برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

روانشناسی/ سندرم عجیب «او حتماً من را دوست دارد»!

منبع
تابناک با تو
بروزرسانی
روانشناسی/ سندرم عجیب  «او حتماً من را دوست دارد»!

تابناک با تو/ پزشکي روايت مي‌کرد که بيماري به او مراجعه و مورد عجيبي را به او گزارش کرد. ماجرا اين بود که بيمار از طريق يکي از اپليکيشن‌هاي فضاي مجازي با يکي از چهره‌هاي سرشناس هاليوودي در ارتباط است، او اعتراف کرد که عاشق چهره مذکور شده و تمايل دارد با او باشد. پزشک افشا کرد که بيمار با وجود اينکه سلبريتي را از نزديک نديده بود، اين طور برداشت کرده بود که سلبريتي هم بايد حتماً عاشق او باشد و هر پست و کپشني که مي‌‌گذارد، عشق و علاقه پنهاني را نسبت به او ابراز مي‌کند.

در علم روانشناسي باور توهمي به اين که فرد ديگري (اغلب يک فرد معروف) عاشق شده‌ است را انترومينا يا سندرم‌‌ دوکليرامبولت مي‌نامند. نام اين سندرم از نام مکتشف آن (Gaetan Gatian De Clerambault) در سال ۱۹۸۵ گرفته‌ شده‌ است.

Gaetan

اين حالت در برخي افراد سلبريتي‌ها دردسر درست کرده؛ از جمله چهره‌هاي معروف هاليوود که قرباني سندرم دوکليرامبولت، هواداران خود شده‌اند. جودي‌فاستر، ديويد لترمن، کيارا نايتلي، مدونا، ساندرا بلوک و... اشاره کرد و حتي براي يکي از ستاره‌هاي پاپ لاتين به نام سلنا بيريز اتفاق تراژيکي افتاد و به دست يکي از هواداران عاشق خود در هتلي کوچک به ضرب گلوله کشته شد.

سلنا، خواننده لاتيني که به دست يکي از عشاق خود کشته شد

با وجود اينکه سندرم انترومينا به طور رسمي در سال ۱۹۸۵ ميلادي به گوش رسيد اما مي‌توان اثري از آن را در عهد يونان باستان نيز يافت مي‌شود. وقتي هيبوگراط وگالين بيش از هزاران سال پيش، درباره‌ي آن چيزهايي گفته بود. البته يک قرن پيش هم گزارش شد که يک زن مبتلا به سندرم انترومنيا بيرون کاخ باکينگهام به پنجره اتاق جرج پنجم خيره شده بود و با شور و شعف همه حرکت‌هاي او را زير نظر داشت. او ساعت‌هاي طولاني زير پنجره مي‌ايستاد تا جرج پنجم پرده را کنار بزند و هواي تازه استشمام کند، او گمان مي‌کرد که شايد جرج هم علاقه‌اي پنهاني به او داشته باشد. اين در حالي بود که جرج اين زن را هيچ وقت نديده بود و همه اين ماجراها ساخته و پرداخته ذهن زن مبتلا به عشق توهمي بود.

با گسترش استفادا از فضاي مجازي، اين سندرم ابعاد جديدي به خود گرفت و انتشار بيشتري يافت‌ فرد بيمار اطلاعات شخصي قرباني خود را جمع‌آوري مي‌کند و سرانجام کار به دستگيري توسط پليس يا مرگ و تابوت مي‌رسيد. اين سندرم بر اثر فشار رواني، ژن‌هاي به ارث رسيده، سکته مغزي، خونريزي مغزي، اختلالات عصبي که مرتبط با بخش (Fronto temporal lobe) مغز رخ مي‌دهد. اين سندرم اغلب زنان را در مواجهه با مردان پيرتر که داراي جايگاه اجتماعي قابل توجهند مبتلا مي‌کند، مردان هم در مواجهه با زنان جذاب کوچکتر از خود اغلب دچار اين حالت مي‌شوند. اما به دليل تفاوت ماهيت عشق و ابراز عشق در زنان و مردان ممکن است اين سندرم در زنان بيشتر باشد، اما اخبار مرتبط با عشق‌هاي توهمي با محوريت مردان بيشتر در اخبار منتشر مي‌شود.

درمان افراد مبتلا به اين سندرم بسيار سخت است، زيرا آنها به راحتي نمي‌خواهند باور کنند گه به سندرم مبتلا هستند، مگر اين که ابتلايشان به بيماري را بپذيرند و درصدد درمان آن بربيايند.

 

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره