برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

کتیبه تاریخی دوره ساسانی در خراسان شمالی کشف شد

منبع
ايرنا
بروزرسانی
کتیبه تاریخی دوره ساسانی در خراسان شمالی کشف شد

ایرنا/ سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی گفت: کتیبه تاریخی دوره ساسانیان به هنگام کاوش های باستانشناسی در محوطه ریوی شهرستان مانه و سملقان این استان کشف شد.

علی مستوفیان، سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی اظهار کرد: در روند فصل نهم کاوش باستان­شناسی محوطه تاریخی ریوی که از ابتدای مهرماه سال جاری آغازشده است سفال نوشته‌ای به خط پهلوی ساسانی کشف شد.
وی گفت: این کتیبه حاوی دو کلمه است که اشاره به اسم خاص دارد و ممکن است به اسم شخص خاص و یا نام تاریخی محوطه تاریخی ریوی در دوره ساسانی اشاره داشته باشد.
مستوفیان با اشاره به اهمیت کشف نام تاریخی محوطه ریوی در مطالعات تاریخی شمال شرق ایران، بیان کرد: این محوطه تاریخی در غرب شهر امروزی آشخانه قرار دارد و کشف نام این محوطه تاریخی اهمیت بسیاری در ریشه‌شناسی اسم امروزی آشخانه(آشکانه) خواهد داشت.
سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی افزود: بر اساس پژوهش ­های باستان‌شناسی این محوطه یک استقرار گاه کهن در دشت سملقان بوده که از حدود سه هزار و ۵۰۰ سال قبل تاکنون موردتوجه جوامع بشری بوده است. مهم‌ترین دوران استقراری این محوطه مربوط به دوره‌های هخامنشی، اشکانی و ساسانی بوده که سکونتگاه شهری بوده است.
وی گفت:  نزدیکی این شهر تاریخی به جاده ارتباطی گرگان - مشهد فرصت مناسبی را برای ایجاد سایت موزه گردشگری و رشد صنعت توریسم منطقه نیز فراهم نموده است.
مستوفیان افزود: فعالیت‌های باستان‌شناسی محوطه تاریخی ریوی توسط اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان شمالی با همکاری موسسه باستان‌شناسی آلمان و حمایت پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور از سال ۱۳۹۴ آغازشده است.

آخرین خبر خراسان شمالی در اینستاگرام :
https://instagram.com/bojnord_today