برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

دانستنی ها/ ۸ توانایی شگفت انگیز «زبان»

منبع
روزياتو
بروزرسانی
دانستنی ها/ ۸ توانایی شگفت انگیز «زبان»

روزياتو/ ما از زبان خود دائماً استفاده مي کنيم اما چندان توجهي به آن نداريم. ما از اين عضو بدن خود براي اساسي ترين کارهاي زندگي انسان مثل خوردن و صحبت کردن استفاده مي کنيم، اما خيلي بيشتر از آنچه فکرش را مي کنيم از آن برمياد. درواقع زبان ما کارهاي زيادي مي تواند انجام دهد. مثلاً چيزي که خيلي ها نمي دانند اين است که زبان يکي از مقاوم ترين و انعطاف پذيرترين اندام هاي بدن انسان است.

در ادامه به چند حقيقت جالب درباره ي زبان خواهيم پرداخت که احتمالاً تا به حال چيزي درموردشان نشنيده ايد.

۱- برخلاف ماهيچه هاي ديگر بدن زبان هرگز خسته نمي شود
تا به حال متوجه شده ايد با اينکه زبان هم يک ماهيچه است اما هرگز نه خسته مي شود نه درد مي گيرد؟ البته مسلماً به شرطي که مشکل پزشکي اي نداشته باشيد. در اينصورت، برخلاف ماهيچه هاي دست و پا که اگر فعاليت فيزيکي تان زياد باشد گرفتار درد مي شوند، اما زبان با حرکت مداوم مشکلي پيدا نمي کند، چون در واقع از ۸ ماهيچه تشکيل شده است. به علاوه، دقيقاً به همين خاطر زبان اندام بسيار انعطاف پذيري است. شايد به همين دليل باشد که بعضي از ما هيچ وقت از غذا خوردن خسته نمي شويم!

۲- زبان هر کس با ديگري متفاوت است
زبان همه ي آدم ها باهم متفاوت و منحصر به فرد است. زبان هم تقريباً مثل انگشتان دست، اثر منحصر به خودش را دارد که از آن مي شود به عنوان روشي براي تشخيص هويت استفاده کرد. گرچه شايد خيلي خوشايند نباشد. تصور کنيد که در فرودگاه به جاي انگشت شست تان، زبان تان را اسکن مي کردند!

۳- مي توانيد زبان تان را لوله کنيد؟
دانشمندان هنوز سعي دارند توضيحي منطقي براي اين حقيقت پيدا کنند که بسياري از آدم ها مي توانند زبان خود را لوله کنند و تعدادي اندکي نه. مهم ترين استدلال مطرح شده در اين خصوص آن است که اين مسأله به بحث ژنتيک برمي گردد، اما تحقيقاتي هم بوده که در آن ها مشاهده شده پدر و مادر قادر به لوله کردن زبان خود نبودند در حالي که فرزندان آن ها توانايي اين کار را داشتند. ديگر تحقيقات هم بيان مي کند زباني که به آن صحبت مي کنيد هم ممکن است در اين مسأله نقش داشته باشد. ما هنوز نمي توانيم با قطعيت بگوييم که اين ويژگي به چه عواملي بستگي دارد، اما مي توانيد امتحان کنيد و ببينيد که آيا دوستان تان هم مي توانند اين کار را انجام دهند.

يک نکته ي ديگر آنکه، درصد کمي از افراد مي توانند زبان خود را به شکلي شبيه برگ شبدر درآورند (Clover Leaf Tongue). اين يکي از نادرترين حالت هايي است که مي توان زبان را به شکل آن درآورد.

۴- زبان خسته نمي شود اما مي تواند چاق شود
همانطور که در مورد اول گفتيم، بدن انسان از فعاليت مداوم خسته مي شود و تنها استثناي اين قاعده زبان است. البته ممکن است بعضي ها فکر کنند که پس زبان هميشه در حال ورزش است و به همين خاطر هم متناسب مي ماند، اما حقيقت آن است که درست مثل بقيه ي ماهيچه هاي بدن، اگر وزن اضافه کنيد زبان تان هم چاق مي شود. در واقع، خروپف و مشکلات خواب مي تواند به چاق بودن زبان مربوط باشد.

۵- واقعاً اينگونه نيست که هر قسمت از زبان يک مزه را حس کند
مشهورترين «نقشه مزه ها»ي زبان درواقع چيزي جز يک سوء تفاهم نيست، امري که به دليل برگردان ضعيف يک رساله ي علمي رخ داد. ما بر اساس همين نقشه تصور مي کنيم هر قسمت از زبان يک مزه ي خاص را حس مي کند، مثلاً نوک زبان مزه ي شيريني را مي فهمد و ته زبان مزه ي تلخي را. اما اصلاً اينگونه نيست.


ديويد هينيگ، دانشمند آلماني رساله ي دکتري خود را در سال ۱۹۰۱ ارائه کرد. او در اين رساله گفته بود که سطح برخي بخش هاي زبان حساس تر از بقيه ي آن است، اما او از يک تصوير براي نشان دادن آن بخش ها استفاده کرده بود که باعث شد برداشت اشتباهي از اظهاراتش شود.

در سال ۱۹۴۷، دانشمند ديگري به نام ويرجينيا کالينز ثابت کرد که همه ي بخش هاي زبان مي توانند مزه ها را تشخيص دهند. تنها تقاوتي که ميان بخش هاي مختلف زبان وجود دارد اين است که مزه ها را با چه ميزان شدتي حس مي کنند. در هر حال، پرزهاي چشايي در واقع يکي از روش هاي طبيعت براي حفظ جان ما هستند، چون اين امکان را به ما مي دهند که بد يا سمي بودن مواد غذايي را قبل از خوردن شان تشخيص دهيم.

۶- امکان ندارد بتوانيد طعم چيزي را فقط با استفاده از زبان تان متوجه شويد
زبان مزه ها را شناسايي مي کند، نه طعم ها را. اما مگر اين ها يکي نيستند؟ البته که نه. بيني تان را با دست بگيريد و يک آبنبات در دهان تان بگذاريد. زبان تان شيريني آبنبات را متوجه مي شود اما نمي توانيد بگوييد که مزه ي آن مثل کاکائو است يا توت فرنگي.، چون تشخيص طعم ها يکي از کارهاي حس بويايي است نه حس چشايي. اگر آبنبات دم دست تان نيست تا با آن امتحان کنيد، به آن حس ناخوشايندي فکر کنيد که وقتي که سرما مي خوريد و بيني تان مي گيرد، به آن گرفتار مي شويد. وقتي حس بويايي تان از کار مي افتد، غذايي که مي خوريد انگار هيچ مزه اي ندارد.

۷- سريع تر از هر قسمت ديگر بدن ترميم مي شود

چند بار پيش آمده که زبان تان را گاز گرفته باشيد؟ احتمالاً زياد، اما معمولاً بعد از چند دقيقه يادتان مي رود که اصلاً چنين اتفاقي افتاده است. علت اين مسأله آن است که به لطف بزاق دهان و بافت تشکيل دهنده ي زبان، اين بخش از بدن بالاترين سرعت ترميم را دارد. البته توصيه نمي کنيم اين مورد را امتحان کنيد!

۸- رنگ زبان تان مي تواند بيانگر نکاتي در مورد سلامت تان باشد
اگر زبان تان به رنگ صورتي کم رنگ است که تبريک مي گوييم! معني اش آن است که شما احتمالاً از سلامت برخوردار هستيد. غير از اين اگر باشد، ممکن است معني اش آن باشد که بايد به پزشک مراجعه کنيد تا معاينه شويد. رنگ هاي ديگر هر کدام نشانه ي مشکلات مختلفي هستند. اگر زبان تان خيلي قرمز باشد، ممکن است مشکل تان هر چيزي، از يک عفونت جزئي گرفته تا مشکلات قلبي باشد. زرد بودن زبان نشانه ي وجود مشکل در معده يا کبد است و سفيدي زبان مي تواند نشانه ي کم آب بودن بدن باشد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره