logo

"چاه غاری" شگفت‌انگیز در کرمانشاه که ۱۲۷ متر از "برج میلاد" بلندتر است

منبع
ايسنا
بروزرسانی
"چاه غاری" شگفت‌انگیز در کرمانشاه که ۱۲۷ متر از "برج میلاد" بلندتر است

ايسنا/ دومين چاه طبيعي و يک پارچه دنيا با عمق ۵۶۲ متر در کوهستان پرآو کرمانشاه همه ساله غارنوردان زيادي را از کشورهاي مختلف به سمت خود مي کشاند.

يوسف سورني نيا، غار نورد برجسته کرمانشاهي که سال ۱۳۹۳ اين چاه غار را در کوهستان پرآو کشف کرده با بيان اينکه اين کوهستان يکي از زيباترين و عجيب ترين کوهستان هاي دنيا است، اظهار کرد: در حال حاضر اولين، دومين، سومين و چهارمين غار ژرف کشور با فاصله کمي از هم در کوهستان پراو شناسايي شده و قطعا استعداد بيشتري نيز در آن وجود دارد که غارهاي ژرف‌تري در آينده کشف و شناسايي شوند، ولي اين نيازمند امکانات و تجهيزات و نيروهاي توانمند است.
وي از چاه غار قلاء به عنوان يکي از غارهاي عميق کوهستان پرآو نام برد و افزود: نام چاه را بخاطر اينکه کلاغ ها دهانه آن را به من نشان دادند، به نام محلي "چاه قلا" گذاشته ايم.
سورني نيا با بيان اينکه اين پديده طبيعي در ارتفاع ۲۸۰۰ متري شمال کوهستان پرآو واقع شده، اضافه کرد: چاه طبيعي قلاء دومين چاه طبيعي يک تکه در دنيا است که حدود ۵۶۲ متر ارتفاع دارد، يعني حدود ۱۲۷ متر از برج ميلاد به عنوان نماد سازه هاي بلند در ايران، ژرف تر است.
وي افزود: اهميت چاه قلاء تا جايي است که تاکنون غارنوردان زيادي از کشورهاي مختلف دنيا از جمله ايتاليا، فرانسه، لهستان و امارات متحده عربي براي ديدن آن به کرمانشاه آمده اند.
به گفته اين غار نورد مطرح کرمانشاهي امسال هم يک تيم ۲۰ نفري از غار نوردان ايراني از اين پديده طبيعي شگفت انگيز بازديد کردند.
وي با بيان اينکه چاه غول پيکر قلاء طي سال‌هاي گذشته يکي از اکتشافات مهم غارنوردي دنيا بوده، تاکيد کرد: باتوجه به اهميت چاه قلاء سازمان محيط زيست مي تواند اين پديده منحصربفرد را به ثبت ملي برساند.

سورني نيا در خصوص ويژگي هاي منحصربفرد دومين چاه عميق يک تکه دنيا گفت: اگر تکه اي شي از دهانه به داخل چاه سقوط کند کمتر از هفت ثانيه طول خواهد کشيد تا در ژرفاي منهاي ۳۵۸ متري با قسمت اول چاه برخورد کند و در صورت سقوط از قسمت دوم چاه حدود ۲۰۰ متر ديگر سقوط آزاد خواهد داشت تا به کف تالار بزرگ تيسفون که انتهاي چاه است، برخورد کند .
وي با بيان اينکه براي بازديد از اين چاه بايد از ۷۰۰ متر طناب استفاده کرد، اضافه کرد: انتهاي چاه تالاريست که ۷۵ متر طول و ۴۵ متر عرض دارد که به نام تيسفون نامگذاري
شده است.
اين غارنور مطرح کرمانشاهي ادامه داد: از ديگر ويژگي هاي بي نظير اين چاه عميق اين است که نور آفتاب در ميانه روز تا ژرفاي ۲۵۰ متري را بطور مستقيم و تا ۳۵۸ متري را بصورت غير مستقيم روشن مي کند و در تمام دنيا اين پديده منحصر بفرد است.
عميق ترين چاه طبيعي دنيا در کشور اسلوني قرار دارد .

آخرين خبر کرمانشاه در اينستاگرام :
https://www.instagram.com/kermanshah.today