برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

خوش‌نشینی حاجی لک‌لک‌ها در خانه‌های مهاباد

منبع
بروزرسانی
خوش‌نشینی حاجی لک‌لک‌ها در خانه‌های مهاباد

هه وال موکريان/ رئيس اداره حفاظت محيط زيست مهاباد گفت: ۱۰ بال لک لک پس از گم کردن مسير پرواز سر از منزل مسکوني اين شهرستان در آوردند.

فاروق سخنور رئيس اداره حفاظت محيط زيست مهاباد اظهار کرد: ۱۰ بال لک لک که در اثر بارش برف و گم کردن مسير پرواز به منازل مسکوني اين شهرستان پناه برده بودند، توسط محيط‌بانان و آتش نشانان از سطح شهر جمع‌آوري شدند.
سخنور با بيان اينکه ٦ بال لک لک به طبيعت بازگرداني شدند، افزود: همچنين ۴ بال به علت شکستگي پا و بال به ساختمان پرنده‌نگري کاني‌برازان منتقل شدند تا توسط محيط‌بانان تيمار و بعد از بهبودي به دامان طبيعت بازگردانده شوند.
اين مقام مسئول افزود: هرساله در اوايل فصل پاييز دسته‌هاي چند صدتايي لک‌لک‌ها کوچ خود را به منظور رهايي از فصل سرما و تغذيه به مناطق گرم جنوبي آغاز مي‌کنند و در بهار سال بعد براي زادآوري به اين مناطق باز مي‌گردند.
وي با اشاره به اينکه لک‌لک‌ها زيست مسالمت‌آميزي با مردم اين منطقه دارند، بيان کرد: در بسياري از روستاهاي اين منطقه مردم با احترام خاصي با لک‌لک‌ها رفتار مي‌کنند و به همين علت هرساله بر تعداد اين مهمانان بهاري و لانه‌سازي آن‌ها در روستاها افزوده مي‌شود. امسال حدود ۴۰۰ بال لک‌لک مهمان تالاب‌هاي مهاباد شدند.
طبق باور مردم اين منطقه، لک‌لک‌ها در مسير کوچ به مناطق گرمسير در عربستان و جده مي‌روند و در فصل بهار دوباره به اين منطقه بازمي‌گردند و به همين دليل مردم اين ديار به اين پرنده مهاجر حاجي لک‌لک يا حاجي لق لق هم مي‌گويند.

آخرين خبر آذربايجان غربي در اينستاگرام :
https://instagram.com/wazerbaijan_today