برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

بازگشت سنجاب‌های کشف‌شده در خراسان جنوبی به زیستگاهشان در کردستان

منبع
صدا و سيما
بروزرسانی
بازگشت سنجاب‌های کشف‌شده در خراسان جنوبی به زیستگاهشان در کردستان

صدا و سيما/ رئيس اداره حفاظت محيط زيست شهرستان بيرجند گفت: مأموران يگان حفاظت محيط زيست شهرستان بيرجند در بازديد از پرنده فروشي‌هاي شهرستان، ۵ بطانه سنجاب ايراني را که بصورت غيرمجاز نگهداري مي‌شدند کشف و ضبط کردند.

اسدالله حاتمي، رئيس اداره حفاظت محيط زيست شهرستان بيرجند بيان داشت: اين سنجاب‌ها پس از مدتي قرنطينه، توسط حاميان محيط زيست با هواپيما به تهران و سپس به شهرستان کامياران استان کردستان منتقل شدند.
وي گفت: اين سنجاب ها در مناطق حفاظت شده‌ي شهرستان کامياران که يکي از مهمترين زيستگاه هاي اين گونه‌ي خاص است رهاسازي شدند تا به احياکنندگان جنگل‌هاي بلوط ايران ملحق شدند.
رئيس اداره حفاظت محيط زيست شهرستان بيرجند افزود: سنجاب ايراني يا سنجاب قفقازي(نام علمي: Sciurus anomalus) نوعي سنجاب است که در جنگل‌هاي پهن برگ قفقاز، آناتولي، زاگرس و مديترانه شرقي زندگي مي‌کند که به دليل مخفي کردن بذر بلوط زير خاک نقش بسيار مهمي در رويش و حفظ جنگل‌هاي بلوط بر عهده دارند و همچنين به عنوان طعمه ضامن بقاي بسياري از گوشتخواران از جمله روباه، شغال و پرندگان شکاري مي‌باشد.
حاتمي گفت: متأسفانه سنجاب ايراني توسط متخلفان سودجو، زنده گيري و پس از انتقال به شهر‌هاي بزرگ به عنوان حيوان خانگي به فروش مي‌رسد.
وي گفت:نسل سنجاب ايراني از پستانداران خاص به دليل جمع آوري ميوه‌هاي بلوط توسط مردم و اسارت بي اندازه اين حيوان زيبا توسط شکارچيان براي فروش، به شدت در حال کاهش و انقراض است.