logo

زندگینامه عمار بن یاسر یار نزدیک امام علی (ع)

منبع
بيتوته
بروزرسانی
زندگینامه عمار بن یاسر یار نزدیک امام علی (ع)

بيتوته/ عمار بن ياسر يکي از چهار مرد بزرگ دوران خود و يکي از پيش قدمان در دين اسلام بود. سه مرد ديگر عبارتند از ابوذر، مقداد و سلمان. پدر و مادر عمار در راه دين اسلام و دفاع از حضرت محمد صلي الله عليه و آله و سلم شکنجه‌هاي فراواني را تحمّل کردند و در آخر به شهادت رسيدند.

زندگينامه عمار بن ياسر

عمار در مکه و در بين بني مخزوم ديده به جهان گشود. پدرش ياسر همراه با برادرانش مالک و حارث در جستجوي برادر چهارمشان از يمن به مکه آمده بود. ولي حارث و مالک به يمن بازگشتند. ياسر در مکه ماند و با ابوحذيفة بن المغيرة بن عبد الله بن عمرو بن مخزوم هم پيمان شد و وي نيز کنيز خود سمية بنت خياط را به ازدواج ياسر در آورد. حاصل ازدواج ياسر وسميه، عمار و عبد الله بود.

عمّار بن ياسر (نام کامل:عمار بن ياسر بن عامر بن مالک) ملقب به ابواليقظان، از صحابيون محمد پيامبر اسلام و بعد‌ها از طرفداران علي بن ابي طالب گرديد.

عمار بن ياسر که مادرش سميه اولين زن شهيد در راه خدا بود، از جوانان پيشتاز در ايمان و هجرت است. در اولين روز‌هاي جلوه دين اسلام، همراه پدر و مادرش شکنجه‌هاي کفار را تحمل کرد.

عمار بن ياسر از ياران پيامبر

عمار در کنار سلمان، مقداد و ابوذر غفاري از اولين شيعيان دانسته شده اند که در زمان حضرت محمد صلي الله عليه و آله به اين نام شناخته شده اند.

طبق روايتي، عمار بعد از سي و چند نفر مسلمان شد و بنابر روايتي ديگر، يکي از هفت تن مسلمان نخست بود. کفار، عمار را مجبور کردند که به حضرت محمد (ص) فحش بدهد؛ رسول خدا صلّي الله عليه و آله و سلّم عذر وي را پذيرفت و به او فرمود درصورتي که ديگربار هم مجبورش کردند، چنين کند. در پي اين اتفاق بود که آيه (مَن کفَرَ بِاللَّهِ مِن بَعْدِ إِيمَانِهِ إِلَّا مَنْ أُکرِ هَ وَقَلْبُهُ مُطْمَئِنٌّ بِالْإِيمَانِ). (هر کس بعد از ايمان آوردن خود، به خدا کفر ورزد [ عذابي سخت خواهد داشت]مگر آن کس که مجبور شده [ ولي]قلبش به ايمان اطمينان دارد.) نازل شد.
 
خلفاي زمان عمار بن ياسر
خلافت ابوبکر


در زمان ابوبکر، عمار بن ياسر در جنگ يمامه حضور داشت و يکي از گوش هايش را در اين جنگ از دست داد. در زمان عمر بن خطاب در. سال ۲۱ هجري/۶۴۱ ميلادي، او به امارت دار کوفه منصوب شد.

خلافت عمر

عمار بن ياسر در زمان خلافت عمر فرماندار کوفه و فرمانده سپاه مسلمانان در اين شهر شد. در دوران فرماندهي عمار جنگ نهاوند اتفاق افتاد و قسمتي از مناطق داخلي ايران فتح شد؛ اما پس از چندي از اين منصب عزل شد. بعضي گزارشات از نارضايتي مردم و درخواست آنان از عمر بن خطاب براي برکنار کردن عمار خبر داده اند. در يکي از اين گزارشات اعتراض مردم به ضعف عمار و بي اطلاعي وي از سياست نسبت داده شده است.

خلافت عثمان

در زمان خليفه سوم مشاجراتي ميان وي و عمار ياسر درگرفت. يکي از اين موارد اعتراض عمار به تبعيد ابوذر غفاري به ربذه بود که به مشاجره بين عمار و عثمان انجاميد و عمار به فرمان عثمان به سختي کتک خورد. عثمان قصد داشت عمار را هم از مدينه تبعيد کند؛ ولي با اعتراض بني مخزوم و امام علي عليه السلام از اين کار منصرف شد. بعضي گزارشات ماجراي برخورد، بحث و ضرب و شتم عمار را، زماني دانسته اند که او و ساير کوفيان به شراب خواري و بي قيدي وليد بن عقبه که از طرف عثمان حاکم کوفه بود، اعتراض کردند.

عمار در زمان علي بن ابي‌طالب عليه السلام

عمار بن ياسر از نخستين شيعيان حضرت علي (ع) بود. از سال ۳۵ هجري/۶۵۶ ميلادي به بعد، امام علي (ع) روي وي حساب ويژه‌اي باز کرد. عمار پيش از جنگ جمل، به کوفه رفت و موفق شد سپاهياني از کوفه را به علي ملحق کند. عمار بن ياسر از کساني بود که پس از پايان اين جنگ، عايشه را به بصره بردند و مواظب وي بودند.

شهادت عمار بن ياسر

عمار بن ياسر در جنگ صفين در صفر يا ربيع الثاني سال ۳۷ق به شهادت رسيد. حضرت علي عليه السلام بر او نماز گزارد. عمار در زمان شهادت، بيش از نود سال داشت. بعضي ۹۳، بعضي ۹۱ و برخي ۹۲ سال گفته اند.

شهادت عمار در جنگ صفين به دست سپاهيان معاويه، پيوسته از عوامل سرزنش معاويه و از دلايل حقانيت امام علي عليه السلام در اين جنگ شناخته شده است. علت اين مسأله، حديثي از حضرت محمد (صلي الله عليه و آله وسلم) بود که قاتل عمار را، جمعي باغي (يعني گروه خارج از اطاعت امام عادل) معرفي مي‌کرد.


آرامگاه عمار بن ياسر

قبر عمار در محل شهادتش در استان رقه در سوريه قرار دارد. در کنار آرامگاه عمار ياسر، قبر چند تن از شهيدان جنگ صفين من جمله اويس قرني و اُبَي بن قيس قرار دارد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره