برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

سایه انقراض بر سر لاله‌های واژگون کهگیلویه و بویراحمد

منبع
ايرنا
بروزرسانی
سایه انقراض بر سر لاله‌های واژگون کهگیلویه و بویراحمد

ایرنا/ رئیس اداره امور مراتع و بیابان منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: دشت های لاله های واژگون در نقاط مختلف استان پراکنده هستند.

سلمان محمدی، رئیس اداره امور مراتع و بیابان منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: لاله های واژگون در کهگیلویه و بویراحمد از گونه های در خطر انقراض نیست اما در صورت ادامه نامهربانی های گردشگران و برخی دامداران عشایری احتمال دارد نسل این گونه زیبا و ارزشمند در خطر انقراض قرار گیرد.

وی بیان کرد: گونه خودروی لاله های واژگون از سوی گردشگران به شکل بی رویه ای به منظور کاشت در باغچه های خانگی یا نگهداری در گلدان برداشت می شود.

رئیس اداره امور مراتع و بیابان منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه رویشگاه لاله های واژگون مناطق مرتفع و سردسیر است تاکید کرد: این گونه ها ممکن است چند روزی در باغچه های خانگی سبز باشد اما خیلی زود پژمرده می شود.

محمدی تصریح کرد: همچنین بخشی از گونه های ارزشمند لاله های واژگون با کوچ زودهنگام عشایر به مناطق ییلاقی با عبور دام ها از بین می رود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: پنج گونه از گیاهان دارویی و خوراکی مرتعی استان شامل کرفس، بیلهر، آنغوزه، باریجه و بن سرخ در خطر انقراض قرار دارند.

سعید جاویدبخت با اشاره به وضعیت خاص منابع طبیعی در استان و وجود حدود ۸۷ درصد مساحت استان در عرصه های ملی و رویش ۲هزار و ۱۰۰گونه گیاهی و ۴۵۰ گونه گیاه دارویی در استان تاکید کرد: عرصه های سختگذر، زمینه را برای فعالیت سودجویان به وجود آورده است.

وی بر لزوم فرهنگ سازی به خصوص از طریق صدا و سیما، رسانه های ارتباط جمعی، تشکل های مردم نهاد و همچنین همکاری سایر دستگاه ها در مقابله با بوته کنی و فروش گیاهان مرتعی تاکید کرد.

آخرین خبر کهگیلویه و بویراحمد در اینستاگرام :
https://instagram.com/yasuj_today