برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

۴۰۰ میلیون دلار و یورو برای راه آهن بوشهر - شیراز تصویب شد

منبع
ايرنا
بروزرسانی
۴۰۰ میلیون دلار و یورو برای راه آهن بوشهر - شیراز تصویب شد

ایرنا/ مدیرکل راه و شهرسازی استان بوشهر گفت: از محل مصوبات سفرهای ششم و هفتم استانی رئیس جمهوری و هیات دولت سیزدهم به بوشهر و فارس ۴۰۰ میلیون دلار و یورو تهاتر نفتی برای پروژه راه آهن بوشهر- شیراز تصویب شده است.

فرزاد رستمی، مدیرکل راه و شهرسازی استان بوشهر افزود: در ششمین سفر استانی رئیس جمهوری و هیات دولت سیزدهم به استان بوشهر که ۱۶ مهرماه جاری انجام شد، تامین منابع مالی مورد نیاز قطعه‌های پروژه  خط ریلی بوشهر - شیراز  از منابع مختلف در دستور کار قرار گرفت که در این ارتباط ۲۰۰ میلیون دلار برای این پروژه در استان بوشهر و ۲۰۰ میلیون یورو نیز از محل سفر رئیس جمهوری به استان فارس برای این پروژه تصویب شده است.
رستمی اضافه کرد: از مجموع ۴۵۰ کیلومتر مسافت پروژه راه آهن بوشهر - شیراز، ۱۴۰ کیلومتر در استان بوشهر و مابقی در استان فارس قرار دارد که در زمان حاضر قطعه ۱۰ این پروژه در بوشهر و یکی از قطعه ها نیز در شیراز در حال کار است. 
مدیرکل راه و شهرسازی استان بوشهر اظهار کرد: بعد از سفر رئیس جمهوری در نشستی که مسئولان استان بوشهر و فارس در دفتر معاون اول رئیس جمهوری برگزار کردند قرار شد ۲۰۵ کیلومتر مسیر اهرم - عسلویه نیز به راه آهن بوشهر - شیراز اضافه شود.
وی اضافه کرد: براساس پیشنهادهای اولیه قرار بر این شد که مسیر پروژه راه آهن از سمت بوشهر به عسلویه از سوی مجموعه وزارت نفت و با همراهی پتروشیمی‌ها احداث شود و مسیر بوشهر - شیراز نیز غیر از سهم تهاتر نفتی؛ سقف تهاتر نفتی، اعتبارات ماده ۵۶ و قانون بودجه برای سال‌های آینده افزایش یابد.
رستمی گفت: در موضوع احداث راه آهن بوشهر-شیراز تامین اعتبار آن از محل تهاتر نفت در دستور کار قرار دارد که تحق این مهم باید با اصلاح قانون بودجه و یا مصوبه سران قوا انجام شود تا امکان تهاتر نفتی برای سال‌های آینده نیز وجود داشته باشد.
وی برآورد کنونی برای راه‌آهن بوشهر - شیراز را ۲۵ هزار میلیارد تومان و برآورد اجرای پروژه راه‌آهن شیراز- بوشهر - عسلویه را ۳۳ هزار میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: انتظار می‌رود در صورت تامین اعتبار مورد نیاز این پروژه در مدت 4 تا 5 سال مورد بهره‌برداری قرار گیرد.
به گفته رستمی اگر فاینانس و تهاتر نفتی براساس دلار انجام شود چون در بحث دلار تورم نداریم همین رقم ولی در بحث ریالی برآورد ما برای ساخت این پروژه در دوره ساخت 4 تا 5 سال ۵۲ هزار میلیارد تومان است.
مدیرکل راه و شهرسازی استان بوشهر ادامه داد: با پیمانکاران پروژه نیز صحبت‌هایی برای استفاده از تهاتر انجام شده است و در حال گرفتن موافقت پیمانکاران با تهاتر هستیم.

آخرین خبر بوشهر در اینستاگرام :
https://instagram.com/bushehr_akhbar