برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

دامپزشکی کرمان: تلف شدن حیات‌وحش رفسنجان به دلیل طاعون مورد تأیید نیست

منبع
ايرنا
بروزرسانی
دامپزشکی کرمان: تلف شدن حیات‌وحش رفسنجان به دلیل طاعون مورد تأیید نیست

ایرنا/ مدیرکل دامپزشکی استان کرمان با اشاره به انتشار خبری مبنی بر تلف شدن حیوانات حیات وحش رفسنجان به دلیل طاعون گفت: از نظر این اداره کل هیچ گونه حیوان وحشی در مناطق حفاظت شده این شهرستان به دلیل ابتلا به طاعون نشخوارکنندگان تلف نشده است.

حسین رشیدی، مدیرکل دامپزشکی استان کرمان اظهار کرد: موردی از ابتلا حیات وحش در منطقه رفسنجان به طاعون نشخوارکنندگان و مرگ ناشی از این بیماری وجود نداشته و دامپزشکی موضوع تلف شدن ۳۰۰ راس از حیوانات را که اخیرا مطرح و رسانه ای شده، تکذیب می‌کند.
وی تاکید کرد: ظاهرا اشتباهی در نقل موضوعی از سوی رییس محیط زیست شهرستان رفسنجان رخ داده است و تاکید می شود، دامپزشکی تلف شدن حیوانات حیات وحش در این منطقه را تایید نمی‌کند زیرا اگر تلفاتی در منطقه صورت گیرد باید دامپزشکی حتما ببیند و آن را تایید کند.
مدیرکل دامپزشکی استان کرمان با تاکید بر اینکه این اداره کل برای مقابله با بیماری‌هایی مانند طاعون نشخوارکنندگان در خصوص حیات وحش مستقیما کاری انجام نمی‌دهد، ادامه داد: در دامداری‌هایی که در اطراف مناطق حفاظت شده باشند از نظر بیماری‌هایی که قابل انتقال به حیات وحش هستند از جمله طاعون نشخوارکنندگان کوچک و تب برفکی پوشش واکسیناسیون کامل انجام می‌ شود تا اگر احیانا حیات‌وحش با حیوانات اهلی در تماس قرار گرفتند، مشکلی برایشان پیش نیاد.
وی با اشاره به اینکه ضدعفونی آبشخورهای مربوط به حیات وحش از سوی محیط زیست باید انجام شود، گفت: هر زمان محیط زیست دعوت کرده پرسنل دامپزشکی در محل آبشخورهای حیات وحش حضور پیدا کرده و  اگر ماده ضدعفونی‌کننده نیز نیاز بوده در اختیار آنها گذاشته‌ایم.
رشیدی با اشاره به اینکه به طور کل امکان تزریق واکسن به حیات وحش وجود ندارد، تاکید کرد: برای واکسن خوراکی نیز محیط زیست باید اقدام کند که احتمالا در این خصوص اقدامی انجام داده باشد.
اظهارات مدیرکل دامپزشکی کرمان در حالی است که خبری به گزارش فرمانداری رفسنجان و به نقل از حسین آخوندی، رئیس اداره حفاظت محیط زیست این شهرستان در مانور پدافند غیرعامل منتشر شد که حاکی از مرگ ۳۰۰ حیوان حیات وحش رفسنجان طی ۲ سال اخیر به دلیل ابتلا به طاعون بود.
آخوندی در این خبر اعلام کرده بود: سرشماری وحوش این شهرستان در سال ۹۹ وجود بالغ بر ۲ هزار راس قوچ و میش، کل و بز را نشان می‌دهد در حالی که یک سال بعد، این آمار یک هزار و ۷۰۰ رأس ثبت شده و این آمار کاهشی ناشی از شیوع بیماری طاعون نشخوارکنندگان بین حیوانات این منطقه بوده است.


آخرین خبر کرمان در اینستاگرام :
Instagram.com/kerman__akhbar