برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

وضعیت نگران‌کننده منابع آبی کرمانشاه

منبع
ايسنا
بروزرسانی
وضعیت نگران‌کننده منابع آبی کرمانشاه

ايسنا/ مديرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه وضعيت منابع آبي استان را نگران‌کننده ارزيابي کرد.

عليرضا کاکاوند، مديرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه امروز(14 اسفند) در دوازدهمين جشنواره فراگير نخستين واژه "آب" با اشاره به قرارگيري ايران در منطقه خشک و نيمه خشک دنيا، اظهار کرد: ايران از قرن‌هاي گذشته به صورت مقطعي با خشکسالي و کمبود آب مواجه بوده است.
کاکاوند اضافه کرد: متوسط بارش هاي کشور ما در شرايط عادي يک سوم ميانگين دنيا است و در برخي سالها از جمله امسال اين شرايط حادتر هم شده است.
مديرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه با بيان اينکه سال سختي را از نظر منابع آبي در پيش داريم، اضافه کرد: امسال نه فقط کاهش بارندگي‌ها را داشته‌ايم، بلکه به دليل تغييرات رخ داده در الگوي بارش‌ها و وقوع بارش‌هاي رگباري، وضعيت منابع آبي استان خوب نيست.
وي اضافه کرد: 70 درصد آب کشور از منابع زيرزميني تامين مي شود که بارش هاي رگباري و سيل آسا هيچ نقشي در تقويت اين منابع ندارند.
وي با اشاره به وضعيت نامطلوب منابع آبي استان، گفت: زماني در بعضي از دشت‌هاي استان چاه‌ها در عمق 25 متري به آب مي رسيدند، اما الان اين سطح به 300 و حتي 400 متر رسيده که اين وضعيت خيلي نگران کننده است.
کاکاوند در ادامه با بيان اينکه 1.5 برابر ميانگين سرانه مصرف جهاني آب مصرف مي کنيم، به وضعيت پرت آب هم اشاره کرد و گفت: در شهر کرمانشاه حدود 40 درصد پِرت آب داريم که اين اعداد خيلي نگران کننده است.

وي با بيان اينکه هم اکنون هزينه تامين يک مترمکعب آب حدود دو هزار تومان است اما از مصرف کنندگان 400 تومان به ازاي مصرف هر مترمکعب آب اخذ مي شود، گفت: اين در حالي است که در برخي از مناطق مثل پاوه و نودشه چهار پنج مرحله آب را پمپاژ مي کنيم که اين اقدام هزينه ها را بيشتر مي کند.
کاکاوند ادامه داد: شرکت آب و فاضلاب يک شرکت غيردولتي است که تمامي هزينه هاي خود را از محل فروش آب تامين مي کند و با توجه به اينکه هزينه تامين آب از فروش ان بالاتر است، لذا هرچه بيشتر آب مصرف شود بيشتر زيان‌ده مي شويم.
وي با ابراز تاسف از اينکه هنوز در شرايط بحران آب مي بينيم که برخي اقدام به شست و شوي فرش در منازل کرده و يا درب منازل خود را با شلنگ آب جارو مي کنند، گفت: براي اينکه ديگر اين صحنه ها را شاهد نباشيم به فرهنگ سازي نياز داريم.
کاکاوند با بيان اينکه بايد براي صرفه جويي در مصرف آب چاره‌اي بيانديشيم، تصريح کرد: بايد فرهنگ صرفه جويي در مصرف آب را از مدارس و مهدکودک ها شروع کنيم و خانواده ها را از طريق فرزندانشان به سمت صرف جويي در مصرف آب سمت و سو دهيم.
 وي در پايان و در پي درخواست مديرکل آموزش و پرورش استان کرمانشاه مبني بر عدم قطع آب مدارس به دليل داشتن بدهي، از مديران شهرستاني خواست تا به هيچ عنوان آب مدارس را بخاطر داشتن بدهي قطع نکنند.

آخرين خبر کرمانشاه در اينستاگرام :
https://www.instagram.com/kermanshah.today