برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

روند کنترلی طاعون نشخوارکنندگان کوچک در البرز

منبع
ايرنا
بروزرسانی
روند کنترلی طاعون نشخوارکنندگان کوچک در البرز

ایرنا/ مدیرکل محیط‌زیست استان البرز با اشاره به شیوع بیمای طاعون نشخوارکنندگان کوچک در وحوش این استان، گفت: اقدامات موثری برای کنترل و پیشگیری از گسترش این بیماری در البرز انجام شده است.

مجید درگی، مدیرکل محیط‌زیست استان البرز با اعلام این خبر اظهار کرد: بر اساس بررسی‌ها، بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک طی سال های اخیر در زیستگاه های سه استان قزوین، مازندران و البرز تلفات قابل توجهی در بخش کل و بز کوهی داشته است.
وی بیان کرد: طبق بررسی ها طی ۲۰ روز گذشته این بیماری نیز تلفاتی به وحوش در زیستگاه‌های شهرستان طالقان استان البرز که با استان مازندران هم مرز است، وارد کرده است.
درگی بیان کرد: همچنین بر اساس آزمایشات شیوع این بیماری در زیستگاه های البرز جنوبی در محدوده جاده کرج-چالوس تایید شده که با توجه به فاصله کم  بین کانون آلوده به این بیماری با زیستگاه امن و اصلی استان البرز در منطقه سوتک نشست مدیریت بحران استانداری البرز با حضور مدیران امور عشایری، منابع طبیعی، جهاد کشاورزی و دامپزشکی  استان تشکیل و تمهیدات لازم پیش‌بینی شد.
وی افزود: مقرر شد دام های اهلی در مجاورت زیستگاه های البرز جنوبی واکسیناسیون شوند، ضمن آنکه خروج این احشام از ارتفاعات به مناطق دیگر در دستور کار قرار گرفته است.
وی گفت: فعال نگه داشتن پست محیط بانی سوتک در ارتفاعات البرز که سال های گذشته مهرماه تعطیل می شد، با هدف پایش وحوش منطقه از دیگر اقدامات است.
بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک سال ۹۴ حدود ۲۰۷ تلفات رأس وحوش، سال ۱۴۰۰ حدود ۱۰۰ رأس و در سال جاری حدود ۲۸ رأس کل و بز وحشی در زیستگاه های البرز تلفات برجای گذاشته است.

آخرین خبر البرز در اینستاگرام :
https://instagram.com/alborztoday