برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

آخرین وضعیت راه‌آهن اسدآباد

منبع
ايسنا
بروزرسانی
آخرین وضعیت راه‌آهن اسدآباد

ایسنا/ اسدآباد با ۱۰۰ هزار نفر جمعیت در فاصله ۴۵ کیلومتری از همدان یکی از شهرهای ترانزیتی واقع در بزرگراه کربلا و عتبات عالیات بوده که شاهراه ارتباطی شش استان غربی و جنوب غربی کشور به شمار می‌رود.

در سال ۹۵ مقرر شد از مسیر راه‌آهن تهران، همدان، سنندج، تهران، اراک، ملایر و کرمانشاه که دو مسیر راه‌آهن به سمت غرب کشور هستند، یک آنتن ریلی ۵۰ کیلومتری از مسیر داشبلاغ به اسدآباد وصل شود که در همین رابطه در قانون بودجه سال ۱۳۹۷ اتصال خط ریلی اسدآباد به کرمانشاه به تصویب رسید و حتی با  اعتباری افزون بر ۱۴ میلیارد تومان در ماده واحده قانون بودجه مجلس وقت قرار گرفت که در مرحله اول با این میزان اعتبار پس از مطالعات تکمیلی عملیات اجرایی طرح آغاز شود، در سال ۹۸ نیز این طرح دارای ۳۰ میلیارد تومان اعتبار بوده است.
این خط ریلی با توجه به معادن گسترده در اسدآباد برای حمل بار می‌توانست از اثرگذاری بسیار بالایی برخودار باشد و در بالا بردن مزیت‌های این منطقه برای جذب سرمایه گذاران بسیار مؤثر واقع شود ضمن اینکه وجود گردنه ای سخت گذر و برف گیر به طول ۱۵ کیلومتر و تردد افزون بر ۲۰ هزار خودروی سبک و سنگین در شبانه روز از این گردنه، بی تردید اتصال این منطقه به شبکه ریلی را ضرورت دوچندان می‌بخشید و علاوه بر افزایش ضریب ایمنی جاده ای آرامش خاطر را به ساکنان اسدآباد هدیه می داد اما متأسفانه این پروژه در همان سال ها ابتر باقی ماند، ضمن اینکه پروژه ایستگاه راه‌آهن باباکمال تویسرکان در دهه فجر امسال به بهربرداری رسید تا موجب به حرکت درآمدن قطار توسعه این شهرستان باشد.
نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: راه‌آهن اسدآباد از مسیر داشبلاغ به عنوان یک پروژه جزء آنتن‌های فرعی استان مطرح بوده و از سال‌ها قبل در سازمان برنامه و بودجه دارای ردیف اعتباری است اما به لحاظ اعتبارات و ادامه عملیات احداث ابتر باقی مانده و بودجه‌ای به آن تخصیص داده نشده است.
کیومرث سرمدی‌واله افزود: این ریل‌گذاری قرار بود از اتصال خط راه‌آهن تهران- همدان- سنندج به اراک- ملایر- کرمانشاه و از مسیر داشبلاغ- اسدآباد بگذرد که موضوع آنتن ریلی اسدآباد را از سال گذشته شروع به پیگیری کردیم و اگر امسال برای این طرح موفق به اخذ اعتبار شویم به طور قطع موضوع عملیات اجرایی و احداث آن با اخذ اعتبار محقق می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: طرح مطالعاتی پروژه انجام شده و باید برای آن پیگیر جذب اعتبار بوده و به طرح فوق اعتبار تخصیص داده شود که به واسطه همین مشکل سال هاست این طرح معطل مانده است.
سرمدی‌واله ایمنی در جابه‌جایی بار و مسافر، صرفه‌جویی در مصرف سوخت و حفظ محیط ‌زیست را از مزیت‌های مهم حمل‌ونقل ریلی در کشور دانست و تصریح کرد: تحقق این پروژه از نقش مؤثری در رونق اقتصای و اجتماعی منطقه، بهبود و توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل منطقه و کاهش ترافیک جاده‌ای برخوردار خواهد بود.
وی در رابطه با بحث تونل گردنه اسدآباد نیز با بیان اینکه سازمان برنامه و بودجه کمیسیونی به نام ماده ۲۳ دارد که این کمیسیون باید مجوز گرفتن ردیف اعتباری را برای این پروژه بدهد، تصریح کرد: در حال حاضر تمامی کارهای آن انجام شده و در مرحله بررسی در سازمان برنامه و بودجه است و تمام تلاش خود را گذاشته‌ایم که این مصوبه نهایی را بگیریم.
سرمدی‌واله گفت: پس از گرفتن مصوبه نهایی و اختصاص ردیف اعتباری به پروژه باید به دنبال پول کردن ردیف اعتباری از طریق بخش خصوصی و یا قرارگاه خاتم‌الانبیاء(ص) باشیم و سعی خواهیم کرد این پروژه تا پنج یا شش سال آینده به اتمام برسد.
وی همچنین با بیان اینکه گردنه اسدآباد جزء ۱۰ نقطه خطرخیز کشور بود، یادآور شد: بعد از اجرای پروژه نصب نیوجرسی در محور گردنه اسدآباد به عنوان یکی از محورهای حادثه خیز استان و کشور، خوشبختانه آمار تصادفات بزرگ و منجر به مرگ در این محور حادثه خیز حذف شده و به صفر رسیده و همین امر گردنه اسدآباد را از لیست ۱۰ جاده مرگبار کشور خارج کرده است.


آخرین خبر همدان در اینستاگرام :
https://www.instagram.com/hamedan_today