برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

دلیل افزایش آمار طلاق در قم چیست؟

منبع
مهر
بروزرسانی
دلیل افزایش آمار طلاق در قم چیست؟

مهر/ مديرگروه مطالعات زنان جامعه الزهرا با اشاره به مهاجرپذيري قم گفت: دليل افزايش آمار طلاق در قم ايجاد تغييرات عميق فرهنگي و نبود سبک زندگي ديني و اسلامي است.

سميه حاجي اسماعيلي مديرگروه مطالعات زنان جامعه الزهرا در خصوص عوامل مختلف افزايش طلاق در خانواده‌ها اظهار کرد: امروزه تغييرات نگرشي در افراد نقش به سزايي در بالا بردن آمار طلاق دارد. فردگرايي, لذت بردن همراه با شادکامي شخصي و درنهايت خودمختار بودن نقش زيادي در خانواده‌ها پيدا کرده است و کمتر زناني امروز پيدا مي‌شوند که همانند گذشته به خاطر حفظ کيان خانواده و فرزندان به سراغ طلاق نروند.
عضو هيأت علمي پژوهشکده زن و خانواده با اشاره به شکستن شدن قبح طلاق در جامعه ادامه داد: درگذشته طلاق موردپذيرش اجتماع نبوده و ديدگاه مردم نسبت به فرد طلاق گرفته منفي بود. اما امروزه جشن طلاق هم برگزار مي‌گردد و بحث طلاق بين مردم کاملاً پذيرفته شده و قبح گذشته را ندارد. درواقع پذيرش اجتماعي طلاق برخلاف سياست ديني ما است.
وي با اشاره به بالا بودن آمار طلاق در طبقات متوسط جامعه افزود: اختلاف طبقه‌اي و قومي مهمترين عامل طلاق در طبقه متوسط به شمار مي‌رود.
اسماعيلي با بيان اينکه زنان برخلاف مردان بيشتر درخواست طلاق مي‌دهند، تصريح کرد: تغييرات ساختاري و کلان از ديگر عوامل طلاق است. امروزه اشتغال براي زنان اولويت اول شده و زنان شاغل اقتدار بيشتري در خانواده‌ها دارند. خانمي که استقلال اقتصادي دارد ديگر از آينده اقتصادي نمي‌ترسد.
عضو هيأت علمي پژوهشکده زن و خانواده درباره نقش به سزاي شبکه‌هاي اجتماعي و آزاد بودن روابط زن و مرد در ايجاد طلاق گفت: به خاطر حضور قدرتمند شبکه‌هاي اجتماعي در زندگي افراد و تسهيل شدن رابطه‌ها مشکلاتي براي زنان ايجادشده که درنهايت درخواست طلاق از جانب زنان را افزايش داده است.
وي افزود: مهارت‌هاي کلامي و آگاهي از ويژگي‌هاي زن و مرد نقش زيادي در حفظ زندگي‌هاي مشترک ايفا مي‌کند.
حاجي اسماعيلي داشتن صبر و مدارا که برگرفته از آموزه‌هاي ديني مي‌باشد را لازمه ادامه زندگي مشترک دانست و ادامه داد: شهر قم يک شهر مهاجر پذير مي‌باشد و قوميت‌ها و فرهنگ‌هاي مختلفي در آن ساکن هستند. امروزه شهر قم ازنظر مذهبي بودن دچار اختلال شده و با تغييرات فرهنگي عميق و نبودن سبک زندگي ديني و اسلامي در شهر قم، شاهد افزايش آمار طلاق هستيم.

آخرين خبر قم در اينستاگرام :
https://instagram.com/qomtoday