برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

رئیس دانشگاه فردوسی مشهد: مرجعیت علمی کشور با جدیت پیگیری می‌شود

منبع
ايرنا
بروزرسانی
رئیس دانشگاه فردوسی مشهد: مرجعیت علمی کشور با جدیت پیگیری می‌شود

ایرنا/ رئیس دانشگاه فردوسی مشهد گفت: نقش‌آفرینی دانشگاه از ابتدای انقلاب با وجود سلایق مختلف مدیریتی و جریان‌های مختلف فکری فراز و فرودهایی داشته ولی آنچه مسلم است، پیگیری تحقق مرجعیت علمی و گسترش پیشرفت‌های علمی و فناوری کشور بدین طریق است.

مسعود میرزایی شهرابی، رئیس دانشگاه فردوسی مشهد روز سه‌شنبه ضمن اشاره به دیدار دانشجویان با رهبر معظم انقلاب اسلامی اظهار کرد: نقش مثبت و تاثیرگذار دانشگاه در مرجعیت علمی غیرقابل انکار است.
وی بیان کرد: اکنون زمانِ جهادِ مضاعف و هوشمندانه علمی و ارتقای کاری است و تولید علم نافع و فناوری و نوآوری با مشارکت همه نخبگان و ذینفعان دانشگاهی توسط استادان، دانشجویان، مدیران و تشکل‌های دانشگاهی در کنار بکارگیری فناوریهای نوظهور و علوم همگرا می تواند این فاصله را به حداقل برساند.
عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: یکی از اصلی ترین تمایزهای دانشگاه در دوره بعد از انقلاب اسلامی و بویژه در دولت مردمی سیزدهم، جهت دادن به تولید علم نافع بر اساس نیازهای کشور و نگاه آرمانی به ایجاد تمدن نوین اسلامی است.
وی ادامه داد: در دوره حکومت فاسد و دست‌نشانده پهلوی از بدیهی‌ترین اصول این بود که ایرانی نمی تواند به فناوریهای پیشرفته و دقیق و مقامات عالی علمی و مرجعیت علمی دست پیدا کند و بنابراین با وجود برخی فرهیختگان علمی، خروجی آن دانشگاه بدون فراورده و خالی از پیشرفت بود.
میرزایی تصریح کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی چون نگاه دینی حاکم بود، خودباوری و ما می توانیم شکوفه زد و چون جهت دهی درست و جهت گیری هوشمندانه عالِم و رهبر دینی یعنی امام راحل (ره) و امام خامنه ای (مدظله‌العالی) وجود داشت، تمام اقشار علمی دانشگاه بسیج شدند، مردم و نخبگان ملّی به میدان آمدند و نهضت پیشرفت حاکم شد تا جایی که دانشگاه شروع به تربیت همزمان عالِم، تولید علم نافع و جهت دهی به تربیت عالِم و تولید علم کرد.
وی اظهار کرد: دانشگاه فردوسی مشهد بعنوان دانشگاه تمدن‌ ساز، شعار، عمل و تمرکزش در غنای تمدن نوین ایرانی اسلامی، گوش به فرمان رهبر معظم انقلاب اسلامی است.
رئیس دانشگاه فردوسی مشهد گفت: اکنون این دانشگاه در حال اجرای دقیق نقشه راه جامع علمی؛ نیازسنجی علمی برای حال و آینده، جلوگیری از کاهش سرعت پیشرفت علمی، توجه به کیفیت در آموزش عالی، پیگیری جدی ارتباط دانشگاه و صنعت، نقش آفرینی دانشگاهها در اقتصاد مقاومتی، گسترش فضای فرهنگ ایمانی و اسلامی، تحول در علوم انسانی، عمق بخشی بصیرت دینی و سیاسی و میدان دادن به دانشجویان و اساتید ارزشی، انقلابی و متدین، خود باوری و جهاد تبیین است.
وی ادامه داد: اگر نگاه مطالبه‌گرانه و نقادانه اهالی دانشگاه معطوف به درون دانشگاه شود و با همدلی و هم‌افزایی و نگاه سرافرازانه کارِ برنامه ای کنیم، امیدوار به فتح تمام قله‌های تحول و پیشرفت هستیم.
میرزایی گفت: در دانشگاه فردوسی مشهد دانشجویان و تمام تشکل‌های دانشجویی به عنوان بال قوی این دانشگاه نقش مهمی در تحقق اهداف افق ۱۴۰۴ ایفا می‌کنند و از حمایت ویژه رییس دانشگاه نیز بهره‌مند خواهند شد.
دانشگاه فردوسی مشهد با ۱۳ دانشکده، هفت پژوهشکده، ۱۳ خوابگاه، کتابخانه مرکزی، ساختمانهای اداری، تاسیسات و محوطه‌های ورزشی و فضای سبز در گستره ۳۰۰ هکتاری در جنوب غربی کلانشهر مشهد واقع شده است.
این دانشگاه که در سال ۱۳۲۸ تاسیس شد، سومین دانشگاه باسابقه ایران پس از دانشگاه‌های تهران و تبریز است.
هم اینک ۴۳۵ رشته و مقطع تحصیلی در ۶۳ گروه آموزشی در دانشکده‌های ادبیات و علوم انسانی، الهیات و معارف اسلامی، علوم، مهندسی، کشاورزی، علوم ریاضی، علوم اداری و اقتصادی، دامپزشکی، علوم تربیتی و روانشناسی، منابع طبیعی، علوم ورزشی، معماری و شهرسازی، حقوق و علوم سیاسی این دانشگاه ۲۴ هزار دانشجو تحصیل می‌کنند که بیش از چهار هزار نفر آنان در مقطع دکتری، هشت هزار نفر در مقطع کارشناسی ارشد و بقیه در مقطع کارشناسی در حال تحصیل هستند.

آخرین خبر خراسان رضوی در اینستاگرام :
https://www.instagram.com/khorasan_today
آخرین خبر خراسان رضوی در تلگرام :
https://t.me/Toos_today