برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

متصرفان حریم زاینده‌رود در دام قانون

منبع
باشگاه خبرنگاران
بروزرسانی
متصرفان حریم زاینده‌رود در دام قانون

باشگاه خبرنگاران/ معاون حفاظت و بهره برداري شرکت آب منطقه‌اي استان اصفهان گفت: از ابتداي آذرماه ۳۲ مورد پرونده قضايي عليه متخلفان و متجاوزان به حريم و بستر رودخانه زاينده‌رود در محاکم دادگستري استان اصفهان تشکيل شده است.

حسن ساساني، معاون حفاظت و بهره برداري شرکت آب منطقه‌اي استان اصفهان ابراز کرد: از ابتداي آذرماه ۳۲ مورد پرونده قضايي عليه متخلفان و متجاوزان به حريم و بستر رودخانه زاينده‌رود در محاکم دادگستري استان اصفهان در حال پيگيري است تا نسبت به اعاده به وضع سابق آن‌ها اقدام لازم صورت گيرد.
وي با اشاره به مراحل ساماندهي حريم و بستر رودخانه زاينده رود حدفاصل روستاي چم طاق تا تالاب گاوخوني، خاطرنشان کرد: از ابتداي آذرماه ۳۲ مورد پرونده قضايي عليه متخلفان و متجاوزان به حريم و بستر رودخانه زاينده رود در محاکم دادگستري استان اصفهان در حال پيگيري است تا اعاده به وضع سابق انجام شود.
معاون حفاظت و بهره برداري شرکت آب منطقه‌اي استان اصفهان افزود: در دو ماه گذشته ۲۸ مورد از دخل و تصرفات در حريم و بستر رودخانه زاينده رود نيز با تعامل و مذاکرات عوامل يگان حفاظت رودخانه با متصرفان به نتيجه رسيده است و مساحتي بالغ بر ۱.۵ هکتار از اراضي تصرف شده حريم و بستر رودخانه زاينده رود بدون تشکيل پرونده قضايي به وضعيت قبل برگشته است.
ساساني با اشاره به اينکه از ابتداي آذرماه ۲۱ مورد اجراي احکام و دستورات قضايي در حريم و بستر رودخانه زاينده‌رود انجام شده است، گفت: بيشترين احکام و دستورات قضايي در اين زمينه به منطقه شرق اصفهان اختصاص دارد.
وي افزود: مطابق اختيارات حاصله از تبصره ۴ ماده دو قانون توزيع عادلانه آب و اخذ دستور از دادستان مرکز استان نسبت به ۱۶ مورد باغ ويلا که حريم و بستر زاينده رود را به مساحت تقريبي دو هکتار متصرف کرده بودند، اعمال قانون صورت گرفت، همچنين با توجه به تعداد پنج فقره حکم قطعي صادره از دادگاه عمومي بخش باغ‌بهادران اين احکام اين احکام به مرحله اجرا درآمد و اعياني‌هاي غيرمجاز احداث شده تخريب و اعاده به وضع سابق شد.
ساساني با تاکيد بر فرهنگسازي عدم تخليه نخاله و پسماند در حريم و بستر زاينده رود طي چند سال گذشته، اظهار کرد: بيشترين تخليه نخاله و پسماند در شرق اصفهان گزارش شده است که يگان حفاظت از زاينده رود با هست مورد از ادوات تخليه نخاله از چم طاق تا تالاب گاوخوني برخورد کرده است.
وي اضافه کرد: با پيگيري مستمر و طرح شکايت در محاکم قضايي ۱۱ مورد ادوات تخليه نخاله و پسماند در حريم و بستر رودخانه زاينده رود توقيف شد و پيرو اين توقيف و هماهنگي با دادستاني اين ادوات در چندين نوبت در پاکسازي رودخانه به کار گرفته شدند.
معاون حفاظت و بهره برداري شرکت آب منطقه‌اي استان اصفهان به يکي از چالش‌هاي شرکت آب منطقه‌اي که برداشت آب و پساب از رودخانه زاينده‌رود به ويژه در منطقه شرق اصفهان است، اشاره‌اي کرد و افزود: عوامل يگان حفاظت رودخانه ۹ مورد از ادوات برداشت آب و پساب شامل، پمپ موتور‌هاي ديزلي و سيار را با وجود تنش‌هاي فراوان توقيف کرده و به انبار سد رودشتين انتقال داده‌اند.
وي با اشاره به برداشت غيرمجاز شن و ماسه در بستر و حريم زاينده رود، گفت: در ابتداي امر با سخ مورد تخلف برداشت شن و ماسه برخورد شد و با تشکيل پرونده و معرفي متخلفان به مراجع قضايي از اين اقدام جلوگيري شده است.
ساساني با تاکيد بر استعلام بستر و حريم رودخانه قبل از هرگونه اقدام از شرکت آب منطقه‌اي به عنوان پيش زمينه اقدامات در مجاورت حريم و بستر رودخانه زاينده رود، گفت: هرگونه ساخت و ساز در محدوده بستر و حريم ممنوع بوده و شايسته است اشخاص حقيقي و حقوقي قبل از هرگونه اقدام و ساخت و ساز نسبت به استعلام محل اقدام کنند تا متحمل ضرر و زيان نشوند.

آخرين خبر اصفهان در اينستاگرام :
https://instagram.com/isfahan_today