برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

سریال نابودی گونه‌های جانوری و گیاهی در استان کرمانشاه ادامه دارد

منبع
تسنيم
بروزرسانی
سریال نابودی گونه‌های جانوری و گیاهی در استان کرمانشاه ادامه دارد

تسنيم/ هر ساله در فصل گرم سال حريق‌هاي طبيعي و غيرطبيعي در منابع طبيعي و محيط زيست استان کرمانشاه رخ مي‌دهد که گونه‌هاي جانوري و گياهي بسياري را طعمه حريق مي‌کند.

جنگل‌ها و عرصه‌هاي منابع طبيعي يکي از ظرفيت‌ها و جذابيت‌هاي گردشگري استان کرمانشاه محسوب مي‌شوند اما حريق به طور طبيعي و غيرطبيعي با شروع فصل گرم سال اين ظرفيت‌ها را تهديد مي‌کند و اين تهديد در امسال با وجود خشکسالي رخ داده تشديد يافته است.
تالاب هشيلان يکي از اين ظرفيت‌هاي قابل توجه است و با داشتن موجودات آبزي و گونه‌هاي گياهي متنوع از عرصه‌هاي تحت نظر محيط زيست محسوب مي‌شود که همچون بسياري از تالاب‌هاي ديگر امسال بيش از ساير مناطق ديگر در معرض خطر آتش‌سوزي قرار گرفته است.
پيش از ظهر چهارشنبه 27 مرداد ماه امسال آتش‌سوزي در تالاب هشيلان در 31 کيلومتري شمال شهر کرمانشاه رخ داد و گونه‌هاي گياهي و جانوري در اين حادثه طعمه حريق شدند.
فريدون ياوري مديرکل محيط زيست استان کرمانشاه با اشاره به اينکه دليل آتش‌سوزي رخ داده در تالاب هشيلان در حال بررسي است اظهار داشت: طي 10 تا 12 سال گذشته با خشکسالي مواجه بوديم و اين پديده از سال قبل تشديد شد به طوري که از اسفند ماه سال گذشته تاکنون بارندگي مؤثري رخ نداده و همين موضوع سبب خشکيدگي تالاب هشيلان و بسياري از سراب‌ها و رودخانه‌هاي استان شده است.
وي با اشاره به اينکه طي دو روز شاهد آتش‌سوزي در تالاب هشيلان کرمانشاه بوديم عنوان کرد: پاسگاه محيط‌باني محيط زيست در تالاب هشيلان قرار دارد و با اطلاع‌رساني آن‌ها، نيروهاي يگان حفاظت و آتش‌نشاني و ساير دستگاه‌ها به سرعت به محل اعزام شدند و براي اطفاي حريق کمک کردند.
مديرکل محيط زيست استان کرمانشاه با بيان اينکه گفت: تمامي گروه‌هايي که از ابتداي سال با پيش‌بيني آتش‌سوزي در قالب گروه‌هاي واکنش سريع آماده شده بودند به حالت آماده‌باش درآمدند. 

ياوري با اشاره به اينکه براساس برآورد انجام شده از 450 هکتار عرصه تالاب حدود 100 هکتار دچار حريق شد عنوان کرد: گونه جانوري بزرگ جثه‌اي که در اين آتش‌سوزي آسيب ديده باشند تاکنون يافت نشده و بيشتر گونه‌هاي آبزي آسيب ديده‌اند.
وي افزود: البته اين گونه‌هاي آبزي نيز همچون ساير موجودات به صورت هوشمند چون از قبل تهديد خشکسالي را احساس کرده بودند به طرف سراب اصلي که سبزعلي نام دارد هجوم برده بودند و ساير موجودات باقي مانده نيز با وقوع حريق به سمت اين سراب حرکت کرده بودند اما حرکت کند لاک‌پشت‌ها سبب شده بيشترين گونه‌هاي آسيب ديده از اين جانواران باشد.


آخرين خبر کرمانشاه در اينستاگرام :
https://www.instagram.com/kermanshah.today

دانلود اپلیکیشن آخرین خبر