برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

۱۴۰۰ هکتار از زمین‌های آبی باشت به‌دلیل خشکسالی زیر کشت نمی‌رود

منبع
ايرنا
بروزرسانی
۱۴۰۰ هکتار از زمین‌های آبی باشت به‌دلیل خشکسالی زیر کشت نمی‌رود

ایرنا/ مدیر جهاد کشاورزی باشت گفت: به دلیل کاهش سطح  آب چاه های کشاورزی و یا خشک شدن آن ها طی چند سال اخیر  بیش از یکهزارو ۴۰۰ هکتار از زمین های آبی این شهرستان در تابستان زیرکشت نمی رود. 

محمد انصاری، مدیر جهاد کشاورزی باشت اظهار کرد: بیش از چهار هزار هکتار زمین زراعی آبی در شهرستان باشت وجود دارد که از این میزان سه هزارو ۵۰۰ هکتار معادل ۸۸ درصد از طریق منابع زیر زمینی تامین می شود.

وی تصریح کرد: همچنین ۳۰۰ هکتار از این زمین های کشاورزی باشت از طریق رودخانه ها و مابقی از سوی چشمه و قنوات تامین آب می شود.

انصاری ابراز کرد: سالانه بطور متوسط ۷۰۰ هکتار از زمین های کشاورزی آبی این شهرستان زیر کشت برنج، یکهزارو ۳۰۰ هکتار کشت ذرت دانه ای وعلوفه ای ، ۴۰۰ هکتار ماش، ۶ هکتار کنجد، ۵۰ هکتار گوجه رنگی و ۱۲۰ هکتار خیار و سایر می رود.

وی با بیان اینکه شغل ۹۰ درصد مردم باشت کشاورزی است گفت: بیشترین سطح زیر کشت آبی این شهرستان در حوزه شهر باشت می باشد.

انصاری ابراز کرد: پایین بودن قیمت گندم در سال های گذشته موجب شد کشاورزان دنبال کشت های با ریسک بالا باشند که خوشبختانه با حمایت دولت در سال ۱۴۰۳-۱۴۰۲ قیمت گندم از ۵۰ هزار ریال به ۱۷۵ هزار ریال رسیده است.

مدیر جهاد کشاورزی باشت کشت ماش و ذرت علوفه ای را مهمترین کشت جایگزین اعلام کرد و گفت: این محصولات از زمان کشت تا برداشت به حداقل آبیاری نیاز دارد.

وی گفت: در آبیاری نوین میزان تلفات آب بسیار کم است که خوشبختانه دولت در این زمینه از کشاورزان با پرداخت تسهیلات و کمک های بلاعوض حمایت خواهد کرد.

انصاری با بیان اینکه ۸۵ درصد هزینه آبیاری نوین از سوی دولت پرداخت می شود گفت: رویکرد دولت توسعه بخش کشاورزی به ویژه در مناطق کمتر توسعه یافته است که کشاورزان باید از این فرصت بیشتر و بهتر استفاده کنند.

وی ابراز کرد: برخی از چاه های کشاورزی مناطق سرابیز و کلگه امیر شیخی، احتمال می رود در تابستان امسال با مشکل کم آبی و یا خشک شود.

آخرین خبر کهگیلویه و بویراحمد در اینستاگرام :
https://instagram.com/yasuj_today