logo

بهترین اعمال از نگاه «ائمه معصومین (ع)» چیست

منبع
باشگاه خبرنگاران
بروزرسانی
بهترین اعمال از نگاه «ائمه معصومین (ع)» چیست

باشگاه خبرنگاران/ احمد خليلي پيرامون جمعه‌هاي انتظار گفت: بر اساس روايت‌ها ظهور «امام زمان (عج)» در روز جمعه رخ مي‌دهد روزي که به عنوان عيد مسلمانان شناخته مي‌شود و جايگاه خاصي در بين مسلمانان دارد.

وي به روايت‌هاي متعدد در مورد ظهور اشاره و بيان کرد: بزرگان و «ائمه معصومين (ع)» در روايات تاکيد دارند که بايد هر لحظه منتظر ظهور باشيم و بهترين عمل انتظار فرج است، مأيوس نشدن از خدا و عمل به وظيفه بهترين نوع انتظار بشمار مي‌رود و ظهور در اوج نااميدي حاصل مي‌شود، بنابراين هدف و تعريف ما از کار‌ها و فعاليت‌هايمان بايد در جهت حرکت به سوي ظهور باشد «امام جعفر صادق (ع)» در مورد ظهور فرمودند: «لَو لَمْ يبْقَ منَ الدُّنيا اِلاَّ يومٌ واحِدٌ لَطَوّلَ اللهُ ذلِکَ اليومَ حَتّي يخرُجَ قائمُنا أَهْلَ البَيت، اگر از عمر دنيا تنها يک روز مانده باشد خداوند آن روز را آنقدر طولاني مي‌کند تا قائم ما «اهل بيت (ع)» ظهور يابد.

خليلي پيرامون ظهور «امام زمان (عج)» ابراز کرد: با مراجعه به روايات نام بعضي از پيامبران الهي را مي‌توان در گروه ظهور کنندگان و ياران دوازدهمين امام ديد آنان در حکومت «امام زمان (عج)» حضور خواهند داشت و آن حضرت را ياري خواهند کرد. مهم‌ترين آنان حضرت «عيسي (ع)» است. در کتاب کافي جلد ۱ صحفه ۲۴۷ بيان شده در هنگام ظهور حضرت ادريس، خضر و الياس حضور خواهند يافت که در کنار «امام زمان (عج)» با کفر مبارزه خواهند کرد، در روايات ما آمده است:حضرت «عيسى (ع)» پس از ظهور «امام زمان (عج)» از آسمان نزول مي‌کند و پشت سر ايشان نماز مى خواند و با آن حضرت بيعت مى کند، همچنين در روايتي از «اميرالمؤمنين (ع)» بيان شده است «امام زمان (عج)» داخل بيت المقدس مى شود و نماز جماعت به امامت او برگزار مى شود و حضرت «عيسى (ع)» پشت سر «امام زمان (عج)» مى ايستد و نماز مي‌گذارد.

اين کارشناس علوم قرآني توجه به مهدويت را ضروري دانست و ابراز کرد: شناخت معارف مهدوي ضرورت ترديد ناپذير عصر ما بوده لذا ضروري است مهدويت به خوبي درک شود و وجوه مختلف آن تبيين گردد تا برکات فراواني را نصيب جامعه اسلامي ما سازد، در اين راستا بايد تاکيد کرد بر هر فرد مسلمان واجب است که «امام زمان (عج)» خود را بشناسد تا بدين وسيله از خطر افتادن به جاهليت قبل از اسلام و فرو رفتن در گرداب کفر و شرک در امان بماند و امکان زيستن و مردن بر مبناي اعتقاد راستين را بيابد. اين امر زمينه دل بستن و سرسپردن به امام حق است و مقدمه نجات و رستگاري را فراهم مي‌کند.

وي «فرهنگ انتظار» را مورد بررسي قرار داد و تصريح کرد: «فرهنگ انتظار» وجه اجتماعي ظهور است و تنها حيات فردي و زندگي شخصي افراد را در بر نمي‌گيرد بلکه همه مناسبات اجتماعي را نيز شامل مي‌شود به عبارت ديگر اعمال و افکار انسان بايد رنگ انتظار بگيرد و از اين فرهنگ متأثر شود، همه مناسبات اجتماعي، فرهنگي، سياستي و اقتصادي نيز بايد به نوعي متأثر از انتظار باشد و ميان جامعه منتظر و جامعه غير منتظر تفاوتي محسوس وجود داشته باشد به بيان ديگر در يک جامعه منتظر، نظام تعليم و تربيت، امور سياسي و حکومتي، قوانين و اقتصاد، حقوق و وظايف شهروندي بايد بر اساس فرهنگ انتظار و با هدف زمينه‌سازي براي ظهور «امام زمان (عج)»و استقرار حکومت عدل و مهدوي سامان يابند.

خليلي زمينه سازي براي ظهور را امري مهم خواند و خاطرنشان کرد: تفکر مهدويت همان رفتار جهادي مسلمانان است و حرکت‌هاي جهادي در عرصه‌هاي مختلف مي‌تواند زمينه‌ساز ظهور شود، ما بايد براي مهدويت و انتظار فرج جريان‌سازي کنيم و سياست کلي جامعه بايد رسيدن به حکومت مهدوي باشد. «امام خميني (ره)» پيروزي انقلاب اسلامي را زمينه ساز ظهور حضرت «ولي عصر (عج)» مي‌دانستند، همچنين مقام معظم رهبري نيز در بياناتي خود تاکيد داشتند که «ظهور «امام زمان (عج)» همان طوري که با انقلاب اسلامي يک قدم نزديک شد، با همين انقلاب ما باز مي‌تواند نزديک‌تر شود».

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar