي رسيدن به «أَمِنَ مِنْ عَذَابِي» يعني همان امنيّت فکري، اجتماعي، فرهنگي و اقتصادي است.
دلايل به وجود آمدن انحرافات در جامعه
وي در انتها دليل انحرافات موجود در جامعه را مطرح کرد و افزود: تمام انحرافات اجتماعي، سياسي و اخلاقي وقتي ايجاد مي شود که ما از توحيد ناب الهي که مرزبان اجراي دستورات آن امام است، دور شويم تا جايي که آنقدر جامعه از خدا دور ميشود که تبديل به يک حيوان درّنده شده که به يکديگر رحم نميکنند ، مانند تمدني که در برخي کشورهاي غربي شاهد آن هستيم.
بازار