برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

پیش‌بینی برداشت ۲۰ تن چای ترش از زمین‌های کشاورزی خوزستان

منبع
ايرنا
بروزرسانی
پیش‌بینی برداشت ۲۰ تن چای ترش از زمین‌های کشاورزی خوزستان

ایرنا/ مدیرامور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خوزستان پیش بینی کرد امسال ۲۰ تن چای ترش از زمین های کشاورزی خوزستان برداشت شود.

محمد حسنی نسب، مدیرامور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خوزستان با بیان اینکه برداشت چای ترش از سطح ۳۲ هکتار زمین کشاورزی در شهرهای خرمشهر، کارون اهواز در روزهای اخیر شروع شده و تا نیمه نخست آبان ماه ۱۴۰۱ ادامه دارد، اظهار کرد: امسال برداشت محصول در مقایسه با سال زراعی گذشته ۲۵ درصد رشد نشان می‌دهد.
وی با اشاره به شرایط مناسب آب و هوایی برای کشت چای ترش در خوزستان گفت: متقاضیان ایجاد صنایع تکمیلی محصول چای ترش حمایت می‌شوند.
حسنی نسب مهمترین چالش توسعه چای ترش را فقدان صنایع تبدیلی و فراوری این محصول بیان کرد و افزود: تقریبا همه محصول چای ترش تولید خوزستان برای فراوری به مناطق دیگر کشور ارسال می‌شود.
مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خوزستان گفت: کمبود صنایع تبدیلی و فرآوری در استان خوزستان سبب شده بیشتر محصولات باغی استان به خصوص خرما به استان‌های همجوار ارسال شود و باغداران خوزستان سود چندانی از ارزش افزوده محصول، نصیب خود نمی‌کنند.  
حسنی نسب عنوان کرد: کشت چای ترش، قابلیت خوبی برای توسعه استان دارد و در سال های گذشته اقدامات خوبی برای آموزش کشاورزان، توزیع بذر رایگان، پرداخت تسهیلات ارزان قیمت و پیگیری تکمیل زنجیره ارزش این محصول از سوی سازمان جهاد کشاورزی انجام شده است.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه گیاه چای ترش جزو گیاهان مقاوم به خشکی است و دارای ارزش اقتصادی بالایی  است، در صنایع غذایی، صنعت الیاف، نساجی و چوب استفاده می شود.
مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خوزستان تصریح کرد: محصول چای ترش کاربرد وسیع دارویی در درمان بیماری‌های فشار خون، چربی خون، سرطان، بیماری کبد و کلیه دارد و دارای خاصیت آرام بخش و خنک کننده، ضدعفونی‌کننده و تصفیه کننده است، کاسبرگ این گیاه سرشار از آهن، کلسیم، موسیلاژ و آنتوسیانین است ضمن آنکه بذر آن حاوی مقدار زیادی پروتئین، پلی ساکاریدها، مواد معدنی، اسیدهای آلی و فیبر است و اندام‌های رویشی آن نیز در صنعت دام و طیور به عنوان علوفه مصرف می‌شود.

آخرین خبر خوزستان در اینستاگرام :
https://instagram.com/khouzestan.today