برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

متخصص عفونی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر: بیماری قارچ سیاه جدید نیست

منبع
ايرنا
بروزرسانی
متخصص عفونی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر: بیماری قارچ سیاه جدید نیست

ايرنا/ متخصص بيماري‌هاي عفوني و گرمسيري دانشگاه علوم پزشکي بوشهر گفت: بيماري عفوني قارچ سياه(موکورمايکوزيس) جديد نيست و هميشه و حتي قبل از کرونا نيز وجود داشته است.

کتايون وحدت، متخصص بيماري‌هاي عفوني و گرمسيري دانشگاه علوم پزشکي بوشهر اظهار کرد: قارچ سياه جزو عوارض بسيار نادر کرونا است و بيشتر افرادي که دچار ديابت حاد هستند و سيستم ايمني بدن آنها پايين است وقتي به کرونا مبتلا مي‌شوند احتمال ابتلا اين افراد به اين بيماري بيشتر است.
وي اضافه کرد: بيماري قارچ سياه در هر موج کرونا از جمله کرونا چيني و انگليسي ديده شده و در سوش کرونا دلتا نيز اين بيماري بيشتر از قبل تشخيص داده شده است.
وحدت اظهار کرد: قارچ سياه از عوارض ديابت حاد است و در شرايط پاندمي کرونا که ضعف سيستم ايمني بدن را به دنبال دارد؛ اين بيماري عفوني بيشتر تشديد مي‌شود.
اين متخصص بيماري‌هاي عفوني و گرمسيري دانشگاه علوم پزشکي بوشهر يادآور شد: بيماري قارچ سياه واگيردار نيست؛ اما به دليل اينکه کرونا سيستم ايمني بدن را دچار اختلال مي کند و در مرحله حاد بيماري داروهاي ضد التهاب به بيماران داده مي‌شود، سيستم ايمني فرد ضعيف و محيط مناسبي براي رشد قارچ‌ها مي‌شود.
وي ادامه داد: درمان بيماران مبتلا به قارچ سياه بسيار سخت و نياز به چندين بار عمل جراحي دارد و احتمال مرگ در آن بسيار زياد است.
وحدت گفت: قارچ سياه با علائم تورم چشم و افتادگي پلک، ترشح‌هاي تيره رنگ در داخل بيني و علايم مغزي بروز مي‌کند و در افرادي که داراي نقص ايمني بدن، ديابت و فشارخون بالا هستند، بيشتر بروز مي‌کند.
وي بيان کرد: بيماري قارچ سياه به وسيله کپک موکور ايجاد و در خاک، گياهان، کود حيواني وميوه‌ها و سبزيجات فاسد زندگي و در حالت طبيعي سيستم ايمني بدن افراد توانايي مقابله با آن را دارد.
وي تاکيد کرد: اين بيماري در نتيجه ضعف شديد سيستم ايمني بدن بروز مي کند، بنابراين افرادي که به کرونا مبتلا شده اند از مصرف سرخود انواع داروهاي کورتون دار و ضد التهاب خودداري و تمامي مراحل درمان را با مشورت پزشک طي کنند.

آخرين خبر بوشهر در اينستاگرام :
https://instagram.com/bushehr_akhbar