logo

تست‌های تقلبی مسافران عراق آتش کرونا را در خوزستان شعله‌ور کرد

منبع
ايرنا
بروزرسانی
تست‌های تقلبی مسافران عراق آتش کرونا را در خوزستان شعله‌ور کرد

ايرنا/ عضو کميته علمي ستاد ملي کرونا مهمترين عامل شيوع کروناي انگليسي در ايران را ورود مسافراني از عراق با تست‌هاي تقلبي به خوزستان دانست و گفت: هنوز هم رفت و آمد به اين استان ادامه دارد.

مسعود مرداني، عضو کميته علمي ستاد ملي کرونا در اين رابطه اظهار کرد: طبق آخرين اطلاعات وزارت بهداشت، ويروس کروناي بريتانيايي در اقصي نقاط کشور شناسايي و جداسازي شده و در واقع اين نوع ويروس، به عنوان يک ويروس شايع نوپديد در کشور مطرح است. عمدتا افرادي به اين ويروس جهش يافته مبتلا مي شوند که قبلا ويروس قبلي را نگرفته باشند و سن افرادي که به ويروس جهش يافته مبتلا مي شوند، پايين تر از سن افرادي است که به ويروس شايع قبلي مبتلا مي شدند و متوسط سني مبتلايان به ويروس جهش يافته پايين تر است.
وي ادامه داد: مهمترين تمايز ويروس جهش يافته با ويروس قبلي اين است که بيشتر به بچه ها و افراد زير ۲۰ سال تمايل دارد، خيلي سريعتر منتقل مي شود، شدت علايم آن و تا حدي مرگ و مير آن بيشتر است.
عضو کميته علمي ستاد ملي کرونا در پاسخ به اين پرسش که نحوه تشخيص اين ويروس در مراکز درماني چگونه است، گفت: در صورتي که پزشک شک کند که فرد مبتلا به ويروس جهش يافته مبتلا شده مي تواند براي او تست آزمايش مولکولي تجويز کند تا نوع ژنتيک و رديف توالي ژنتيک ويروس مشخص شود. اين آزمايش البته گران است و براي همه مبتلايان انجام نمي شود، وزارت بهداشت به صورت تصادفي براي بررسي وضعيت ويروس در کشور اين آزمايش را براي تعدادي از بيماران به صورت رايگان انجام مي دهد.
وي افزود: با توجه به اينکه آزمايش تشخيص نوع ژنتيک ويروس گران است، براي همه مبتلايان انجام نمي شود و در هيچ جاي دنيا نيز آزمايش تشخيص نوع ويروس براي همه مبتلايان صورت نمي گيرد و لازم نيست براي همه انجام شود فقط بايد وضعيت کلي ويروس را در سطح کشور بدانيم که با آزمايش تصادفي ميسر است.
مرداني در مورد اثربخشي واکسن هاي موجود بر کروناي جهش يافته گفت: خوشبختانه بررسي هاي انجام شده نشان مي دهد، واکسن هايي که تاکنون براي پيشگيري از کرونا استفاده مي شود، روي ويروس جهش يافته هم اثر دارد.
وي افزود: با توجه به اينکه هنوز ميزان واکسيناسيون کرونا در کشور زياد نيست، بايد با رعايت جدي تر پروتکل هاي بهداشتي و پرهيز مردم از سفر و تجمعات و رعايت فاصله گذاري اجتماعي، از گسترش اين بيماري جلوگيري کنيم و اگر اين اصول بهداشتي رعايت شود مي توانيم اميد داشته باشيم که وضع کنوني را حفظ کنيم و از اين بدتر نشود.
عضو کميته علمي ستاد ملي کرونا گفت: علت عمده انتشار ويروس جهش يافته کرونا در کشور، ترددهاي غيرمجاز در مرزهاي خوزستان با کشور عراق بوده است. افراد زيادي با برگه تست منفي «پي‌سي‌آر» کرونا به کشور وارد شدند، در حالي که مي دانيم با قيمت هاي يک تا يک و نيم ميليوني اين برگه هاي تست منفي به آنان فروخته شده است. بسياري از مسافران با برگه تست تقلبي وارد کشور شدند، ويروس جهش يافته را در استان خوزستان پخش کردند و متاسفانه استان خوزستان را با بحران مواجه کردند.
وي افزود: مساله نگران کننده اين است که رفت و آمد بين استاني، بين استان خوزستان و ساير استانها به راحتي انجام مي شود، در موارد متعدد ديده شده که بيمار مبتلا به کرونا از اهواز با پرواز به مشهد يا جاهاي ديگر رفته و به اين ترتيب بيماري در کل کشور گسترش يافته است.
مرداني گفت: براي جلوگيري از گسترش ويروس جهش يافته کرونا و ورود به شرايط بحراني در ساير استانها بايد سفرهاي بين استاني و سفرهاي نوروزي در کشور محدود شود.


  
  

آخرين خبر خوزستان در اينستاگرام :
https://instagram.com/khouzestan_today