برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

آب‌دزدی، بلای جان دریاچه کم‌رمق ارومیه!

منبع
فارس
بروزرسانی
آب‌دزدی، بلای جان دریاچه کم‌رمق ارومیه!

فارس/ دریاچه ارومیه این روزها با توجه با افزایش نذورات آسمانی و رهاسازی زودتر از موعد حقابه، حال و روز خوبی را تجربه می‌کند ولی برداشت‌های غیرمجاز و به عبارتی «آب دزدی» از حقابه این دریاچه در مسیر سدها تا دریاچه، زخمی بر پیکره کم رمق آن شده است.

دریاچه ارومیه این نگین فیروزه‌ای آذربایجان چند سالی است که با کاهش نذورات آسمانی، تغییرات اقلیمی و همچنین عدم مدیریت صحیح منابع آبی و الگوی کشت مناسب، دچار کم آبی شده و موجب خطرات زیست محیطی ناشی از طوفان نمک در استان‌های همجوار شده است. امسال بنا به آمار رسمی اعلامی از طرف شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌ غربی، بارش‌ها در حوزه آبریز دریاچه ارومیه افزایش قابل ملاحظه‌ای نسبت به سال گذشته داشته و با رهاسازی به موقع حقابه این دریاچه از سدهای بالادست، وضعیت زیست محیطی و تراز آبی آن رو بهبود است. اما در این میان و در مسیر آب های رهاسازی شده از سدها برداشت های غیرمجاز برخی از باغداران از این حقابه همچون زخمی مضاعف بر پیکره این نگین آبی است.

رودخانه گدار نقده به منطقه حفاظت شده تبدیل شد
سعید شهند، مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌ غربی با بیان اینکه انتقال حداکثری آب به دریاچه ارومیه در دستور کار است، اظهار کرد: در این راستا منطقه گدار نقده به منطقه حفاظت شده تبدیل شده است.
وی ادامه داد: این نظارت ها در مسیر کانال انتقال آب از کانی سیب به سمت دریاچه ارومیه تشدید شده و ۲ پاسگاه در فصل زراعی در این مکان بر برداشت مجاز آب نظارت داشته و رصد فیزیکی و آنلاین با دوربین های مداربسته را انجام می دهند.

تشکیل ۱۶ پرونده قضایی برداشت غیرمجاز از حقابه دریاچه ارومیه
مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: سال گذشته ۱۶ مورد پرونده قضایی در زمینه برداشت غیر مجاز آب تشکیل و مراجع قانونی ارجاع شد و این گشت و کنترل ها همچنان ادامه دارد و با افراد متخلف برخورد جدی می شود.
وی بیان کرد: تنها برداشتی که انجام می شود، حق آبه کشاورزان و بهره برداران محلی است که سالیان سال به اندازه نیاز و با مجوز برداشت داشته اند.

افزایش ۵۰ درصدی حجم آب ورودی به دریاچه ارومیه نسبت به سال گذشته
روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌غربی نیز با بیان اینکه نظارت بر انتقال صحیح حقابه دریاچه ارومیه در دستور کار است، اعلام کرد: با توجه به این که قسمت اعظمی از آب رهاسازی شده از سدها به دریاچه اورمیه در فصول غیر زراعی (از آبان ماه لغایت فروردین ماه هر سال) انجام می‌پذیرد لذا در بازه زمانی مذکور برداشت غیرمجاز با کاربرد کشاورزی نیز محدود و عملا با نظارت و انسداد سردهنه نهرهای کشاورزی در این فصول، کلیه آب رهاسازی شده از سدها به دریاچه ارومیه منتقل می‌گردد.
حجم آب ورودی به دریاچه ارومیه از ابتدای سال آبی جاری (مهرماه ۱۴٠۲) تا پایان فروردین بیش از یک میلیارد متر مکعب بوده که نسبت به سال گذشته بیش از ۵۰ درصد افزایش داشته است.
طبق اعلام استاندار آذربایجان‌ غربی پروژه‌های سخت‌افزاری احیای دریاچه ارومیه به پایان رسیدن و فاز دوم احیا که مربوط به اقدامات نرم‌افزاری، فرهنگ سازی و تغییر الگوی کشت منطقه است، آغاز شده است. حال خوب این روزهای دریاچه ارومیه این نوید را می‌دهد که این دریاچه با مدیریت صحیح منابع آبی و همچنین تغییر الگوی کشت حوزه دریاچه ارومیه و جلوگیری از برداشت‌های غیرمجاز آب به روزهای خوب گذشته بازخواهد گشت.

آخرین خبر آذربایجان غربی در اینستاگرام :
https://instagram.com/wazerbaijan_today