برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

دانشگاه علوم‌پزشکی سمنان موفق به کشف داروی بهبود بیماری ام‌اس در نمونه حیوانی شد

منبع
ايرنا
بروزرسانی
دانشگاه علوم‌پزشکی سمنان موفق به کشف داروی بهبود بیماری ام‌اس در نمونه حیوانی شد

ایرنا/ معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان گفت: پژوهشگران این دانشگاه در تازه‌ترین پژوهش خود موفق به کشف داروی کاهش علایم و بهبود روند بیماری مالتیپل اسکلروزیس یا ام‌اس(MS) در نمونه حیوانی شدند.

مجید میرمحمدخانی، معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان اظهار کرد: بیماری مالتیپل اسکلروزیس(MS) یک بیماری خودایمن التهابی است که سیستم اعصاب مرکزی را درگیر می کند و درمان قطعی نیز برای این بیماری وجود ندارد و اکنون پژوهش در نمونه حیوانی امیدها را تقویت کرده است.
وی ادامه داد: داروی دافنتین در موش‌های مبتلا به بیماری ام اس موجب کاهش علایم بیماری و بهبود روند بیماری شده است.
معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان بیان کرد: مدل حیوانی القا شده این بیماری در جوندگان به منظور بررسی اثربخشی داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی در محیط آزمایشگاه انجام شد.
میرمحمدخانی یادآور شد: براساس نتایج حاصل از این مطالعه مشخص شد که دافنتین به واسطه از بین بردن التهاب عصبی مرکزی منجر به کاهش نفوذپذیری و اختلال در سد خونی و مغزی می شود و از این طریق قادر به کاهش نفوذ سلول‌های ایمنی و عملکرد و تکثیر سلول‌های التهابی در سیستم عصبی مرکزی و مغز است.
وی تصریح کرد: براساس پژوهش انجام شده ترکیب دافنتین با تحریک سلول‌های ضدالتهابی و تنظیمی سبب افزایش ترشح یکسری از واسطه‌های ضدالتهابی از سلول‌ها شده و به این ترتیب می‌تواند موجب کاهش علائم بیماری و بهبود روند بیماری مفید واقع شود.
معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان گفت: دافنتین می‌تواند در مدل حیوانی ام اس موجب کاهش علایم و بهبود روند بیماری شود و با در نظر گرفتن نتایج تحقیقات فعلی مشخص شد که دافنتین در دُزهای تجویز شده، التهاب خودایمنی سیستم ایمنی مرکزی را کاهش می دهد و این نتایج آزمایشگاهی نوید یک ظرفیت درمانی قابل توجه را در برابر اختلالات عصبی از جمله بیماری ام‌اس ارائه می دهد.
میرمحمدخانی خاطرنشان کرد: با توجه به تاثیرات مثبتی که دافنتین روی روند سلولی و مولکولی اجزای سیستم ایمنی برای بهبود و درمان بیماری داشته‌است و توانایی آن‌ها در کاهش عوارض این بیماری پیشنهاد می شود که طی تحقیقات آینده مقایسه‌ای بین دافنتین و سایر درمان‌های حاضر برای بیماری ام‌اس در انسان و مدل القاشده این بیماری به جوندگان صورت پذیرد تا در صورت قابل قبول بودن نتایج آن نسبت به سایر درمان ها و ترکیبات دارویی بتوان در آینده‌ای نه چندان دور شاهد اثرات مفید و موثر این ترکیب در بخش بالینی هم باشیم.
وی گفت: تشخیص و طبقه‌بندی دقیق از مکانیسم اثر دافنتین می‌تواند بهترین رویکرد درمانی و در نهایت چشم‌انداز روشنی نسبت به بهبود کیفیت زندگی در بیماران مبتلا به ام اس ارائه کند.

آخرین خبر سمنان در اینستاگرام :
https://instagram.com/semnan_today