برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

تقویم تاریخ/ روز بزرگداشت محمد بن زکریای رازی دانشمند نامدار جهان اسلام

منبع
راسخون
بروزرسانی
تقویم تاریخ/ روز بزرگداشت محمد بن زکریای رازی دانشمند نامدار جهان اسلام

راسخون/روز بزرگداشت و تولد "محمد بن زکرياي رازي" دانشمند نامدار جهان اسلام (244ش)
محمد بن زکرياي رازي در سال 251 هجري قمري در شهر ري متولد شد. در اوان جواني به فراگيري علم کيميا و شيمي پرداخت و در اثر بخار و دود ناشي از زرگري، چشم‏هايش وَرَم کرد و براي معالجه، نزد طبيبي رفت. آن طبيب پانصد اشرفي طلا به عنوان حق معالجه از او گرفت و به رازي گفت: کيميا همين است نه عمليات تو. محمد بن زکريا، از آن پس ترک کيمياگري کرد و در سن چهل ‏سالگي به تحصيل طب پرداخت تا آن‏که مرجع تمامي اطباي زمان خود شد. شهرت او در ميان همگان به حدي رسيد که عَرَب‏ها او را طبيب المسلمين و به مناسبت اين‏که کتاب‏هاي او به زبان عربي است، جالينوس العَرَب، خوانده‏اند. رازي بعدها به سرپرستي بيمارستان‏هاي معروف عصر خود از قبيل بيمارستان بغداد و ري برگزيده شد. همچنين کشف الکل از جمله نتايج تحقيقات او در کيميا بوده است.
براي محمد بن زکرياي رازي، 56 کتاب در طب، 33 کتاب در علوم طبيعي، 17 کتاب در فلسفه، 14 کتاب در الهيات، 22 کتاب در کيميا و ده‏ها اثر ديگر در علوم مختلف ذکر کرده‏اند که تا 184 عنوان بر شمرده شده است. سرانجام اين دانشمند بزرگ مسلمان در 60 سالگي جان به جان آفرين تسليم کرد و در ري مدفون گشت.
سالروز تولد اين پزشک شهير مسلمان و ايراني، برابر با پنجم شهريور، در جمهوري اسلامي ايران به عنوان روز بزرگداشت اين شخصيت برجسته علمي نامگذاري شده است.تاريخ رويداد : 5 شهريور
 

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره