برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

کشوری که با ۵۵ هزار دریاچه دارد

منبع
کجارو
بروزرسانی

کجارو/ اگر قصد سفر به کشور فنلاند را داريد علاوه بر رفتن به هلسينکي، پايتخت آن، حتما سري به مقاصد گردشگري ديگر آن هم بزنيد. اين کشور چشم‌­اندازها و طبيعت معرکه‌­اي دارد که شما را شگفت­‌زده خواهد کرد. باوجود آنکه کشور فنلاند جزو اسکانديناوي نيست، خصوصياتي تقريبا شبيه به کشورهاي مجاور خود دارد و نظام سياسي آن تقريبا آزاد است. در زمستان، در شمالي­‌ترين بخش فنلاند شفق قطبي قابل رويت است. در ماه‌هاي گرم سال هم معمولا فنلاندي­‌ها به کلبه‌­هاي تابستاني خود برمي‌گردند و اوقاتشان را با شنا، ماهيگيري، کباب خوردن و  البته سونا مي­‌گذرانند. در اين مقاله قصد داريم شما را با  ۱۰ مکان ديدني برتر در اين کشور آشنا کنيم.

 لوي
طبيعت بکر فنلاند، آن را تبديل به مکاني رويايي براي علاقه‌مندان به طبيعت کرده است. به جرات مي­‌توان گفت اقامتگاه زمستاني ليوي (Levi) بهترين مکان براي تفريح در فضاي باز است. اين مکان که در فينيش لپلند (Finnish Lapland) واقع شده است، داراي فضايي بزرگ براي اسکي و اسنوبورد است.کارهاي غيرمعمو‌ل‌تري مثل سورتمه‌سواري با گوزن شمالي، ماهيگيري در آب­‌هاي يخ‌­زده و استراحت در سوناي فضاي باز هم در اين مکان شدني است. شب­‌هاي پرجنب‌­و­‌جوش لوي از عوامل ديگر جذاب بودن اين منطقه براي فنلاندي­‌هاست.

شهر تامپره

تامپره (Tampere) سومين شهر بزرگ فنلاند است؛ اما هنوز به کلان‌شهر تبديل نشده است و بيشتر از آنکه شبيه يک شهر بزرگ باشد، شبيه تعدادي محله است.  براي آنکه با ميراث تاريخي  تامپره آشنا شويد بهتر است سري به مجموعه واپريکي (Vapriikki) بزنيد که موزه تاريخي طبيعي و تالار افتخارات هاکي فنلاندي‌­ها است.

فعاليت­‌هايي مثل اسکي و هاکي طرفداران زيادي در تامپره دارند؛ اما کساني که به ورزش علاقه چنداني ندارند، مي‌­توانند به مکان­‌هاي ديگري مثل پارک دوک (Duck) يا باغ هاتانپا (Hatanpaa) بروند. پارک محبوب سارکانيمي (Sarkanniemi) در مرکز شهر هم داراي آکواريوم، افلاک­‌نما، باغ وحش کودکان، موزه هنري و برج ديده‌­باني با چشم‌­اندازي عالي از جنگل­‌ها و درياچه­‌ها است.

مجمع‌­ الجزاير آلند
مجمع‌الجزاير آلند به‌صورت خودمختار اداره مي‌شود
در ميانه درياي بالتيک (Baltic) مجموعه­‌اي از جزاير با نام مجمع‌­الجزاير آلند (Aland) واقع شده­‌اند. اين جزاير متعلق به فنلاند هستند؛ اما به‌صورت نسبتا خودمختار اداره مي­‌شوند. بيشتر ساکنين اين منطقه به‌جاي زبان فنلاندي به زبان سوئدي صحبت مي­‌کنند.

گردشگران با قايق­‌هاي تفريحي به اين جزاير مي‌­روند و مي‌توانند از جاذبه‌­هاي آن مثل کشتي تبديل­‌شده به موزه به نام پومرن (Pommern)، موزه دريايي آلند و قلعه‌­ متعلق به قرن چهاردهم به نام کاستلهلم (Kastelholm) ديدن کنند. در اين منطقه حتما بايد پن کيک با مرباي آلو و خامه فرم‌گرفته را که يکي از دسرهاي خوشمزه اين ناحيه است، امتحان کرد.

شهر کمي
شهر صنعتي کمي (Kemi) که از جاهاي ديدني فنلاند محسوب مي‌شود، در فينيش لپلند واقع شده و به خاطر کارخانه‌­هاي توليد خمير کاغذش مشهور شده است؛ اما گردشگران، اين شهر را به خاطر قصر برفي مشهورش مي‌شناسند.  قصر برفي که سه طبقه دارد هر ساله ساخته مي‌­شود و مراسم عروسي و موسيقي در آن اجرا مي‌­شود. جالب اينکه ميهمانان مي‌­توانند شب را در هتلي برفي بمانند.


سرزمين درياچه­‌هاي فنلاند
همان طور که از نام اين منطقه مشخص است، منطقه‌اي است که درياچه­‌هاي بسياري در آن وجود دارد. تقريبا ۵۵ هزار درياچه به طول حداقل ۲۰۰ متر در اين منطقه وجود دارد. بزرگترين درياچه اين منطقه سايما (Saimaa) است که در آن مي‌­توانيد شنا يا قايق­راني کنيد يا در اطراف آن قدم بزنيد. در اين منطقه حتما از شهر يوواسکولا (Jyvaskyla) و قلعه قرون‌وسطايي اولاف (Olaf) هم ديدن کنيد.

تورکو
تورکو (Turku) در امتداد ساحل فنلاند جنوبي واقع شده است؛ شهري که در قرن نوزدهم پايتخت فنلاند بوده و خيلي­‌ها معتقدند که قديمي­‌ترين شهر فنلاند است. اين شهر جاذبه‌­هاي تاريخي و فرهنگي بسياري دارد از جمله قلعه تورکو متعلق به قرن سيزدهم، موزه­‌هاي دوقلوي آبوآ وتوس (Aboa Vetus) و آرس نووا (Ars Nova) و محله لوسترينماکي (Luostarinmaki). محله لوسترينماکي يکي از معدود مناطقي است که در آتش­‌سوزي اوايل قرن نوزدهم در تورکو سالم مانده است.

 پروو
پروو (Porvoo)  دومين شهر قديمي در فنلاند محسوب مي‌­شود؛ منطقه‌­اي که به خاطر خانه­‌هاي چوبي زيبا و منحصر به‌فرد خود مشهور شده است. هنگامي­که در ميان خيابان­‌هاي سنگ­‌فرش­‌شده­‌ اين شهر قديمي قدم مي‌­زنيد، مي‌­توانيد مکان­‌هاي ديدني متعلق به قرن سيزدهم را ببينيد. البته بيشتر ساختمان­‌هاي چوبي آن در اواخر قرن نوزدهم ساخته شده‌­اند. از ديگر سرگرمي­‌هاي اين شهر بازديد از کليساي جامع قرن يازدهم، تماشاي آثار هنري قديمي در موزه اين شهر و امتحان کردن طعم شيريني­‌هاي معروف آن است.


ساونلينا
ساونلينا (Savonlinna) شهري کوچک در قلب سرزمين درياچه‌­هاي فنلاند است؛ مقصد گردشگري تاريخي بسيار زيبايي که حتما بايد از آن ديدن کرد. بزرگ‌ترين جاذبه گردشگري اين منطقه يعني قلعه اولاف يا اولاوينلينا (Olavinlinna) که در قرن ۱۵ ميلادي ساخته شده است،  در ميان درياچه سايما و جزاير متعدد آن قرار گرفته است. اين قلعه فوق‌­العاده در طول تاريخ و گذر زمان از تخريب در امان مانده است.
از جمله مکان‌هاي ديگر ساونلينا موزه ارتودوکس، موزه استاني ساونلينا و منطقه‌­اي به نام کريماکي (Kerimäki) است که بزرگ‌ترين کليساي چوبي جهان در آن است. در بازار اين شهر حتما موئيکو، غذاي محلي اين منطقه که با شاه ماهي درست مي­‌شود، را امتحان کنيد.

رووانيمي
 رووانيمي (Rovaniemi) مقصد گردشگري زيبايي است که در  اواخر جنگ جهاني دوم به‌طور کامل تخريب شده است و به همين دليل معماري قرن بيستم هم در طراحي ساختمان­‌هايش ديده مي­‌شود. يکي از جاذبه‌هاي اين شهر خانه بابانوئل است. گردشگران مي‌­توانند از روستاي بابانوئل ديدن کنند و از پستخانه آن تمبر بخرند. همچنين مي­‌توانند به پارک تفريحي زيرزميني بابانوئل بروند. خانه فرهنگ کوروندي، مرکز علوم پيلکه و شاهکار مهندسي منطقه يعني پل ياتکان کينتيلا از ديگر جاذبه‌­هاي اين شهر است. 

هلسينکي
برترين مقصد گردشگري در فنلاند بي­‌شک پايتخت آن يعني هلسينکي (Helsinki) است. اين شهر در سال ۱۸۱۲ با معماري شبيه به سن پترزبورگ روسيه ساخته شده است. از جمله جاذبه­‌هاي اين شهر مي­‌توان به کيساهاي متعدد آن مثل کليساي جامع لوتران (Lutheran) و کليساي جامع اسپنسکي (Uspenski) اشاره کرد. در اين شهر موزه­‌هاي بسياري وجود دارد؛ از جمله موزه ملي فنلاند که بيانگر تاريخ اين کشور است. تجربيات و نظرهاي خود را در خصوص جاذبه‌هاي گردشگري فنلاند با ما و ساير کاربران کجارو به اشتراک بگذاريد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره