نماد آخرین خبر

بهترین راه مبارزه با چاقی ناشی از کرونا

منبع
ايمنا
بروزرسانی
بهترین راه مبارزه با چاقی ناشی از کرونا

ايمنا/ بيماري کوويد-۱۹ يک بيماري عفوني مسري است که توسط يک کرونا ويروس جديد ايجاد مي شود. در حال حاضر دارو يا واکسني براي اين بيماري وجود ندارد بنابراين در نبود درمان اختصاصي براي آن اهميت رعايت بهداشت فردي و اجتماعي تنها راه حل مقابله با اين بيماري محسوب مي شود.

با توجه به شرايط فاصله گذاري اجتماعي و خانه نشيني نگراني از افزايش وزن به دنبال کاهش فعاليت فيزيکي و افزايش مصرف تنقلات بسيار بالا رفته است. چاقي و افزايش وزن از عوامل مهم ابتلا به بيماري هاي غيرواگير مانند ديابت و پرفشاري خون و ... است که ابتلا به اين بيماري ها فرد را در برابر بيماري کوويد -۱۹ آسيب پذيرتر مي کند. نياز هست در کنار رعايت توصيه هاي بهداشتي و در خانه ماندن، مراقب فعاليت فيزيکي خود باشيم و جهت پيشگيري از ابتلا به اضافه وزن و چاقي توجه بيشتري به کاهش دريافت مواد پرکالري مثل نوشيدني هاي شيرين، قند و شکر، انواع کيک ها و غذاهاي سرخ شده بکنيم.

از طرفي نگراني از انتقال بيماري کوويد- ۱۹ از طريق مواد غذايي مي تواند باعث تغيير الگوي غذايي افراد شود و مردم به سمت غذاهاي بسته بندي شده روي بياورند و يا مواد غذايي مفيدي مثل ميوه و سبزي ها را از سفره خود حذف کنند که مي تواند دريافت ويتامين ها و مواد معدني را کاهش دهد و سيستم ايمني افراد را تضعيف کند. در اين صورت افراد در برابر بيماري کوويد- ۱۹ آسيب پذيرتر مي شوند. با توجه به اينکه مدت زمان درگيري جامعه با اين ويروس ناشناخته است، اين مسئله در دراز مدت مي تواند باعث تغيير عادات و الگوي غذايي افراد شود بنابراين توصيه مي شود افراد با رعايت اصول بهداشتي و نحوه صحيح شست و شوي ميوه و سبزي ها به سمت حذف اين گروه از مواد غذايي نروند.

موضوع مهم ديگر که در اين شرايط بايد نسبت به آن آگاه بود، گسترش اطلاعات نادرست تغذيه اي است. گسترش اطلاعات نادرست در همه زمينه ها وجود دارد اما در شرايط کنوني اشاعه اطلاعات نادرست درباره بيماري کوويد- ۱۹ به معضلي در دنيا تبديل شده است که در ارتباط با تغذيه مي تواند باعث حذف برخي از گروه هاي غذايي و افزايش غيرضروري برخي از اقلام غذايي و افزايش قيمت ها آنها در بازار شود يا بر اثر اطلاعات نادرست، مردم به مصرف بي رويه برخي از مکمل هاي غذايي روي آورده که علاوه بر هزينه بر بودن، مي تواند سلامتي افراد را به خطر اندازد.

گسترش اطلاعات نادرست در کنار مشکلات سلامتي که مي تواند ايجاد کند، سلامت رواني افراد را نيز مورد مخاطره قرار مي دهد. توصيه مي شود مردم اطلاعات مربوط به سلامت را از سايت هاي مورد تاييد وزارت بهداشت دريافت کنند و در اين زمينه به اطلاعات هر کانال و گروه مجازي اعتماد نکنند. جديدترين اطلاعات درباره طغيان بيماري کوويد-۱۹ را مي توان از طريق وب‌سايت هاي سازمان جهاني بهداشت، وزارت بهداشت کشور و مسئولان بهداشت عمومي کشور يا محل زندگي خود کسب کرد.

بنابر اعلام دفتر بهبود تغذيه جامعه وزارت بهداشت، با اينکه کوويد- ۱۹ يک بيماري واگير است، اما افراد مبتلا به بيماري هاي غيرواگير مثل ديابت، پرفشاري خون، سرطان و... و. بيشتر در معرض خطر هستند. پس همچنان در همه گيري کوويد -۱۹ توجه به کنترل و پيشگيري از بيماري هاي غيرواگير بايد مورد توجه قرار گيرد. تغذيه سالم يک فاکتور مهم کنترل بيماري هاي غيرواگير و تقويت سيستم ايمني است که در شرايط همه گيري کوويد- ۱۹ نياز به توجه بيشتر دارد بنابراين همچنان در کنار رعايت اصول تغذيه اي، مواظب وزن خود باشيد و اطلاعات تغذيه اي را از سايت هاي معتبر دريافت کنيد.

همراهان عزيز ، آخرين اخبار استان تهران را به صورت لحظه اي و فراجناحي در بسترهاي زير دنبال کنيد :
آخرين خبر تهران در تلگرام :
https://t.me/joinchat/AAAAAEL87VCgty_dN5BJCQ
آخرين خبر تهران در اينستاگرام :
https://instagram.com/online.tehran