برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

احتمال وجود ۱۵ تا ۲۰ هزار فرد مبتلا یا مشکوک به کرونا در چهارمحال و بختیاری

منبع
باشگاه خبرنگاران
بروزرسانی
احتمال وجود ۱۵ تا ۲۰ هزار فرد مبتلا یا مشکوک به کرونا در چهارمحال و بختیاری

باشگاه خبرنگاران/ رئيس دانشگاه علوم پزشکي شهرکرد گفت: در حال حاضر تخمين زده مي‌شود که چيزي حدود ۱۵ تا ۲۰ هزار فرد مبتلا يا مشکوک به بيماري کرونا در استان چهارمحال و بختياري وجود داشته باشد.

مجيد شيراني، رئيس دانشگاه علوم پزشکي شهرکرد اظهار داشت: وقتي روزانه ۵۰۰ نفر مشکوک به بيماري کرونا اعلام مي‌شود بدان معني است که طي ۲۴ ساعت بيش از يک هزار نفر مراجعه مي‌کنند که ۵۰۰ نفر از آن‌ها مشکوک تشخيص داده مي‌شوند.
او با اشاره به اينکه محدوديت انجام تست در چهارمحال و بختياري وجود داشت و اميد است هفته آينده اين مشکل حل شود افزود: در حال حاضر تخمين زده مي‌شود که چيزي حدود ۱۵ تا ۲۰ هزار فرد مبتلا يا مشکوک به بيماري کرونا در استان وجود داشته باشد، به همين دليل توصيه مي‌شود مردم از حضور در تجمعات پرهيز کنند.
شيراني با بيان اينکه نزديک ۷۰ درصد بيماري مربوط به چرخش‌هاي خانوادگي، دوستانه و همکاري است اضافه کرد: از مردم تقاضا مي‌کنم به مدت يک يا دو دوره کُمون بيماري رفت آمد‌هاي خود را محدود کنند.
او ادامه داد: اگر ضرورت دارد که به پدر، مادر يا آشنايانمان سر بزنيم سعي شود، به مدت کوتاه، در فضاي باز يا در محيطي با تهويه مناسب، با ماسک، با رعايت فاصله فيزيکي و بدون پذيرايي باشد، متاسفانه ديده شده است اکثر گرفتاران مسن، خود هيچ دخالتي در ابتلايشان نداشتند.
شيراني گفت: تاکنون منتظر بوديم افراد بيمار به مراکز درماني يا بيمارستان‌ها مراجعه کنند، اما با اجراي طرح سپهبد شهيد سردار قاسم سليماني به سراغ بيماران يا موارد مشکوک مي‌رويم و خوشبختانه اين طرح از شالوده محکم و کارشناسي برخوردار است.
او افزود: هر مسئله اجتماعي همچون بيماري کرونا که روي ارکان زندگي مردم تاثيرگذار است نيازمند همکاري کامل مردم است و اساس مبارزه با پاندمي همکاري نيرو‌هاي مردمي است.
شيراني با تاکيد بر اينکه محور طرح شهيد سليماني دانشگاه‌ها و نيرو‌هاي بسيج است، اما نيرو‌هاي امدادي، دانشجويان، شهرداري‌ها و... نيز بايد حضور فعالانه داشته باشند، اضافه کرد: در اين طرح چهار کميته ديده شده است که به فراخور اقدامات، تيم‌هاي حمايتي و نظارتي نيز شکل مي‌گيرد.
او ادامه داد: بيماران از سه طريق تماس با شماره ۴۰۳۰، ثبت اطلاعات و علائم احتمالي در سامانه Salamat.gov. ir و همچنين تماس مراقبان سلامت و بهورزان به ويژه با افراد پر خطر شناسايي مي‌شوند، اگر کسي بيمار است بايد قرنطينه شود و اطرافيان اين فرد نيز بايد در شرايط کنترل شده نگه‌داري شوند.
شيراني گفت: با توجه به اينکه امکان انجام تست‌هاي کرونا افزايش مي‌يابد، مي‌توان حتي از کساني که با افراد بيمار تماس داشتند نيز آزمايش گرفته شود.
او افزود: طرح سپهبد شهيد سردار قاسم سليماني در سراسر کشور تبيين شده و همزمان با اجراي محدوديت‌هاي از ابتداي آذرماه در سراسر کشور اجرا مي‌شود.
شيراني اضافه کرد: هدف اصلي طرح شهيد سليماني جلوگيري از سردگمي بيماران و مردم و نظارت و تسهيل کار آن‌ها است، طرح بزرگي است که با کمک مردم، بسيج و کادر درمان به خوبي انجام خواهد شد.
او با اشاره به اينکه در طرح شهيد سليماني اطرافيان بيمار شناسايي شده و بدون اتلاف وقت از آن‌ها تست کرونا گرفته مي‌شود، ادامه داد: نکته مهم ديگر قرنطينه معکوس است، در قرنطينه معکوس نبايد به ۱۰ تا ۲۰ درصد افراد که افراد در معرض خطر مثل سالخوردگان، افراد داراي بيماري زمينه‌اي، افراد بدسرپرست يا بي سرپرست هستند اجازه دهيم با مردم و جامعه در ارتباط باشند.
شيراني در پايان از مردم تقاضا کرد: صبورانه کمک کنند تا طرح به موفقيت برسد.

آخرين خبر چهارمحال و بختياري در اينستاگرام :
https://instagram.com/Shahrekordtoday