برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

حاشیه‌نگاری از یک شب بارانی و سیل‌آسا در استان یزد

منبع
ايرنا
بروزرسانی
حاشیه‌نگاری از یک شب بارانی و سیل‌آسا در استان یزد

ایرنا/ عبارت " .... استان، دیشب تا صبح نخوابید" را معمولا برای خبرهایی مثل زلزله، سیل و دیگر حوادث یا انتخابات به کار می‌گیرند، استان یزد نیز سه‌شنبه شب به خاطر باران شدید و جاری شدن سیل در برخی مناطق تا صبح نخوابید.

سه شنبه شب استان یزد که کم بارش ترین استان کشور است، شبی متفاوت را تجربه کرد، بارانی و سیل‌آسا و ما خبرنگاران نیز تا بامداد گوش به زنگ تلفن بودیم و سایت‌ها و کانال های خبری محلی را چک می کردیم و منتظر خبرهای تازه از وضعیت بارش‌ها، وقوع سیل و تعطیلی احتمالی برخی فعالیت ها بودیم.

دیشب همه استان یزد درگیر اتفاقات باران شدید و سیل بود، مسوولان استان یزد تا بامداد پای کار بودند و جلسات اضطراری با حضور استاندار و دیکر مدیران استان تشکیل شد و یکی از جلسات مدیریت بحران استان در ساعت سه بامداد تشکیل شد.

تمام مسئولان ذیربط در مرکز استان برای مدیریت این رخداد در تلاش بودند اما با این حال شاهد برخی مشکلات و عدم هماهنگی ها نیز بودیم که شاید به علت شدت باران سیل آسا و وقوع غیرمنتظره آن، تا حدی طبیعی بود.

دیشب خانواده ها گوش به زنگ خبری جدید در مورد تعطیلی احتمالی مدارس بودند که در ساعت ۲۳ اعلام شد که فعالیت مدارس شهرستان یزد روز چهارشنبه غیرحضوری است این در حالی بود که وضعیت برخی شهرستان‌های استان از نظر میزان باش و وقوع سیل و سیلاب از شهر یزد حادتر بود.

با اعلام این خبر، تلفن های ادارات آموزش و پرورش و مسوولان آن و حتی تلفن های خبرنگاران نیز به صدا در آمد و شهروندان برخی شهرستان های استان که شدت باران و سیل در آنها زیاد بود، از غیرحضوری نشدن مدارس منطقه خود گله داشتند .

با وجود آنکه شدت باران و سیل در شهرستان های تفت و مهریز و بهاباد بیشتر از سایر نقاط بود اما دیشب از اعلام غیرحضوری شدن مدارس این مناطق خبری نرسید و امروز صبح اعلام شد که مدارس این مناطق نیز غیرحضوری شده است.

شب گذشته، در اولین خبر از تعطیلی کلیه مدارس چند شهرستان استان اخباری در کانال های مختلف خبری منتشر شد و چند دقیقه پس از آن مدیرکل مدیریت بحران در خبری تصویری در ساعت ۲۳ اعلام کرد که فقط مدارس شهرستان یزد تعطیل است .

برخی رسانه های از آموزش و پرورش گله کردند و آموزش و پرورش هم معتقد است تصمیم گیرنده این موضوع فقط این نهاد نیست و باید مدیریت بحران در این زمینه تصمیم گیری کند.

دیشب مدیریت بحران یزد از قطع شدن برق برخی مناطق استان، آسیب رسیدن به خودروها، تخریب برخی منازل قدیمی ، بسته شدن برخی مسیرها و گرفتار شدن تعدادی از خودروها در برخی مسیرها خبر داد.

در همین حال و هوا خبر رسید بستر رودخانه شهر تفت که از میان این شهر می گذرد، از سیلاب سرریز شده و خیابان های اصلی این شهر به زیر آب رفته و فیلم و تصاویر نیز از آن در کانال های خبری این شهرستان منتشر شد.

باغشهر تفت که در دامنه شیرکوه و در منطقه ییلاقی استان یزد قرار دارد دیشب شاهد بیشترین باران و جاری شدن سیل بود و در این میان شایعاتی مبنی بر دستور برای تخلیه یکی از شهرک‌های آن نیز به گوش رسید که البته تکذیب شد.

نگرانی های ترافیک شهری در صبح روزهایی که شب قبل از آن بارانی و سیلابی است نیز از نگرانی های دیگر شهروندان بود؛ یزد سالهاست درگیر آبگرفتگی پس از بارش اندگی باران است و هنوز نسخه شفابخشی برای حل این مشکل قدیمی پیچیده نشده است، اما تعطیلی مدارس موجب شد تا حجم حضور خودرو در خیابان‌ها به شدت کاهش یابد و این نگرانی رفع شود.

فرونشست عمیق زیرگذر میدان امام حسین(ع) یزد از دیگر پیامدهای باران و جاری شدن سیل در شهر یزد بود که امروز صبح اطلاع رسانی شد.

دیشب در شهر تفت ۵۱ میلیمتر باران بارید که شاید به نوعی در این موقع از سال، بی‌سابقه باشد و البته باید منتظر گزارش هواشناس نیز باشیم.

بارش‌ها تا پنجشنبه ادامه دارد و لازم است شهروندان فعالیت های روزانه خود را مدیریت کنند تا در شرایط جوی موجود نشوند.

آخرین خبر یزد در اینستاگرام :
https://instagram.com/yazd_today