برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

مدیرکل دامپزشکی: سمنان استان امن کشور از لحاظ طاعون دامی است

منبع
ايرنا
بروزرسانی
مدیرکل دامپزشکی: سمنان استان امن کشور از لحاظ طاعون دامی است

ایرنا/ مدیرکل دامپزشکی استان سمنان گفت: این استان از لحاظ شیوع بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در بین حیات وحش و دام روستایی و عشایری با واکسیناسیون رایگان یک میلیون و ۱۰۰ هزار راس دام سبک استان علیه این بیماری از استان‌های امن کشور است.

حمیدرضا حسینی، مدیرکل دامپزشکی استان سمنان اظهار کرد: واکسیناسیون دام‌های سبک علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک(پی.پی.آر) به طور رایگان با ۹۲ درصد تحقق هدفگذاری انجام شده است.
وی ادامه داد: واکسیناسیون دام های سبک علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک(پی.پی.آر) با پیشگیری از بیماری نقشی مهم در حفظ سلامت جمعیت حیات وحش و کمک به اقتصاد دامدار دارد.
مدیرکل دانپزشکی استان سمنان بیان کرد: طاعون نشخوارکنندگان کوچک یک بیماری ویروسی بسیار واگیردار بین گوسفند و بُز است که قابلیت سرایت از دام اهلی به حیات وحش را دارد و در صورت انتقال نیز خسارت ها و تلفات شدیدی در حیات وحش برجا می ‌گذارد. 
وی ادامه داد: این بیماری با آغاز ناگهانی تب، ریزش ترشحات از چشم و بینی، زخم دهان، تنگی تنفس، اسهال بد بو و سرفه همراه بوده و دام مبتلا نیز به شدت لاغر شده و در نهایت تلف می ‌شود. 
حسینی تصریح کرد: واکسیناسیون دام های سبک علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک(پی.پی.آر) یک طرح ملی بوده و این طرح با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در قالب عقد قرارداد و خرید خدمات و  توانبخش دولتی استان انجام شده است.
مدیرکل دامپزشکی استان سمنان با بیان اینکه شیوع طاعون نشخوارکنندگان کوچک در حیات وحش استان سمنان تا این لحظه گزارشی نشده است، تاکید کرد: اداره‌ کل حفاظت محیط زیست و دوستداران طبیعت ضدعفونی کردن مستمر و مداوم آبشخورهای حیات وحش را با جدیت پیگیری کنند.
وی اظهار کرد: طاعون نشخوارکنندگان کوچک یک بیماری ویروسی است و مشترک بین انسان و دام نیست.
حسینی افزود: ترشحات مختلف بدن دام از جمله ترشحات چشم، بینی، دهان و مدفوع حاوی مقدار زیادی موربیلی ویروس است و انتقال ویروس به شکل ریزقطره‌های عفونی در هنگام عطسه، سرفه و تنفس هوای آلوده توسط دام های سالم و تماس بین دام بیمار و سالم است.
مدیرکل دامپزشکی استان سمنان ادامه داد: واکسیناسون دامپزشکی، رعایت اصول بهداشتی و ضدعفونی کردن، رعایت اصول قرنطینه‌ای در مورد دام‌های تازه وارد و حذف دام‌های مبتلا، از جمله مهمترین و مؤثرترین راه‌های پیشگیری از بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک(پی.پی.آر) است.

آخرین خبر سمنان در اینستاگرام :
https://instagram.com/semnan_today