logo

تردد از پل تاریخی «کوریجان» ممنوع شد

منبع
ايسنا
بروزرسانی
تردد از پل تاریخی «کوریجان» ممنوع شد

ايسنا/ رئيس اداره ميراث فرهنگي شهرستان کبودراهنگ از احداث پل جايگزين پل تاريخي کوريجان به درخواست اهالي اين منطقه در فاصله ۸۰۰ متري از پل خبر داد.

مهدي غلامي، رئيس اداره ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي شهرستان کبودراهنگ اظهار کرد: با هدف حفظ سازه تاريخي پل کوريجان تردد ادوات سنگين از روي پل تاريخي کوريجان ممنوع شده به طوريکه اين بنا در تاريخ ۲۵ بهمن ۷۹ به شماره ۳۲۴۸ در فهرست آثار ملي به ثبت رسيده و چندين بار نيز توسط ميراث فرهنگي مرمت شده است.
وي با بيان اينکه پل تاريخي کوريجان با پنج دهانه بزرگ و چهار دهانه کوچک با قوس هاي جناغي يکي از زيباترين و بزرگترين پل هاي تاريخي شهرستان کبودراهنگ و استان همدان به شمار مي آيد، افزود: پل کوريجان در روستايي با همين نام در مسير رودخانه قره چاي قرار گرفته و از دوران صفويه محل ارتباط بين روستاها و شهرها بوده است.
غلامي گفت: هنوز هم پس از سال ها بعضي از روستاها مثل روستاي ريکان و بعضي از کشاورزان اطراف به علت نبود پل جديد از اين پل براي حمل و نقل و تردد استفاده مي‌کنند و اين پل از سال ۹۸ به طور مداوم شاهد عبور آب بوده و اين امر باعث تردد بيشتر از روي پل شده است.
وي خاطرنشان کرد: به علت نبود راه دسترسي مناسب به ديگر روستاها عبور ادوات سنگين از روي اين پل مهمترين تهديد محسوب مي شود چراکه اين پل با قدمتي که دارد، محل مناسبي براي حمل و نقل ادوات سنگين نيست.
رئيس اداره ميراث فرهنگي کبودراهنگ يادآور شد: ايجاد پل جديد در مسير روستاي ريکان واقع در شهرستان بهار که در نزديکي پل کوريجان قرار گرفته، يکي از ضروريات مهم است به طوريکه ايجاد اين پل مي تواند از تخريب پل تاريخي کوريجان جلوگيري کند.


آخرين خبر همدان در اينستاگرام :
https://www.instagram.com/hamedan_today