برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

هشدار دانشگاه علوم‌پزشکی شهرکرد نسبت‌به مصرف قارچ‌های سمی

منبع
ايرنا
بروزرسانی
هشدار دانشگاه علوم‌پزشکی شهرکرد نسبت‌به مصرف قارچ‌های سمی

ایرنا/ معاون دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری نسبت به مصرف قارچ‌های سمی و خودرو هشدار داد و گفت: مصرف این گیاهان خودرو موجب مرگ و بروز مسمومیت‌های شدید می‌شود.

رضا محمدی، معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: همه ساله با آغاز فصل بهار و بهبود شرایط مساعد در رشد قارچ‌های خودرو، با موجی از مسمومیت‌های اتفاقی ناشی از مصرف قارچ‌های سمی مواجه هستیم که منجر به فوت، نارسایی کبد و بستری شدن بسیاری از افراد شده است.

وی با بیان اینکه تاکنون موردی از مسمومیت ناشی از مصرف قارچ سمی در استان گزارش نشده است، اظهار داشت: در ۶ ماه اول سال گذشته ۲۴۲ نفر بر اثر مسمومیت با قارچ سمی در کشور راهی بیمارستان شدند.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: سال گذشته بیشترین مسمومیت ناشی از قارچ های سمی در مناطق غربی، کوهستانی و یا مرطوب کشور به ویژه استان‌های کرمانشاه، آذربایجان غربی، لرستان، گلستان و کردستان، لرستان، همدان، قزوین و چهارمحال و بختیاری بود.

محمدی توصیه کرد: از مصرف قارچ های خودرو به خصوص قارچ‌هایی که در کنار تنه درختان می رویند و یا قارچ‌های فله‌ای جمع‌آوری شده توسط افراد بومی، خودداری شود چرا که شناسایی انواع قارچ از انواع سمی تنها بر اساس خصوصیات ظاهری مانند شکل، رنگ، بو، قوام و مزه مشکل بوده و تنها توسط متخصصان و کارشناسان مجرب قارچ شناسی و گیاه شناسی امکان پذیر است.

وی تصریح کرد: مصرف قارچ ها توسط پرندگان و سایر جانوران اهلی و وحشی، نشان دهنده غیرسمی بودن قارچ برای انسان نیست.

معاون غذا و دارو دانشگاه استان با بیان اینکه برخی از سموم موجود در قارچ های سمی، مقاوم به گرما هستند، گفت: فرآیندهای آماه‌سازی غذا مانند کباب کردن، آب‌پز کردن، سرخ کردن، بخارپز کردن قادر به تخریب کامل مواد سمی موجود در آن نیست.

محمدی یادآور شد: در صورت بروز علائم و نشانه‌های گوارشی از جمله تهوع، استفراغ و اسهال از هرگونه خوددرمانی پرهیز و بیمار در اسرع وقت به بیمارستان منتقل شود چراکه هرگونه تاخیر در این امر سبب افزایش احتمال شکست درمان و حتی مرگ می شود.

آخرین خبر چهارمحال و بختیاری در اینستاگرام :
https://instagram.com/Shahrekordtoday