برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

عرضه میوه با هولوگرام و برچسب ملی در شیراز

منبع
صدا و سيما
بروزرسانی
عرضه میوه با هولوگرام و برچسب ملی در شیراز

صدا و سيما/ در بازارچه عرضه محصولات گواهي شده در شيراز، ميوه با هولوگرام و برچسب ملي عرضه مي شود .

محمد مهد‌ي غياثي، رئيس دفتر محيط زيست و سلامت غذاي جهاد کشاورزي فارس، از تدوين شيوه نامه واگذاري غرفه‌هاي بازارچه‌ ميوه و تره بار خبرداد.
محمد مهد‌ي غياثي با بيان اين که به مرور فرآيند خالص سازي بازارچه‌ها براي عرضه محصولات گواهي شده انجام مي‌شود، اظهار داشت: بر اساس مذاکرات انجام شده چنان چه سازمان جهاد کشاورزي بتواند محصولات گواهي شده را به اندازه کافي به اين بازارچه‌ها تزريق کند، ساير غرفه‌ها نيز در اختيار توزيع محصولات گواهي شده و استاندارد قرار خواهد گرفت.
وي با بيان اينکه محصولات عرضه شده در اين بازارچه‌ها داراي هولوگرام و برچسب ملي هستند، ابراز داشت: مصرف کنندگان اين گونه محصولات مي‌توانند از طريق اپليکيشني که براي اين منظور طراحي شده، توليد کننده محصول، تاريخ توليد، مدير کنترل کيفيت واحد توليد‌ي و اطلاعات مورد نياز مرتبط با محصول را رديابي و از صحت و سلامت آن اطمينان پيدا کنند.

غياثي با تاکيد بر اين که مابقي محصولاتي که در اين بازارچه‌ها عرضه مي‌شود به صورت بسته بند‌ي و داراي برچسب مشخصات توليد کننده هستند، تصريح کرد: نکته حائز اهميت اين است که با توجه به حذف دلال‌ها و واسطه‌ها از گلوگاه توزيع، قيمت تمام شده محصول براي مصرف کننده کمتر از فروشگاه‌هاي سطح شهر خواهد بود.
وي با بيان اين که در فاز نخست راه اندازي اين بازارچه‌ها ۱۵ نوع محصول خام گواهي شده از جمله گوجه، خيار، سيب زميني و کاهو در اين غرفه‌ها عرضه مي‌شوند، گفت: تلاش مي‌کنيم در فاز دوم، عرضه محصولات پروتئيني و لبنياتي نيز در دستور کار قرار گيرد.
رئيس دفتر محيط زيست و سلامت غذاي سازمان جهاد کشاورزي فارس، هدف از راه اندازي اين گونه بازارچه‌ها را حذف دلالان و حفظ سلامت و حقوق مصرف کنندگان عنوان کرد و ادامه داد: در حال حاضر بيش از ۶۰ هزار تن محصول گواهي شده و داراي کد در استان فارس توليد مي‌شود.
علاوه بر اين تاکنون ۲۸ نوع محصول مسير استاندارد سازي را در استان فارس طي کرده اند هرچند در بخش عرضه با مشکلاتي نيز مواجه هستند.
غياثي با اشاره به اين که در توليد محصولات گواهي شده از روش‌هاي غير شيميايي و منطبق با محيط زيست استفاده مي‌شود، اظهار داشت: در اين محصولات که با حضور مدير کنترل کيفي توليد مي‌شوند، خطرات ناشي از مصرف مواد شيميايي بر مصرف کننده، توليد کننده و محيط زيست کاهش مي‌يابد و فرآيند توليد محصول و صدور مجوز آن تحت نظارت دستگاه‌هايي مانند سازمان جهاد کشاورزي، اداره استاندارد و دانشگاه علوم پزشکي اتفاق مي‌افتد.
وي در خصوص چگونگي ثبت نام متقاضيان اين غرفه‌ها نيز گفت: توليد کنندگان محصولات گواهي شده کشاورزي، شرکت‌هاي تعاوني روستايي، مراکز داراي زنجيره ارزش و افراد واجد شرايط مي‌توانند براي ثبت نام و بارگذاري مدارک مورد نياز به سامانه سِرگانيک و يا پنجره واحد خدمات الکترونيک مراجعه کنند.
غياثي با تاکيد بر اين که فرآيند واگذاري‌ها غرفه‌ها به زود‌ي آغاز خواهد شد، خاطرنشان کرد: تا کنون ۲۲ بازارچه عرضه محصولات گواهي شده براي ۱۱ منطقه شهر شيراز پيش بيني شده است و متقاضيان داراي شرايط پس از تاييد توسط گروه محيط زيست و غذاي سازمان جهاد کشاورزي فارس به مراجع ذي صلاح معرفي مي‌شوند.
رئيس دفتر محيط زيست و سلامت غذاي سازمان جهاد کشاورزي فارس گفت: در هر بازارچه بين ۳ تا ۹ غرفه وجود دارد که در مجموع ۲۲ بازارچه ۱۵۰ تا ۲۰۰ غرفه مي‌توانيم داشته باشيم.

آخرين خبر فارس در اينستاگرام :
https://instagram.com/fars.online