برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

روانشناسی/ اختلال حافظه تکرار پنداری

منبع
بيتوته
بروزرسانی
روانشناسی/ اختلال حافظه تکرار پنداری

بيتوته/ تعداد زيادي از اشخاص در سر تا سر دنيا مبتلا به افسردگي و اختلال هاي روانپزشکي هستند. با بعضي از اين بيماريها و اختلال ها اشنا هستيم و يا دست کم چند مرتبه اسم آنها را شنيده ايم.
بيماري افسردگي، اختلال وسواس، اسکيزوفرني و… ولي، بعضي از بيماري هاي روانپزشکي هم وجود دارند که هم اسم و هم ماهيت عجيب و نااشنا دارند و گاها حتي بسياري از پزشکان به دليل نادر و يا موردي بودن پيدايش اينگونه بيماريها ، با آن ها شناخت کامل ندارند و يا تنها از اصطلاحات پزشکي مرتبط با آن ها آگاه اند که در ادامه درباره يکي از اين اختلال ها صحبت مي کنيم.

تکرار پنداري( پارامنزيا)، خيالي از يک وضعيت خاص مضاعف شده است که بطور هم زمان در دو يا چند مکان وجود دارد يا اين که به يک وضعيت ديگر منتقل شده است.

در اينگونه اختلال فرد گمان مي کند که اشخاص يا اشيا اطراف تکثير ميشوند و در چند محل حضور دارند.


اولين بار آرنولد پيک، يک نورولوژيست اهل چکسلواکي در سال ۱۹۰۳ اين اختلال را شرح داد. 

علايم اختلال حافظه تکرار پنداري
- خيال پرستي
- اختلال گفتاري( پارافازي)
- انکار بيماري
- سردرگمي
- هاتوسکوپي و اتوسکوپي
- تجربيات خارج از بدن
- فراموشي

دلايل اختلال حافظه تکرار پنداري
اعتقاد بر اين است که اين اختلال ناشي از اسيب به بخش هايي از مغز است که با حافظه و حافظه ي آگاهانه و سروکار دارد، مثل اسيب به لوب هاي پيشاني و نيمکره راست. اسيب به نيمکره راست به Anosognosia در بيماران بستگي دارد. Anosognosia شرايطي است که در آن يک شخص از ناتواني رنج مي برد، ولي انکار آنرا انکار مي کند يا بنظر ميرسد که از آن بي اطلاع باشد.

همينطور پيشنهاد مي شود که ادغام ضعيف حافظه و عدم تمرکز متقابل فضايي ميتواند به دليل جريان وريدي اسيب ديده ، توليد مي شود. جريان وريدي سيستم بصري چيزي است که قشر بينايي را به منطقه هاي از آب هاي تمپورال متصل مي کند. همان طور که اين منطقه ها با لب هاي جلويي در زمان تشکيل و بازيابي حافظه تعامل دارند، به نظر ميرسد که اسيب به اين ناحيه منجر به اين وضعيت شود. 

درمان اختلال حافظه تکرار پنداري
در حال حاضر، هيچ درمان دارويي موثري براي اختلال هاي آمنياي عروقي وجود ندارد. بعضي از داروهاي ضد بيماري افسردگي روند بهبود را ساده تر مي کنند، البته هنوز در خصوص ديازپان و هالوپريدول مطالعات باليني در حال انجام است. گزارش شده است که در يک ازمايش متيل فنيدات سودمند بوده است.

بهتر است از داروهاي داراي اثرات آنتي کولينرژيک اجتناب شود. عوامل کولينرژيک ميتوانند مفيد باشند، ولي آزمايشات در خصوص اثر اين دارو ها هنوز کامل نشده است. چندين برنامه بازآموزي حافظه رفتاري در کلينيک هاي حافظه در حال انجام هستند، ولي اثربخشي زيست محيطي آنها در دراز مدت ثابت مي شود. درمانهاي مختلفي در آزمايشات باليني مورد ازمايش قرار گرفته اند، اگرچه نحوه پاسخ بيماران به درمان مختلف بود.


 

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره